kort bete kontra "högt" risk för fång och tjockhet

M

mysis

Har haft hästarna i en stor hage med kort bete nu. Mycket kort. De har inte blivit smala. Men nu har det varit så torrt i ca en vecka att inget växer i hagen. Med tanke på att de ju behöver äta lite samt risken att de äter giftiga saker som kompensation bytte jag hage till en större med längre gräs. Hur tänker Ni? Vissa hästar som inte går på helt bete går ju på kort gräs och de äter väl inte giftiga saker för det? Å andra sidan får de kanske lite tilläggsfoder på kvällen... Ska tävla 1 juli så den ena får inte bli för tjock...

Sv: kort bete kontra "högt" risk för fång och tjockhet

Nu vet jag inte riktigt vad du menar med kort och långt men tänk på att kort gräs är mycket näringsrikare än riktigt långt som är i ett sent utvecklingsstadium. Jag tycker att många lurar sig på det och tycker att det är bättre att hästarna som inte behöver så mycket foder går i en hage med 1dm gräs än 1m. När gräset börjar komma upp mot 1m så är det ju ofta ganska träigt och blir mest nertrampat...

Sara

De har inte blivit smala.

Nej, men det har en naturlig orsak. Om man svälter en häst så ställer kroppen om sig på kristider för den vet ju inte när den får mat nästa gång. Villket betyder att: allt hästen får i sig omvandlas till fett för att klara nästkommande kris. Bästa sätteet att banta en häst är ju att ge den näring den ska ha samt motionera mera.

Givetvis tids nog kommer dom magra, men då handlar det om ren svält.

gräset i ena hagen är nog 1-2 cm så det är ju inte mycket. hagen är nog typ 0.8 hektar fast nysådd så gräset är mer i strängar liksom, inte heltäckande. I den andra hagen är vissa grässtrån långa men resten typ 5-7 cm högt. De långa stråna är inte kraftiga som hö-gräs, nog 1 ha stor. i hagen går två ponnyer och så mitt halvblod. Just nu kan de inte gå i lilla hagen eftersom det är så torrt men när det väl börjar regna och växa så fundrerar jag på om de kan gå där igen, gräset växer ju medan de äter lixom, så de har att äta..

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag skulle behöva bolla lite. Det är så här att jag har en 15 årig halvblodskorsning som för flera år sen drabbades av fång. Vi...
Svar
19
· Visningar
3 774
Senast: Efwa
·
Hästhantering Har ni fånghästen själv? Tillsammans med andra fånghästar? Tillsammans med friska hästar? Jag har sedan en av mina hästar fick fång...
Svar
14
· Visningar
2 169
Senast: taccotad
·
Hästvård Från ingenstans har nu min andra häst också fått fång. Min gamla shettis hade en känning förra våren när hon släpptes i en obetad hage...
2
Svar
22
· Visningar
4 970
Hästvård Snälla buke ni måste hjälpa mig. Vet inte vad jag ska göra längre, min pålle växer i bredd hela tiden trots att jag tycker jag gör allt...
Svar
4
· Visningar
1 385
Senast: terrific
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka