konstig utväxt?

diabla

Trådstartare
upptäckte idag en konstig utväxt på min katts hals. Den ser ut som en fästing fast är röd och kanske 7 mm lång och ca 3 mm bred. Den sitter fast i skinnet och runt om är det varigt och rött.

Någon som vet vad det är? någon som känner igen det och haft sånt innan på sin älskling?

Katten är långhårig så det har varit ett helete att hitta fästingarna, kan hända att jag missat någon och att detta nu har blivit av ett gammalt fästingbett? eller vad tror ni?

Kan jag badda det med jodopax eller likande nu innan vi ska till veterinären tror ni?

tacksam för svar!

Sv: konstig utväxt?

Det kan vara en inkapslad pinne eller tagg eller kanske en inflamerad talgkörtel. I vilket fall bör du ta kisse till veterinären på en gång.

Sv: konstig utväxt?

Hmm.. Jo det kan ju faktiskt vara en fästing.. Att det bara är bakkroppen som man ser! Min coonis hade en fästing (tro det eller ej) men på övre delen av tassen.. Aldrig sett förut.. Men det såg ut som en röd/rosa rundad avlång utväxt.. Antagligen har han reagerat på fästingen och svullnat upp runt om så fästingen hade nästan blivit inkapslad! Fästingen gick såklart sönder men jag fick bort den..

Men kan du inte avgöra att det verkligen är en fästing utan utväxten du ser är hård så tycker jag du ska uppsäka veterinär!

Hoppas det går bra =)

Liknande trådar

Hundhälsa Undrar vad ni har för tips angående att upptäcka/förhindra fästingar? Vi bor ju i norrland och jag hade aldrig sett en fästing förrän...
Svar
15
· Visningar
2 728
Senast: pulkaskurk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama