Kornhalm med kornen kvar?

Forest Autumn

Trådstartare
Startar en egen tråd i stället för att kapa ngn annans. Vi hämtade kornhalm i julas och har haft det sedan dess. Min häst har tidigare bara ätit lite av halmen varje dag men mest struntat i den. De senaste dagarna har jag märkt att hon har börjat gräva i halmen. Jag är rädd att det kan finnas korn kvar i halmen. Eftersom hon hade fång för ett och ett halvt år sedan vill jag inte att hon ska äta korn! Jag har letat efter ax bland halmen. Det verkar inte finnas många och de jag har hittat har nästan alla varit tomma skal (eller hur man nu säger). På ett par av dem fanns själva kornet kvar på den del av axet som är närmast stjälken. Det finns lite grönt i balarna men inte många strån. Jag kan inte mycket om halm och undrar hur pass vanligt det är att det finns lite korn kvar i den? Jag kan tänka mig att det räcker med ett par tre korn för att hon ska leta igenom hela balen . Hon får inte spannmål nu.

Sv: Kornhalm med kornen kvar?

hur mkt. säd som finns kvar i halmen kan variera jättemkt. beroende på tröskan. köpte för något år sedan jättefin havrehalm, men hästarnas ben svullnade upp med en gång (fodergallor) dom vi köpte av hade en gammal tröska som inte tröskade ur helt och det fanns ganska mkt. havre kvar i halmen. har under åren pratat med olika bönder som säger samma sak att det beror på hur väl tröskan tröskar ur.

Sv: Kornhalm med kornen kvar?

Tack för svaret. Jag vet inte någonting om hur det har gått till. Vi har inte köpt från detta ställe innan. Men jag får vara observant. Eventuellt får jag väl ringa och prata med den jag köpte halmen av. Det känns lite extra jobbigt just nu eftersom vi går över till ensilage denna veckan.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
801
Senast: Oknytt
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 959
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 122
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Var bortrest under ca 4 veckor (eller snarare hemma i sverige) och under tiden blev min d-ponny väldigt tunn förutom förlust av en massa...
Svar
8
· Visningar
1 301
Senast: Ponylove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Adoptivhund vägrar gå ut
  • Guldfasanerna