Konsumentköplagen/ köplagen

cuppe99

Trådstartare
Hej När man köper en häst från en förmedlare, (dom äger ju inte hästen som säljs utan är ju privatägd) är det då konsumentlagen eller köplagen som gäller?
På köpavtalet är det ju ägaren som står som säljare fast man köper av en förmedlare?
Man kanske inte ens träffar ägaren utan förmedlaren ordnar allt och har fullmakt till allt med såklart.
 
Sv: Konsumentköplagen/ köplagen

En snabb googling ger vid hand en intressant rapport som säger:
---
1.1.3 Förmedlaren
Konsumentköplagen råder inte enbart över köpare och säljare utan tillämpas även i de fall säljaren inte är näringsidkare men överlåtelsen har förmedlats av en näringsidkare. Köpet blir då att betrakta som ett konsumentköp och såväl säljaren som är privatperson och förmedlaren blir solidariskt ansvariga för hästen och eventuella skadestånd. Avsikten med detta stadgande i KKL var bl.a. att en näringsidkare inte skulle kunna kringgå KKL:s tvingande regler med kanske bara ett namn på ett papper.

Försåvitt varan blir försåld på auktion är det sannolikt att köpet kommer att bli bedömt enligt KKL eftersom överlåtelsen i sådant fall har förmedlats av en näringsidkare.2
---
(länk till hela rapporten i högersidan).
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Efter att ha haft några kullar efter uppehåll och dessutom haft kontakt med andra uppfödare och organisationer så vill jag reflektera...
9 10 11
Svar
207
· Visningar
11 910
Senast: nullo-modo
·
Ekonomi & Juridik Hej på er, det finns säkert mängder av sånna här frågor på nätet men har inte hittat hur man gör i exakt vår situation. Sambon har en...
Svar
3
· Visningar
1 458
Senast: Bee
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 379
Senast: Mabuse
·
Hästmänniskan Min medryttarhäst är en 25 år gammal, fortfarande pigg och glad, kille. Jag har ridit honom i snart ett år och är HELT förälskad. Han är...
Svar
7
· Visningar
1 812

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp