Shimzy

Trådstartare
jag ahr alltid "fått" fodet i hyran inna så jag vet inte vad mitt grovfoder kostar..men flytatr antaglien nu å måste börja köpa själv.
och undrar hur mycket är normal pris på hård pressade hö? lös pressat?
små hösilge balar?

om jag köper små hösilge balar klarar man å äta upp dem på ehn hsät då innan de blir dåliga?

tacksam..lene!

Sv: kosta?

Vi ger 1,75 kr kilot för vårt hö. + 500 kr för att få det hemkört (får 3 ton åt gången, så det höjer inte kilopriset särskilt mycket..). Samma pris för hårdpressat och löspressat.

Beror helt på var du bor, varierar mkt i landet. Där jag bor ligger normalpris på 1,50 kr/kg, men det är ju inte ovanligt med hö för 2,50-3kr/kg i tex större städer.

pemi

här hemma kostar ett hö alltifrån 50öre till 3-4kr kilot... ofta är det dom dyrare som har bättre hö hygieniskt med analys på (här e d så iaf men det stäömmer ju inte alltid)

småbalar av hösilage vet jag inget prismässigt om men det är helt ok att ha även om man bara har en häst det är det som är meningen med de små balarna! om man inte typ har en shettis ;)

har en toppen bonne som har bästa höt här i närheten, köper det för 1 kr kg.....:love:

Vi köpte våra små hösilagebalar för 125 kr st. Från den ena åkern var torrsubstansen 40 % och de balarna vägde en 70-75 kg st. Från den andra åkern låg torrsubstansen på 55-60% och de vägde mellan 50 och 60 kg st. Dvs. vårat hösilage kostade mellan 1,80 och 2,50 kr per kg (moms inräknat). Tycker det är rimliga priser. Tycker att de flesta häromkring säljer sina småbalar för mellan 2 och 2,50 kr per kilo. Men det kan nog skilja ganska mycket mellan vart man bor. Man måste nog vara beredd att lägga närmare 3 kr per kg på vissa platser i landet. Sen beror det ju på hur hög torrsubstansen är. Är den bara 40% som en del av våra så måste man ju ge desto mer och då blir det ju dyrt på det sättet.

Hö har jag mindre koll på. Men tror att mellan 1 och 2 kr per kg är det vanliga ( i alla fall häromkring). Bor i Sörmland kanske ska tilläggas.

Det beror ju på hur stora hösilgebalar du köper om de funkar till en häst. Har sett att det finns de som säljer små hösilagebalar på en 35, 40 kg st. Det borde ju kunna funka. Fast det är nog ett ganska dyrt kilopris på de tyvärr. Hur stor häst har du? Hur mycket har du tänkt att ge ungefär per dag? En bal ska gå åt på 3 dagar för att inte bli dålig. När det är minus håller de längre. Det är olika hur länge, men en 5,6 dar, ibland längre.

Annars kan du ju använda dig av hö när det är varmare och hösilage när det är kallare. Kanske bara lite jobbigt att räkna på hur mycket man ska köpa in. Men, men..

Lite beroende på var du bor och vad för häst du har så finns en nödlösning som heter Horsehage. Det en typ av ensilage i små förpackningar tror att de väger mellan 15 till 30 kg. Det var väldigt länge sedan jag använde sådanna men hästarna gillade det. Man kan köpa en och en eller en pall i taget, går att lagra ute. Det kan vara svårt på vissa håll att få tag i hö/enslige av bra kvalitet till normala priser så här års.

tack för era svar!
jag skall flytta till göteborg.. villhellst fodra med hösilge för jag är allergisk mot hö :( men de får gå om jag itne hittar något bra hösilage..
vad tycker ni jag skall satsa på för ts i hösilage?
hästen min är 165 mkh och väger 480kg 4årig vbl/hbl kille.
just nu ahr jag itne så stor koll på hur mycket han äter.. får så mkt som går åt ;) en stoooor famn elelr en skottkärra lixom på kvällen och en lika stor portion i hagen.
försöker att han skall bygga sin foderstat på så mkt grovfoder som möjligt och bara ha en symbolisk i kruban..men just nu är de dåligt med kollen :(

hur mkt gör ni slut på per häst? ungerfär..

Det finns ju småbalar med hösilage du kan köpa.
Det är annars väldigt olika med höpriser runt om i landet, beroende på var man får tag på det, vilka mängder man köper samt vilka värden som det är i det osv. Annonsera ut att du är intresserad av att köpa hö eller småbals hösilage här på bukefalos/annonsdirekt, t.ex. Då får du en uppfattning om vad det skulle kunna kosta.

Jag har inte riktigt koll Exakt på vad min häst äter, eller vad hon får i sig heller eftersom vårat hösilage Tyvärr inte är analyserat. Men mitt råd är i alla fall att du ska försöka få tag på ett hösilage med Mycket TS i, om du nu väljer att köpa hösilage! Vi har ganska bra TS i vårat hösilage, det är fint och fräscht och ser bra ut.

Våra hästar får fri tillgång i hagen, och sen får min häst ca 6 kg inne också, fördelat på två potioner, först ca 2 kg vid ca kl. 16-17.00 och sedan sista portionen med ca 4 kg hösilage vid kl. 20-21.00.
Hon har även fri tillgång på halm inne. Fungerar bra tycker jag!

Hon är ganska lagom i hullet (något rund möjligen, men inte mycket),
fin och glansig i pälsen, allmänt välmående, lagom pigg och framåt osv. I kraftfoder-väg får hon 1 kg havre, 1 kg korn och 2 kåsor torr strimlad betfor, linfrö, b-vitamin, v.s.l och mineraler, varje dag.

Det är nog väldigt svårt och beräkna på hur mycket det kommer gå åt till din häst, för det beror väldigt mycket på vad du får tag i. Men eftersom du ska köpa grovfodret själv nu, Kolla runt först, fråga efter analyser osv. Någon duktig här inne på forumet kan säkert hjälpa dig och tala om i fall det är ett bra hösilage/hö du fått tag i. Utefter det och hur mycket du bör ge din häst är det lättare att räkna ut hur pass stora mängder du bör köpa.

När vi köper stora ensilage balar hamnar vi på ca 1,30-1.40 kr kilot (ts 60% 5,7MJ 42 SmRp). Små balar runt 2,50-3,50.

Min pålla på dryga 170 knaprar i sig ca 18 kg av ovanstående stor bal.

bra idee det där med att lägga ut en annons om attt man vill köpa! :D

tack för ditt svar :)

Ett hösilage med en hög ts halt kan du ju ge mindre av
än ett blött eftersom hästen då får i sig den torrsubstans den behöver på färre kilon. Dvs. det är mer ekonomiskt. Du slipper ju att köpa vatten.. Men det kanske inte spelar någon roll eftersom du bara har en häst och balarna behöver gå åt. Jag tycker att det oftare är mögel och svamp i balar som har en torrsubstans på över 65% torrsubstans. Det är ju svårare att lyckas pressa en sådan bal så det inte är någon luft kvar. Fast det gäller främst balar från 1a skörd, gräset i andra skörd är "mjukare" och har inte lika hårda luftfyllda stjälkar. Sen så rekommnderar man ju inte att man ska ge hästar ett hösilage som har en torrsubtans som är under 40% eftersom risken för botulism då ökar. Men jag tycker inte det är nåot större problem om man har koll på vad hästen äter. Min häst är dessutom vaccinerad mot botulism, något som jag verkligen rekommenderar! Om inte annat så är det skönt för ens egna nerver! Jag tycker alltså att man ska satsa på ett hösilage som har värden mellan 40 och 65%. Vill man ha ett hösilage som det har skett en ensileringsprocess i så ska man köpa ett hösilage som har en torrsubstans på under 60 %. Jag tycker det är önskvärt eftersom ensileringsprocessen minskar risken för mögel etc. Jag tycker själv att hösilage ser godast ut när det har en torrsubstans på mellan 50 och 60%. Och jag gillar ensileringsdoften =)

Måste dock poängtera att alla inte håller med mig. Det finns de som tycker att hösilage ska ha en torrsubstans på mellan 60 och 70 %. Då är risken minimal för botulism... Och jag är ingen expert! Bara väldigt intresserad :banana:

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 903
Senast: Roheryn
·
Ekonomi & Juridik Så jag flyttade mina hästar i novemeber till nytt stall, stod i annonsen fri tillgång hösilage (ingen analys, eget) och jag frågade även...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
8 842
Hästvård Hej! Jag behöver lite hjälp med att se vilka stallhyror som är rimliga. Vi har ett privatstall utan ridskoleverksamhet men tar in...
Svar
19
· Visningar
1 814
Senast: Zamira
·
Anläggning Stall 1: central anläggning med ridhus och ridbana men ganska dåliga uterittsmöjligheter (får rida ca 10-15 min genom villaområde för...
Svar
13
· Visningar
1 150
Senast: Lutan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama