Bukefalos 28 år!

Konsten att äta kött

_Charlotte_

Trådstartare
Som 15-åring blev jag vegetarian och slutade äta kött. Något/några år senare började jag äta kyckling och sånt från havet, mestadels av praktiska skäl.

Nu har jag allt mer börjar överväga att äta även annat kött, men... Hur gör man? :o
Rent kött, färs och liknande bör jag väl rimligen köpa närproducerat direkt av bonden. Är det något speciellt jag ska tänka på då? Att djuren har det bra förstås, men hur är det med krav, ekologiskt och allt sånt?

Det finns en saluhall i närheten som utger sig för att sälja närproducerat, ekologiskt kött. Bör det då vara fritt fram att även köpa korvar och andra charkprodukter, är de "okej" liksom?

Vilt, vad ska jag tänka på där? Bra eller dåligt?

Och slutligen, om jag vill handla mitt kött på vanliga mataffären, vad ska jag köpa då? Jag ser att det finns t.ex. exologisk rökt skivad skinka, bacon och falukorv. Är det okej kött, eller är det av någon anledning inte bra?

Ge mig en snabbkurs i köttätande och -köpande, ni som är pålästa och kunniga :bow:
 
Nu har jag allt mer börjar överväga att äta även annat kött, men... Hur gör man? :o

Jag började äta kött igen för ett par år sedan, efter 23 år som vegetarian (nåja, åt fisk och skaldjur de sista åren). Anledningen till att jag började äta kött var mina förfärligt dåliga järnvärden. Jag behövde verkligen mer animaliskt järn. Började med att äta lite kycklingfärs, hade svårt med konsistensen av kött men kroppen blev väldigt glad över järnet så jag fick inga problem med magen. Mådde lite illa i början och blev mätt på ett konstigt sätt, tvärmätt som man inte blir som vegetarian på samma sätt.

Hur man gör, ja, vad är det du undrar egentligen? Nyttigast för dig är rent kött, inte charkprodukter. Billigast är framdelskött, färs och sånt som du använder i långkok och grytor t ex bog. Om du tänker på miljö och djurhållning så köp ekologiskt och närproducerat, gärna lamm som gått ute, ett kött som dessutom är jättegott. Använd allt kött du köper, släng inte. Om du har stor frys kan du köpa större mängder t ex helt lamm eller 1/2 gris, 1/4 nötkreatur, då får du alla delar på djuret och får både kött som är gott att steka och grilla och sånt som gör sig bäst i långkok.

Trenden har gått mot större portioner kött vilket vi inte alls behöver, så håll gärna portionen av kött liten och komplettera med annat, det sparar både miljö och plånbok.

Om du googlar kan du hitta bra information om hur man gör med olika delar av djuret och vilket kött som passar till vad. Men med färs och grytbitar är det svårt att misslyckas.
 
Det hela beror helt på vilken utgångspunkt du har för bra eller dåligt. Svaren blir ibland samma, men ibland helt olika, om utgångspunkten är din egen hälsa, din egen ekonomi, djurens hälsa och välmående, livsmedelsarbetarnas villkor, etisk produktion eller miljövärden eller ekologiskt hållbar produktion eller produktion utifrån synsättet livsmedelsförsörjning för hela världens befolkning.

En del av sakerna är tyvärr i direkt konflikt med varandra och då måste man välja.
 
Gårdsbutiker :up: Är också veggotant men börjar allt mer gå över till en alternativ kost. Köper allt mitt kött från jobbet, ekologiskt kött. De gör även egen salami och korv. Nu äter jag visserligen inte salamin för att det är svinkött i från nån annan gård.

Men jag förespråkar gårdsbutik i alla lägen, då går pengarna direkt till bonden och man kan ofta fråga snällt om man skulle kunna få gå runt och titta om man vill vara säker på att gården är ok. Har du stor frys kan man köpa delat av ett lamm/får/gris/nöt.

Fläsk köper jag endast från ekologiska gårdar, i detta fall känner jag de som driver gården annars hade jag nog inte gjort det (petig som fan)
 

Liknande trådar

Samhälle Har sett Henrik Schyfferts serie om köttätande och funderar nu på att se över min egen köttkonsumtion ordentligt. Jag tänker inte gå så...
2 3
Svar
58
· Visningar
2 871
Senast: tuaphua
·
Mat Lite nyfiken på vad ni har för tankar kring vilka djur som är okej att äta, då jag ändrat mig väldigt mycket gällande det dom senaste...
5 6 7
Svar
122
· Visningar
7 296
Senast: BernT
·
Äldre Hur medvetna är ni om köttets ursprung? Undviker ni att tänka på det? Anledningen till frågan är att jag märkt att många köttätare i...
2
Svar
31
· Visningar
2 427
Senast: Hyacinth
·
Lantbruksdjur Hoppas det går bra att jag lägger den här tråden i djurforumet? Annars får moderator gärna flytta den till ÄU. Jag har alltid (eller...
Svar
5
· Visningar
6 316
Senast: LIA
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp