Kossan - mindre miljöbov numera?

Sv: Kossan - mindre miljöbov numera?

Som jag alltid trott då :) dessutom blir ju mjölken och fettet i köttet mycket nyttigare om de äter gräs och inte massa spannmål.

:) :) :) :) :)

Hoppas detta ska komma kossorna till nytta.
Mer frigång, hälsosammare foder, ett bättre liv :)

De fokuserar ju bara på klimatpåverkan, inte miljöpåverkan i stort. Men annars är det samma gamla slutsats som har varit känd länge: Kor har en positiv miljöpåverkan om de betar naturbetesmark. Tyvärr är det väldigt liten del av svenska kors betesmark som är naturbete.

Fast att kor som betar släpper ut mindre metan i relation till vad de producerar, trodde jag nog att vi hade vetat om i några år. Betar de hagmarker som inte går att odla, bidrar de ju också positivt till ängsfloran.

Men då pratar vi ju om en betydligt lägre produktion av mjölk och nötkött än den vi har idag.

Att inte låta kor beta, eller att låta dem beta vall på åkermark, är ju inte ett effektivt sätt att producera mat, oavsett om man ser till den markareal som går åt och som hade kunnat användas till annat, eller ur klimatsynpunkt. På sådan åkermark finns sällan så mycket ängsflora att bevara, heller.

Jag tror inte att man måste se det som att korna är problemet, men den enormt höga konsumtionen av nötkött och mejeriprodukter (inklusive då de enormt många korna) är helt klart ett problem fortfarande.

Jag tror inte att man måste se det som att korna är problemet, men den enormt höga konsumtionen av nötkött och mejeriprodukter (inklusive då de enormt många korna) är helt klart ett problem fortfarande.
Det stora problemet är människan. Alltid. Och människors kunskap.
Tex är det många som säger att de gör klimatsmarta val, men egentligen gör klimatdumma val eftersom de inte fattar bättre.

De flesta människor vet inte ens vilken miljöpåverkan de vanligaste ingredienserna maten har.

Tex vet inte folk att hårdost har ett högre koldioxidutsläpp än vad kyckling- och griskött har. Hårdost är faktiskt en riktig miljöbov, ändå har jag aldrig hört talas om någon som slutat köpa hårdost för miljöns skull.

Lite som med havremjölken vs vanlig komjölk i artikeln.

Intressant ju:)

Tyvärr så ökar ju köttkonsumtionen samtidigt som allt mer hagmark växer igen. De flesta anser ju inte att kött får kosta. Vin däremot både får och skall kosta mycket.

O vegannissarna hajar inte att avkastningen från våra åkermarker/odlad mark skulle minska drastiskt utan tillförsel av animalisk gödsel, de kanske tror att konstgödsel är bättre för miljön?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka