köpa ensilagebalar...

ameo

Trådstartare
Moderator
Eller kalla det för all del för hösilage, om det känns bättre... ;)

Mitt hö är nästan slut och jag jagar annat grovfoder. Ringde för att höra lite mer om ensilagebalar som ligger snyggt upplagda utmed vägen in till "stora staden" här intill.
Snubben börjar glatt med att fråga hur många balar jag ville ha, förväntade sig väl att jag inget begrep, antar jag... :crazy:
Nåväl, jag började med att tala om att jag ville veta MER om det.
Fråga 1: när är det skördat? - Juni (känns okej)
Sen hann jag inte längre innan snubben berättade att de hade tänkt göra hö av det men tvingats inse att de inte skulle hinna få det nog torrt ens för att lägga på torken, så de hade plastat in det i stället...
Min fråga 2: är det vänt en massa gånger då? - "Nä. bara fyra gånger" BARA??? *tack för upplysningen, jag vill inte ha nån bal alls!*

Slutsats:
köp ensilage endast av de bönder du VET att du kan lita på! Alla är nog inte lika ärliga i den frågan som den här korkade bonden - som inte hade en aning om att det kan bli farligt om man vänder in jord i gräset så den hamnar i balarna... :crazy:

Och jag letar vidare efter hö/ensilage... :p
 
Men fy!
Tur för dig att han svarade ärligt då! Risken finns att han inte gör det nästa gång, eftersom han inte fick sälja någonting....

Hoppas du hittar på något bra hösilage i alla fall.
 
Jag vågar inte köpa ensilage faktiskt. Hö kan man inspektera åtminstone hyfsat men en inplastad bale?

Köp bara av de som har kvalitetsgaranti eller vad man ska kalla det, dvs de som utan knot och utan extra kostnad omedelbart byter ut balar som inte är felfria vid öppnandet!

Utan den garantin/servicen skulle jag inte heller våga köpa hösilage/ensilage.
 
"Tänkt att torka det till hö"
Då är förmodligen TS-halten hög, med andra ord större risk för tillväxt av jäst och mögel.
/M
 
Jag har klarat mig bra hittills att enbart köpa hö när jag behöver lite extra grovfoder. Än så länge finns det tillräckligt många som skördar hö. Ser man dock på hur många hårdpressar som säljs så blir det kanske svårt i framtiden dock.
 
Jo, det är ju dessutom onekligen bättre ekonomi för bönderna att sälja silage. Bättre betalt per kilo TS, och ffa inte alls lika väderberoende av höet, risken att förlora ett helt års inkomst pga dålig väder minskas.

HÄR börjar många producenter gå över på storbalshösilage. Det blir fler och fler 'dinosaurieägg' på fler och fler åkrar. Småbal är dock fortfarande inte så lätt att få tag i, det är mest de som producerar ENBART för försäljning som kör småbal. De som ska ha till egna produktionen med kör storbal eller hö. Jag har haft övertalningskampanj deluxe med min leverantör om att göra hösilge (han gjorde storbal år 2000 pga vädret och sen dess har jag tjaaatat *s*) men han vill inte. Han går med förlust då, eftersom han säljer ungefär 90 ton/hö per år. Hälften går till foderuppköpare, travbanor etc som betalar 2.60 kr + moms per kilo. Den andra hälften, och där har gör den stoora vinsten går till 'hobbyhästägare' som betalar 1 kr/kg svart. Ska han göra hösilage och få någon vinst måste han ta 'vettigt betalt' och då går snålhobbyhästägarna över till någona nnan producent (analys är knappt uppfunnet id e här krokarna, det är bara jag som envisas *s*).

Men jag håller med dig, om 10 år lär hö vara hårdvaluta, och i småbal lär det vara knepigt att få tag i.. På gott och ont (hösilage passar inte alla hästar och inte alla ägare)
 
Ett problem när det gäller att skörda hö är att det är för personalkrävande för en lantbrukare! Inplastade storbalar kan du skörda helt ensam.

Själv går jag och funderar på att försöka hitta en begagnad hårdpress. Frågan är om man vill förstöra semestern och få magsår på kuppen? :smirk:
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 576
Senast: Lhas
·
Foder & Strö Till hösten flyttar jag till ett stall där man köper in sitt eget grovfoder. Det blir första gången jag på egen hand köper in grovfoder...
Svar
2
· Visningar
1 124
Senast: lil-sis
·
Foder & Strö Har nu kämpat i flera veckor med att få tag på hö/hösilage/ensilage till hästarna men inte hittat något som passar (nej jag vägrar att...
2
Svar
27
· Visningar
4 083
Senast: HannaZ
·
Foder & Strö Inleder med att tala om att jag helst vill ha svar från Er med koll på hösilage, skörd, kvalité osv... Jag bokade andraskörden hos en...
Svar
1
· Visningar
925
Senast: gylle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp