Bukefalos 28 år!

Kostnaden av att äga en bil (utbruten från Flytta eller ej?)

Inte_Ung

Trådstartare
Jag hade flyttat och sett över om inte körkort vore en lösning. Jag vill inte lägga så mycket av min inkomst på boende.
Nja, äga bil äter snabbt upp besparingen.
Jag drömmer om ett boende som inte kräver bil.
Men det är inte något alternativ för mig om jag vill ha resten av mitt liv.
 
Jag kör runt i en stor suv,dom fasta kostnaderna är runt knappt 1000 lappen i mån
Och service och reparationer ligger på hur mycket?
Dessutom så måste ju bränslekostnaden räknas med i ökade kostnader när man jämför boende med behov av bil med ett boende där bil inte behövs.
 
Och service och reparationer ligger på hur mycket?
Dessutom så måste ju bränslekostnaden räknas med i ökade kostnader när man jämför boende med behov av bil med ett boende där bil inte behövs.
Än så länge är den bara servad en gång o oljebyte en gång + byte av bromsar fram
 
Senaste åren har ju priserna på begagnade bilar bara ökat.
Vi hade vår i tre år, såldes för 15 k mer.
Kollegan sålde precis sin som han haft 6 månader och inte lagt en krona mer en tankat, +40 k.
Så pass alltså.
Jag säljer ju sällan bilar.
De går tills att de är absolut helt slut.

En Volvo är på 53 000 mil nu och vi rullar vidare.
 
Vi köpte en ny Hyundai i oktober 2016 för 180' och skulle nu sju och ett halvt år senare få 140' av vår bilhandlare.
Jag och min sambo köper ju inte riktigt bilar i de prisklasserna.
Dyrast på gårdsplanen just nu kostade 34 000:-
Min drömbil, en vinröd metallic Volvo XC70 med ljus skinnklädsel och Geartronic.
Peugeoten kostade 14 500:-
 
Jag och min sambo köper ju inte riktigt bilar i de prisklasserna.
Dyrast på gårdsplanen just nu kostade 34 000:-
Min drömbil, en vinröd metallic Volvo XC70 med ljus skinnklädsel och Geartronic.
Peugeoten kostade 14 500:-

Jag vet, men när det handlar om värdeminskning på nya bilar är den inte så stor som jag trodde.

Hur länge har ni kört med den som kostade 34' och vad har ni lagt på reparationer? Förmodligen har det ändå blivit billigare än en ny bil med tanke på bland annat de ränteförluster som blir på den peng man köpt bilen för.
 
Hur länge har ni kört med den som kostade 34' och vad har ni lagt på reparationer?
När vi köper bilar i den prisklassen så brukar vi få börja med att reparera dem.
Så vi är precis i början på det.
Där vet vi ännu inte var det landar.

Den som har gått 53 000 mil är mer intressant.
Det är också en Volvo XC 70 med Geartronic men Ocean Race, blå då.
Den kostade 18 500:- när vi köpte den vid ungefär 40 000 mil.
Vid inköp så reparerades den för kanske 10 000:- eller så.
Kamrem och däck.
Vid runt 45 000 mil så satte vevhusventilationen igen och några packningar gick åt skogen.
Det blev dyrt, uppåt 15 000:-.
Och så ett bakhjulslager på det.

Men även om man lägger ihop de extra reparationerna med inköpspriset så blir det en ganska så billig bil.
Vi har haft den sedan 2017, åkt 12 000 mil i den och räknar med att åka med den länge än.
 
Bilar kostar, de går sönder, de kostar i försäkring, skatt och drivmedel. Slitdelar som sommar och vinterdäck mm ska bytas ut.

Allt som oftast minskar bilar i värde, även om de senaste åren varit lite speciella och begagnatpriserna varit ovanligt gynnsamma till säljarens fördel.

Vi har haft två bilar i många år, och lägger undan 6000 kr i månaden för bilarna som täcker försäkring, skatt, däck, reparationer, service (dock gör sambon enklare reparationer och service själv).
Alltså varken värdeminskning eller drivmedel.
Ändå går bilpengarna åt 💸
Det är dyrt att ha bil.
 
Min bil som ”föddes” oktober 2018 och varit i drift sen nov 2018 och rullat drygt 10.000 mil kostar lite drygt 1000kr/månad i ränta på lånet, 600kr/månad försäkring (helförsäkring och kör mycket), 500kr/månad service (inkl däckbyte och däckhotell), 1100kr/månad ”drivmedel”. Sen har den en däck/rep-konto på 500kr/månad. Kommer behöva nya sommardäck nästa sommar.

Så drift 3700kr per månad, därutöver amorterar jag 2000kr/månad på lånet som är en ordentlig bunt tusenlappar lägre än bilens marknadsvärde.

(Överväger att ta ett blancolån istället, billånet har en sinnessjuk ränta).

Den kostar mer än boendet 🙈
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 428
Kropp & Själ Jag är 22 år gammal och har varit sjukskriven i 4 år. Kraschade med ork, har fortfarande inte fått någon tydlig diagnos men läkarna...
2
Svar
36
· Visningar
4 153
Senast: MiaMia
·
Fordon För närvarande är det som skrivs nedan verkligen bara på spåna- och kolla-stadiet, men jag tänkte göra en tråd på Buke för att se om här...
2 3
Svar
44
· Visningar
5 278
Senast: Otherside
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 969
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp