Sv: kosta?
Det finns ju småbalar med hösilage du kan köpa.
Det är annars väldigt olika med höpriser runt om i landet, beroende på var man får tag på det, vilka mängder man köper samt vilka värden som det är i det osv. Annonsera ut att du är intresserad av att köpa hö eller småbals hösilage här på bukefalos/annonsdirekt, t.ex. Då får du en uppfattning om vad det skulle kunna kosta.
Jag har inte riktigt koll Exakt på vad min häst äter, eller vad hon får i sig heller eftersom vårat hösilage Tyvärr inte är analyserat. Men mitt råd är i alla fall att du ska försöka få tag på ett hösilage med Mycket TS i, om du nu väljer att köpa hösilage! Vi har ganska bra TS i vårat hösilage, det är fint och fräscht och ser bra ut.
Våra hästar får fri tillgång i hagen, och sen får min häst ca 6 kg inne också, fördelat på två potioner, först ca 2 kg vid ca kl. 16-17.00 och sedan sista portionen med ca 4 kg hösilage vid kl. 20-21.00.
Hon har även fri tillgång på halm inne. Fungerar bra tycker jag!
Hon är ganska lagom i hullet (något rund möjligen, men inte mycket),
fin och glansig i pälsen, allmänt välmående, lagom pigg och framåt osv. I kraftfoder-väg får hon 1 kg havre, 1 kg korn och 2 kåsor torr strimlad betfor, linfrö, b-vitamin, v.s.l och mineraler, varje dag.
Det är nog väldigt svårt och beräkna på hur mycket det kommer gå åt till din häst, för det beror väldigt mycket på vad du får tag i. Men eftersom du ska köpa grovfodret själv nu, Kolla runt först, fråga efter analyser osv. Någon duktig här inne på forumet kan säkert hjälpa dig och tala om i fall det är ett bra hösilage/hö du fått tag i. Utefter det och hur mycket du bör ge din häst är det lättare att räkna ut hur pass stora mängder du bör köpa.