Kopparsulfat

Sv: Kopparsulfat

Jag har aldrig hört att man ger det till hästar, bara att man kan använda det vid strålröta. Om jag inte har helt fel för mig är det giftigt.

Kopparsulfat är ett oorganiskt salt som har används som mineraltillskott i djurfoder i mer än hundra år. Den form av kopparsulfat som används i djurfoder är pentahydrat, CuSO4 x 5H2O. Kopparpentahydrat innehåller ca. 25% koppar.

Saltet spjälkas i den undre delen av magsäcken där pH är mycket lågt och bildar då kopparjoner Cu++ och sulfatjoner SO4--. Kopparjonerna kan sedan tas upp i tunntarmen antingen aktivt eller passivt eller binda vid någon aminosyra och bilda kopparkelat som också kan tas upp i tunntarmen. Kopparjoner som inte tas upp i tunntarmen kan istället tas upp i grovtarmen tillsammans med kortkedjiga fettsyror.

Det finns således flera sätt för kopparjonerna att tas upp av hästen. Dessutom utsöndras ett kopparöverskott i gallan och kan tas upp på nytt eller hamna i träcken.

En vanlig invändning mot att ge kopparsulfat i fodret är att det är giftigt. Man ska då komma ihåg att nästan allting kan vara giftigt om det ges i för stora mängder. Kopparsulfat är “moderately toxic upon acute oral exposure”. Toleransnivån hos hästar är dock större än för många andra djur. Den amerikanska fodernormen, NRC 2007, anger “the maximum tolerable concentration of copper for horses has been estimated to be approximately 250 mg/kg ration.” Eftersom den form av kopparsulfat som används som mineraltillskott innehåller 25% koppar motsvarar detta 1 000 mg/kg foder. Ger man 10 kg ts foder per dag motsvarar detta 10 g kopparsulfat.

Jag använder själv kopparsulfat som koppartillskott till min häst för närvarande. Han får 0,8 g/dag vilket är långt under den maximala mängd som NRC anger.

Hur vet man om hästen behöver mer koppar? Det finns ofast i analysvärdena på kraftfoder men vad räknar man med att tex grovfoder innehåller?

Man kan analysera mikromineraler i grovfoder också, kostar en slant extra!
Det är sällan grovfoder i Sverige innehåller mer än 5 mg / kg TS.

Tackar tjusfullast för utförligt svar!

Har antecknat och sparat i min lilla foderbok.

Köper mitt hö analyserat och vet inte vad bonden får betala? De analyserar ju allt så antar de har någon typ av rabatt. Analyserna är från eurofins och där står med svavel, natrium och kalium utöver det vanliga (Smrp, MJ, Ca, P, Mg och Se samt socker och TS).

Betalde runt 500 kr "förr" när jag analyserade själv.

Då ringer du Eurofins och säger att du redan har en analys från dem på makromineraler och frågar vad det kostar att de kör om provet och analyserar mikromineralerna om du är intresserad av dem :-) har man bara gjort grundanalysen (energi o protein typ) så kan man iaf hos Agrilab köpa till resten utan att skicka in nytt prov.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
535
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Hej. Vi har en ponny på 15 år . Vi är lite osäkra på hur mycket vi ska ge till han hö. Dom får fri tillgång till hösilage i hagen. Sen...
Svar
12
· Visningar
585
Senast: matson
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 318
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 017

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka