Konik Polski

Ankan

Trådstartare
Snubblat över den rasen och nu vill jag veta allt :-p

Vart kan jag hitta information (i det här fallet kan jag inte påstå att google är min vän ;-) ), vad har ni för erfarenheter?
 
Snubblat över den rasen och nu vill jag veta allt :-p

Vart kan jag hitta information (i det här fallet kan jag inte påstå att google är min vän ;-) ), vad har ni för erfarenheter?

Reserverar mig för att min polska lämnar allt att önska, men så vitt jag vet betyder "konik polski" bara "Polsk häst" (konik = häst, polski = polsk). M.a.o jag tror inte de finns någon ras som heter så.
De polska raser jag hört talas om är:
- Hucul
- Malopolski
- Wielkopolski/a
 
Det är polska varmblod, en ras lika varierande som svenska varmblod. Alltså ridhästvarianten.
Aveln är till stor del byggd på trakehnerhästar men även andra raser. De senaste årtiondena, sen landet öppnades, har man importerat varmblod från andra europeiska länder, som holsteinare och hannoveranare.
 
Jo men det ska stämma att det ska betyder något sånt.

Enligt Wikipedia :-p finns rasen.. Sett lite annat med men det mesta man får fram är på polska (?) så det förstår jag inget alls av
 
http://www.konikpolski.pl/

Där är rassidan. Gå in å den och tryck "översätt" så får du en halvdålig svensk variant. Får fram som rasstandard:

Salva myszata ridged utan sorter
  • myszata salva kan vara nyanser från ljus till skugga eller ciemnomyszatego bułanomyszatym

  • i man och svans är tillåten blont hår


Önskad typ :
  • skära av en primitiv häst

  • frodig (rikligt uwłosiona) man och svans

  • gränser är lite ädlare huvud

  • liten avvikelse frambenen

  • szablastość bakkvartsparter


Önskvärda biometriska standarder:

  • mankhöjden vuxna hästar (ston och hingstar), från - 130 cm till -140 cm

  • bröstomfång för vuxna hästar (ston och hingstar) minimivärdet 165 cm

  • krets nadpęcia vuxna hästar: ston över 16,50 cm i hingstar över 17,50 cm.


km_97.png
 
Det är polska varmblod, en ras lika varierande som svenska varmblod. Alltså ridhästvarianten.
Aveln är till stor del byggd på trakehnerhästar men även andra raser. De senaste årtiondena, sen landet öppnades, har man importerat varmblod från andra europeiska länder, som holsteinare och hannoveranare.
Nej det är ponnyer stammade från vildhästar.
 
http://www.konikpolski.pl/

Där är rassidan. Gå in å den och tryck "översätt" så får du en halvdålig svensk variant. Får fram som rasstandard:

Salva myszata ridged utan sorter
  • myszata salva kan vara nyanser från ljus till skugga eller ciemnomyszatego bułanomyszatym

  • i man och svans är tillåten blont hår


Önskad typ :
  • skära av en primitiv häst

  • frodig (rikligt uwłosiona) man och svans

  • gränser är lite ädlare huvud

  • liten avvikelse frambenen

  • szablastość bakkvartsparter


Önskvärda biometriska standarder:

  • mankhöjden vuxna hästar (ston och hingstar), från - 130 cm till -140 cm

  • bröstomfång för vuxna hästar (ston och hingstar) minimivärdet 165 cm

  • krets nadpęcia vuxna hästar: ston över 16,50 cm i hingstar över 17,50 cm.


km_97.png


Tack, jag har kikat där (och lite andra på Polska)... konstaterade att jags kulle behöva kulla Polska ;-)
 
Tack, jag har kikat där (och lite andra på Polska)... konstaterade att jags kulle behöva kulla Polska ;-)
Känns ju lite som Polens motsvarighet till Islandshäst. Man avlar med vildhästar och får fram en liten och robust ras. Man får lite koll genom att gå in och översätta sidan, även om det blir konstigt i text.
 
Min ridskola där jag red som yngre hade två koniker. Min ridlärare sa något skämtsamt att det finns två typer av konik - de som är framåt, ambitiösa och vill allt, och deras raka motsats :p
"Vi" hade en av varje. En som tävlade/tävlar hoppning med fina resultat, och är väldigt mångas favorit både att rida och sköta. Den andra är inte kvar på ridskolan tror jag, men var rätt introvert, seg att rida och lite allmänt "trist", var uppfattningen om den.

Det är allt jag vet om rasen :angel:
 
Min ridskola där jag red som yngre hade två koniker. Min ridlärare sa något skämtsamt att det finns två typer av konik - de som är framåt, ambitiösa och vill allt, och deras raka motsats :p
"Vi" hade en av varje. En som tävlade/tävlar hoppning med fina resultat, och är väldigt mångas favorit både att rida och sköta. Den andra är inte kvar på ridskolan tror jag, men var rätt introvert, seg att rida och lite allmänt "trist", var uppfattningen om den.

Det är allt jag vet om rasen :angel:

Tack, uppskattar alla erfarenheter
 
Konik är helt riktigt en polsk ponnyras. Vi hade en i mitt förra stall. Trevlig liten sak. Ganska små, men väldigt robusta. Har nästan lite "vildhästutseende". Googla Konik pony så får du upp en del sidor på engelska. :)
 
Konik polski är Polens Nationalras, och Konik polski betyder liten häst, liksom hos islandshästen så kallas den inte för ponny.

Konik polski hästen har en svensk förening, ni hittar den på fb.
 

Liknande trådar

Avel Hej! Jag ska betäcka mitt quarter sto i år och vill betäcka med en quarter. Jag har sen tidigare bara koll på swb hästar och där tycker...
Svar
1
· Visningar
460
Senast: Nikan
·
Hundavel & Ras Jag sitter och gottar mig i allt som är hund tillsammans med en vän som också planerar valp inom kort. I min familj har planerna...
2 3
Svar
49
· Visningar
3 646
Hundavel & Ras Hejsan allihop, Ni som har eller har haft Beauceron. Hur lika/olika är de från Bruksschäfrar? (För någon som är bruksintresserad (men...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
4 236
Senast: linnsan
·
Hästmänniskan Hej, Jag går i nian och ska snart välja gymnasium. Jag vill gå på ett ridgymnasium men jag tycker att det ä lite förvirrande på...
Svar
11
· Visningar
1 087

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp