Konvalescens efter operation

farin

Trådstartare
Härom dagen blev det akut operation, livmoderinflammation :( Operationen gick bra och de första dagarna hemma har varit relativt lugna.

Jag har inte haft sjuka hundar förut... Vad är viktigt att tänka på?
Enligt vet ska hon ta lugna koppelpromenader åtminstone till stygnen är tagna, men sen ska hon ta det lugnt i upp till 6 veckor. Känns som en lagom utmaning med en aktiv hund som för ett halvår sedan inte ens kunde gå i koppel :cool: Nu övar vi på att skritta lugnt :p

Hon ska inte heller hoppa, gå i trappor eller sträcka ut såret okontrollerat. Men är det ok att klättra upp i soffan? Hon är ganska långbent och det ser inte direkt ansträngande ut, men jag ser ju inte om det sträcker innanför stygnen...

Har ni några tips på bra mental träning? Vi behöver öva mer på kontaktövningar, men jag vet inte riktigt vad och hur. Vi tränar en del nose work och det kommer vi fortsätta med, det känns inte som att det kan påverka läkningen om vi gör det på hemmaplan?

Hjälp tack!

När mina har kastrerats har de fått ta det lugnt i ca 2-3 veckor, sen har vi faktiskt kört på som vanligt i stort sett, förutsatt att hunden läkt och mår bra.

Nosework tycker jag är en bra sak för er, så länge hon inte behöver klättra/hoppa.

Du kan lära in en massa olika stillsamma trick:
Sätta tassen på t ex en musmatta på golvet
High five
Nicka
Skaka på huvudet
Nostarget
Kolla på trickhundar.com på tricktips.

Härom dagen blev det akut operation, livmoderinflammation :( Operationen gick bra och de första dagarna hemma har varit relativt lugna.

Jag har inte haft sjuka hundar förut... Vad är viktigt att tänka på?
Enligt vet ska hon ta lugna koppelpromenader åtminstone till stygnen är tagna, men sen ska hon ta det lugnt i upp till 6 veckor. Känns som en lagom utmaning med en aktiv hund som för ett halvår sedan inte ens kunde gå i koppel :cool: Nu övar vi på att skritta lugnt :p

Hon ska inte heller hoppa, gå i trappor eller sträcka ut såret okontrollerat. Men är det ok att klättra upp i soffan? Hon är ganska långbent och det ser inte direkt ansträngande ut, men jag ser ju inte om det sträcker innanför stygnen...

Har ni några tips på bra mental träning? Vi behöver öva mer på kontaktövningar, men jag vet inte riktigt vad och hur. Vi tränar en del nose work och det kommer vi fortsätta med, det känns inte som att det kan påverka läkningen om vi gör det på hemmaplan?

Hjälp tack!
Klättra upp i soffan är nog ingen fara, värre hoppa ner pga trycket mot såret.
Skillnaden mellan en livmoderinflaamation och vanlig kastrering är ju att hunden i det första fallet varit sjuk och därför behöver tid för återhämtning förutom att "bara" läka ett sår.

Liknande trådar

Övr. Hund Hunden fick opereras förra veckan pga livmoderinflammation. Dag 3 efter operationen börjar det droppa rätt mycket sårvätska ur såret...
Svar
5
· Visningar
2 841
Senast: Javet
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Storlek röd Kong?
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 30