Köpa häst?,hur göra?

Nougat

Trådstartare
Hejsan alla där ute! :laugh:

Jag är en tjej som ska börja på ridgymnasium nu i augusti, det har varit min dröm att komma in på detta gymnasium ända sedan åk.7.

Jag har ridit på ridskola sen jag var 6 år, blir 11 år totalt, sedan har jag haft en egen ponny i 5 år, som vi fick avliva för 4 år sedan, och sen dess har jag fortsatt på ridskolan.

Men jag lägtar ju så efter en egen ny häst, min mamma har haft hästar nästan hela livet,men ej nu pga jobbet.

Det var tal om att vi (jag o mamma) kanske ska köpa ett föl,som kommer nästa vår, men jag känner att jag inte vill vänta i ca. 4 år innan man kan rida på den. Jag vill ha en ridhäst,inte en unghäst.

Jag har lite pengar sparade sen min ponnys livförsäkring, + pengar från måndaspengen sen flera år tillbaka, totalt ca. 17.000 kr, pratade med min ridlärare som oxå är ridskolechef,om en häst jag gillar mycket, hon sa att hästen kostar ca. 16.000 kr, är ett sto på ca 161 cm i mkh, och är 18 i år.

Stoet har jag tagit mest priser på under detta året, vi blev även KM (klubbmästare) i år i dressyr.:D.

Men det är mamma som är skeptisk, hon tänker på kostanderna då,jag börjar på internat,kostar det oxå.

Vi har kvar min utrustning från ponnyn,som även passar stor häst, så vi behöver inte köpa träns eller d.v.s.

Jag kommer få studie bidrag på ca. 1050 kr, samt inackoderings bidrag på ca. 1615 kr, inackoderingbidraget täcker hela kostnaden för boendet. Har även hittat 2 stall nära skolan som kostar "bara" 1800kr. kan ju skjuta in lite pengar från studie bidraget i stallhyran i sånafall oxå. I hyran ingår foder, strö och de som har stallet släpper ut hästarna, plus på med täcken.

Hur ska jag få mamma med mig?
Jag själv tror att vi har råd,:laugh: jag skulle i såna fall köpa hästen för min sparpengar.
Jag tror att hon funderar lite på detta nu då jag sa att jag hellre vill ha en ridhäst än ett föl i går kväll.

Tips tack!:D,
 
Sv: Köpa häst?,hur göra?

Du kan ju upplysa henne om att en växande unghäst kostar förmodligen betydligt mer än en ridhäst.
Den ska ha nya sadlar under inridningen, ny utrustning (täcken, grimmor, träns) medan den växer och den behöver mkt foder.

Men samtidigt så måste man ju även veta säkert att man HAR råd med häst. Man kan faktiskt inte bara räkna med de "vanliga" kostnader som foder och strö, utan det tillkommer sadel (får ni väl inte med för det priset?), veterinärräkningar, försäkringskostnad, ev specialfoder, täcken osv.
Saker som grimmor och annan grundutrustning är ju det billigaste man kan köpa. Man kan ju få både träns, grimmor och borstar för ett par hundra (tsm).

Hästen börjar bli gammal och kommer antagligen få svårare att hålla hullet = mer/extra foder behövs!
Är ju heller inte säkert att det foder och strö som ingår i hyran räcker till just DIN häst.

Det du kan göra är ju att gå igenom ALLA kostnader med din mamma.
Skriv upp de kostnaderna som är konstaterade (stallhyra, försäkring, foder, avmaskning, vaccinering osv) och sen lägg på nån tusenlapp varje månad.
Sen får ni se om ni har råd.
Har ni inte det, så får du väl se till att spara pengar så du kan köpa en häst när du slutar skolan :)
 
Sv: Köpa häst?,hur göra?

jag hade nog inte köpt en 18-åring, inte säkert att den har så många år kvar på nacken.. :S det kan bli dyrt i slut änden. Jag har en 18-åring nu och kommer inte sälja honom utan han får vara kvar hos mig tills han känner att hans liv är slut.. han är jätte fräch för att vara 18 men jag känner ändå att han inte är lika spänstig som han var för 2 år sedan.. Det kan ju gå rätt fort när hästarna blir dåliga. Jag hade nog sparat lite till och köpt något yngre kanske inte ett föl men 8-12 år
 
Sv: Köpa häst?,hur göra?

Håller med Vita_N, gå igenom (gärna med någon erfaren som har häst, tex din ridlärare) ALLA kosttnader som kommer att bli. Gå verkligen igenom det grundligt, allt från verkning/skor, till vaccinering, försäkring, foder, utrustning. Och se till att ha en buffert. Det är inte säkert att din mamma kan ställa upp med detta, beror ju på vad ni har för ekonomi, men du verkar ju inte ha den bufferten nu iaf så det kommer nog bli mer eller mindre nödvändigt.
En buffert är förresten sparande pengar på ett konto som ni har om det skulle hända något. Det kan snabbt bli stora oväntade utgifter med hästar, och då är det viktigt att man har de pengarna.

Har ni inte pengarna nu kanske ni får tänka på andra alternativ, foderhäst kanske?
 
Sv: Köpa häst?,hur göra?

Min gamla häst var fräsch långt över 20-års strecket, men efter 22-23 så hoppade vi inte rena träningar längre, bara något skutt då och då.
Och då höll hon ändå länge.
När du går på gymnasiet tror jag att intresset för träning kommer att komma igång mer, gick själv på ett sådant och hade ibland önskat att jag haft en bättre häst, träningsmässigt.

Varför inte ta ett föl, men ha en foderhäst under tiden. Det finns massa hästar ute som kräver lite mer av sin ryttare och som ägaren vill ha tränad/tävlad tex.

Jag hade inte köpt en så gammal häst om jag hade minsta tanke på träning/tävling, nu vet jag inte om du vill ha det, men det var ju RIDA du ville göra, och som oftast får man efter 18 börja på att tänka till en extra gång man gör med sin gamling, alla skador tar lite längre tid att läka, svårt med försäkring osv osv.
Om du tar med det i beräkningen, så visst köp hästen, men jag hade nog börjat på skolan först, kanske finns det någon på skolan som behöver hjälp med sin häst, om inte skaffat foderhäst om jag känt att hästandet inte räckt till som det är, satsat på ett föl som var redo att sätta igång när jag själv är utbildad och kanske hittat mig ett jobb.
 
Sv: Köpa häst?,hur göra?

möjligtvis plönninge du ska börja på? :)
 
Sv: Köpa häst?,hur göra?

Hejsan alla!, tack för alla svar! :D
Ja,jag ska börja på Plönninge :), har du gått där ? (TaylorSwift)
 
Sv: Köpa häst?,hur göra?

jag skulle ha gått där men strömsholm ringde i sista sekunden och sa att jag kommit in där.
 
Sv: Köpa häst?,hur göra?

Jag ska också börja där :D
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är en tjej på 15 år som bor i Stockholm och har ridit i drygt 8 år på ridskola och nu blivit medryttare för andra gången på en...
Svar
18
· Visningar
3 141
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 732
Senast: Jamtland
·
Ridning Hej kloka buke! Gammal medlem här som återvänder efter flera års frånvaro. Jag måste tyvärr ta bort min fantastiska häst som jag hade...
2 3
Svar
43
· Visningar
5 239
Senast: Sixten
·
Ekonomi & Juridik Min kompis har ägt sin häst i 7 år. En hopphäst, halvblod. Hon tröttnade på ridningen och lånade ut henne på foder till en yngre tjej...
2
Svar
21
· Visningar
5 057
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp