Konstig knöl på kotan

Daredevil

Trådstartare
Min häst har helt plötsligt fått en konstig knöl på insidan av benet, stax ovanför kotan sitter den. Den är hård och i den finns ett litet sår, ungefär som ett broddtramp fast det nästan inte gått hål. :(

Hon är inte halt, varm eller svullen och den dök bara upp sådär. Vad skulle det kunna vara? Bör jag kontakta veterinär, eller avvakta? :confused:

Skall fråga mina lärare imorgon på skolan vad de tycker och tror (går hästhållning och hästen är uppstallad på skolan)

Bilder:
knl.jpg

knl2.jpg

Vad tror ni?

Sv: Konstig knöl på kotan

Det skulle kunna vara en böld, som har kommit av att något, en sticka e dyl har krupit under huden.

Om hästen inte är varm, är halt, öm eller har feber skulle jag inte oroat mig utan avvaktat och sett vad som händer.

Okej, vad bra. Då kan jag sova med gott samvete i natt.

Hon reagerar ingenting när jag trycker på den (inte ens om jag trycker hårt) och som synes på den nedersta bilden vilar hon hellre det andra benet.
Ska hålla uppsyn på det, tempar henne varje dag och det är ingen förändring där heller. Mystisk!

Däremot, om det är en böld så kan den behöva öppnas och spolas av veterinär. Annars kommer den spricka av sig själv, och den smärtan kanske man vill bespara hästen.

Och jag skulle nog vilja ha den kollad av vet, för att få veta vad det är. Mitt råd att att rådgöra med veterinär.

Lycka till.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Har haft hästen i ca ett år och hon har alltid haft mjuka gallor i bakbenen, dessa har hon ”alltid haft”. Senaste tiden har hon...
Svar
5
· Visningar
827
Senast: Grazing
·
Hästvård Hej! Var inne på klinik med min häst, som varit svullen i ett bakben (insidan nedanför has till kota) i ett par dagar, idag. På...
Svar
7
· Visningar
2 162
Senast: Sirap
·
Hästvård Here we go again. Efter mer än 2 år utan skador så råkade vi ut för en hälta igen för en månad sedan. Hästen i fråga är ett finnhäststo...
2
Svar
20
· Visningar
4 345
Hästvård Bakgrundsinformation: Sto, 8 år. Lite smågalligt normaltillstånd men då främst på bakbenen. Tillhör sorten som får lite tjockare ben av...
Svar
0
· Visningar
636
Senast: spinxx
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama