Konstiga utslag*bilder*

T

Tomaten

Kusen har fått jätte konstiga uslag och vi misstänker ringorm men ändå inte för att det är inte riktigt likt.
De sitter runt virveln och vätskar och tappar hår.
Så här kommer bilderna, snälla ge mig något tips om vad det kan vara. Ska ta ut vet för de sprider sig som en löpeld men vill inte göra det på helgen*snål*(hoppa inte på mig för det nu, blir det något akut så gör jag självklart det)
här är bilderna!
http://us.f2.yahoofs.com/users/41d80fbezc5c80807/88e5/__sr_/6f27scd.jpg?ph45jfDBNUZPDhTP

http://us.f2.yahoofs.com/users/41d80fbezc5c80807/88e5/__sr_/989cscd.jpg?ph45jfDBw9ThXyke

Sv: Konstiga utslag*bilder*

Det kan faktiskt vara ringorm också. Oftast är ju ringorm torra, flagiga områden men de kan även vätska och spricka sådär.

okej, så egentligen är enda sättet att veta är att ta ut vet?*vet svaret på den fråga själv egentligen:p*

Klockan ringde inte i morse och jag missade teltiden. Att ringa det andra nummer är endast för akutfall, inte kan man väl räkna sånna här utslag som akut, eller?
en fråga till, han har ju haft dem i några dagar och gått med de andra i hagen. ska ajg ändå ta en egen hage till honom så om det smittar så smittar det inte mera?*konstig svenska hoppas ni förstår*

ja du ska ha han i egen hage. för om det är ringorm så är det inte så kul och alla hästar får det..

Ringorm är extremt smittsamt så om de inte är smittade än, så skilj dem åt tills du vet vad det är. Dela inte täcken, schabrak osv med de andra hästarna. Ringorm kan dock smitta innan det brutit ut också, men man kan ju ha tur. Detta rent hypotetiskt talat då, det kanske inte ens är ringorm, men det är bäst att ta det säkra före det osäkra.

nu har jag pratat med de andra i stallet som inte är rädda för att det ska vara ringorm så förmodligen släpps han i den gemensamma hagen i morgon men de är ju väl upplysta omläget iallafall.
Ska jaga vår veterinär med blåslampa i morgon så att han kommer hit annars får jag ringa kliniken på måndag, iofs kanske de inte tar emot oss men kanske.

Okej, det behöver ju inte vara farligt för hästen alls, det är ju oftast inte ringorm heller. Men det är ju inte så kul om de hamnar på ryggen eller vid sadelgjordsstaden då man inte kan rida/köra...

ne "min" häst har fått vid sadelläget, så nu blir det ingen ridning förrens de är kollade. Dessa har ju inte "slagit ut" men jag väntar ändå med ridningen.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka