Köpa häst.

matildadahlgren

Trådstartare
Vet inte om jag lägger in den här tråden på rätt kategori nu.

Jag har i ungefär ett halvår ridit på en häst som jag älskar extremt mycket! Han är helt underbar, men väldigt knepig att rida. Ena dagen kan allt gå super bra och nästa kan man inte rida alls i vänster varv eller så backar han bara och man får honom inte att gå framåt. Därför känns det ju extra bra när man får till ridningen.
Men för någon vecka sedan pratade jag med hans ägare och hennes mamma och då frågade mamman om jag ville ha honom och att jag kunde få honom billigt. Först tänkte jag att hon bara skämtade eftersom han är som han är och att hon blir trött på honom. Typ "Vill du ha hästjäveln? Du kan få han billigt!" Om ni förstår vad jag menar. Men så sa hon att ingen av de har råd att ha kvar honom och att jag skulle fundera på det. Min första tanke var JAA!! Jag berättade för min mamma vad de hade sagt och hon sa bara nej inte den hästen! Att jag inte kommer klara av att rida honom utan ägarens hjälp.

Så nu har jag funderat mycket på det här och jag vill såå gärna ha honom! Men jag är mest intresserad av dressyr och vill tävla i det också, men han är en hopphäst, vilket egentligen inte spelar någon roll, men han är ju också så himla svår att rida och jag kommer förmodligen inte kunna tävla dressyr med honom. Möjligtvis på inte alls hög nivå om några år.

Och om vi inte köper honom så vill jag verkligen inte ha en ny medryttarhäst utan jag vill ha en egen. Och om jag skulle köpa en egen så skulle jag köpa en som jag kan tävla dressyr med.

Om det nu är så att min mamma skulle gå med på att jag skulle få egen häst igen så vet jag inte vad jag skulle välja... Har tänkt att jag skulle kunna ha honom på foder först för att visa att jag kan ta hand om honom själv och så.

En till sak som är tråkig med honom är att man inte kan rida ut med honom ensam och så.
Sen kanske jag måste "offra" att slutta rida honom för att få mer erfarenhet.


Blev kanske lite luddigt nu, men min fråga är i alla fall, vad skulle ni göra och vad tycker ni jag ska göra?
Köpa honom eller en annan häst?
 
Sv: Köpa häst.

Det finns en miljon trevliga välridna hästar till salu. Kolla på en av dem istället.
Hästköp bör föregås av eftertanke och mkt funderande (även om det inte alltid blir så), det är en risk att köpa häst även om du planerar in i minsta detalj.
Du kommer förmodligen att ångra dig, om det nu är så att du är intresserad av dressyr, och köper en häst som inte har förutsättningarna för att göra det du vill göra.

Men jag förstår hur du tänker, man kan inte välja hur hjärtat skall fungera.
 
Sv: Köpa häst.

Jag hade inte köpt, iaf inte när det är problem som du inte verkar kunna lösa på egen hand. Kommer förmodligen krävas mycket pengar för tränare m.m., och det är inte säkert att situationen blir särskilt mycket bättre. Köp en häst som passar dig istället där du har framtidsutsikter eftersom du ju vill tävla dressyr.
 
Sv: Köpa häst.

Jag tycker du svarar på frågan själv! Han verkar inte vara hästen du söker egentligen. Som någon annan sa, det finns massor av hästar till salu. Leta efter en som passar dina önskemål istället!
 
Sv: Köpa häst.

Att han är knepig att rida och ibland inga vill gå fram, skulle kunna bero på att något inte riktigt är helt ok med honom. Vissa fysiska problem kan ju variera så att ena dagen känner han sig bra och andra inte. Ska du överhuvudtaget fundera på att köpa en sån häst skulle jag råda dig att låta en veterinär undersöka honom mycket noggrant först. Men jag håller med övriga, jag skulle inte rekommendera köp...
 
Sv: Köpa häst.

Vore det jag så hade jag inte köpt den hästen. Halva nöjet med häst är ju just att kunna rida ut en sväng i skogen och ha superskoj ihop. Nej, det är inget du ska offra tycker jag.
Köp en häst du har nöje av istället.
 
Sv: Köpa häst.

Nej, jag hade inte köpt den hästen. Det finns så mycket trevliga hästar som du kan göra det du vill med. Jag förstår att du tycker om hästen, men risken är att du tröttnar på grund av att du känner att du inte kommer framåt.
Bara en sån enkel sak som att inte kunna rida ut själv. Sånt är tråkigt.

Mvh Domino_s
 
Sv: Köpa häst.

Jag kan bara instämma i övriga inlägg. Det verkar inte vara ett rätt med den hästen för dig.

Lek med tanken att du ska köpa en bil och du vill ha en Ferrrari. Så hittar du en men den startar inte alltid, bromsarna tar lite så där och det visar sig vara en Volvo. Skulle du köpt den då?
 
Sv: Köpa häst.

Även jag instämmer med övriga.

Mest för att jag tror inte att du kommer att ha roligt med den hästen, framförallt inte i längden.
Du vill dressyra och det vill inte hästen, du vill kunna rida ut och det funkar inte heller.
Dessutom låter det ju misstänkt att hästen har ont någonstans eftersom han protesterar med jämna mellanrum och att köpa en häst som har ett oidentifierat fel är dumt.
Jag tycker du ska leta upp en schysst allroundhäst istället som du kan göra allt med :)
Man har så mycket roligare med såna hästar.
 
Sv: Köpa häst.

Läser att alla råder dig till att inte köpa den.
Om det hade varit jag och jag vet att hästen annars inte har några fel och att jag ändå på sätt och vis gillar den så skulle jag ha köpt den, Men det är för att jag älskar utmaningar.
Men där måste du ju känna själv. Vill du ha den bara för att du fått erbjudande att köpa en häst billigt och din dröm går i uppfyllelse? Eller vill du ha den för att du ändå tycker om den? Har du en duktig tränare du kan rida för? Är du beredd att lägga ner en massa tid, tålamod och pengar på träning? I så fall så kan du säkert få "ordning" på hästen så småningom.
 
Sv: Köpa häst.

"Lägga ner en massa tid, tålamod och pengar" - vart hamnar man då om man i stället startar på noll och inte på minus?
Jag har lite svårt att förstå att utmaningen ska vara att få en häst att fungera "normalt". Är det inte roligare att sätta utmaningen till tävling som ts vill, inte bara att få den att gå framåt?
 
Sv: Köpa häst.

"Lägga ner en massa tid, tålamod och pengar" - vart hamnar man då om man i stället startar på noll och inte på minus?
Jag har lite svårt att förstå att utmaningen ska vara att få en häst att fungera "normalt". Är det inte roligare att sätta utmaningen till tävling som ts vill, inte bara att få den att gå framåt?

Jag håller med dig. Lägga ned tid, tålamod och massor av pengar gör man ju ändå.
Då är det ju onekligen trevligt att få så mycket utdelning som möjligt för det.
Jag och jag tror de allra flesta tycker att det är roligare att ha som mål att vinna en tävling än att en vuxen inriden häst ska klara av att gå framåt...
 
Sv: Köpa häst.

Hade det varit jag hade jag inte köpt den hästen. Som nån annan sa, det finns mängder med trevliga hästar som inte potentiellt har ont. Tänk på att för den tid och de pengar du lägger ner ska det vara roligt att åka till stallet nästan varje dag och en häst med de exter du beskriver kommer i längden inte vara kul. Jag hade en häst under många år som var speciell att rida, väldigt hetlevrad och bestämd dam, och hon tog nästan knäcken på min kärlek till hästar. Mitt råd är att köpa en häst som inte har så uppenbara problem, problem får man ändå. Lycka till med ditt framtida hästande :)
 
Sv: Köpa häst.

Det du beskriver låter som häst som har ont/skadad/öm. Jag hade kanske köpt honom, men det är för att jag har så pass bra koll på just rehabiliteringsbiten. Har man inte det så blir det billiga köpet ofta ett mycket dyrt köp i slutändan.
 
Sv: Köpa häst.

Att han är knepig att rida och ibland inga vill gå fram, skulle kunna bero på att något inte riktigt är helt ok med honom. Vissa fysiska problem kan ju variera så att ena dagen känner han sig bra och andra inte. Ska du överhuvudtaget fundera på att köpa en sån häst skulle jag råda dig att låta en veterinär undersöka honom mycket noggrant först. Men jag håller med övriga, jag skulle inte rekommendera köp...

Han har alltid hållit på såhär (var mycket värre förut) och har blivit undersökt av veterinär, men han var hel och frisk. Jag är säker på att han kan om han bara vill. Men då måste jag ju lyckas få honom att verkligen vilja också.
 
Sv: Köpa häst.

Du har hållit på ett halvår och du har fortfarande stora problem med hästen. Sen är det egentligen en hopphäst som du vill tävla i dressyr som du dessutom i princip är säker på inte kommer att gå.

Alltså varför ska du köpa en häst som inte på någon punkt ger dig vad du vill?

"Jag är säker på att han kan om han bara vill" Ja men han VILL ju inte. Hur många gånger ska han behöva tala om det för dig???
 

Liknande trådar

Gnägg Jag är jättesugen på att köpa egen häst igen efter långt uppehåll men har kommit igång bra med medryttarhäst och ridlektioner...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 195
Senast: Johannna1
·
Hästmänniskan Min medryttarhäst är en 25 år gammal, fortfarande pigg och glad, kille. Jag har ridit honom i snart ett år och är HELT förälskad. Han är...
Svar
7
· Visningar
1 812
Hästmänniskan Gjorde ett konto här enbart för att få lite svar på saker jag går och klurar på! Jag hoppas att tråden ligger på ett passande forum :)...
Svar
7
· Visningar
1 301
Senast: Zpunk
·
Hästmänniskan Hej alla Bukefalos..are? Mitt namn är Brunte och jag är ny här. Det är såhär att jag är en tjej på 25+ år som har ridit till och från...
2
Svar
21
· Visningar
4 786

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp