L

Lejonflickan

Jag har brytt min hjärna och kommit fram till att kons magar heter:
Löpmage, bladmage, nätmage och vom. Är det rätt?
MEN i vilken ordning passerar maten mellan dessa magar och vad har de för olika "funktion"?
Snälla hjälp mig, ni som har kossor, eller bara är ko-experter! Jag har en vetgirig unge nämligen! :)

Sv: Ko-fråga

Vommen kommer först, sen är jag osäker men löpmagen kommer sist, det är den som motsvarar den "vanliga" magsäcken, de andra tre är förmagar där maten jäses. Kalvar har en passage som gör att mjölken kommer direkt till löpmagen, utan att passera via förmagarna.

Våmmen, nätmage, bladmage och löpmage. När kon äter gräs så sväljer den det mycket snabbt, den tuggar nästan inte alls...detta åker ned i våmmen. Våmmens sammandragningar gör att maten stöts upp i munnen igen och kon idisslar, då tuggar dom det och mycket saliv avsöndras. På så sätt finfördelas fibrerna och kan jäsa när det väl kommer tillbaka i våmmen igen. Sedan hamnar maten i nätmagen som sorterar fibrerna. I nätmagen stannar de stora fibrerna som är förstora för att passera, dessa åker tillbaka in i våmmen och kon idisslar igen...Kon idisslar tills alla fibrer lämnat nätmagen. När all jäsning är klar åker rasket vidare till bladmagen villkens uppgift är att ta upp vätska i fodret. Denna vätska tas upp i blodet av kon. När maten lämnar bladmagen är den ganska torr och hamnar då i löpmagen som är som våran egen magsäck. I löpmagen och tarmarna omvandlar kon bakterierna från våmm och nätmage , på så sätt kan den ta reda på proteinerna från bakterierna och näringsämnena från jäsningen...villket behövs för att ge möllk och växa...Phu...hoppas det inte blev för snurrigt...

:bow: TUSEN TACK!
Jag skriver genast ut ditt svar på papper för annars kommer jag ALDRIG ihåg det!

Tack båda två!

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 422
Övr. Hund Mor o far fick ta bort sin cavalier i november pga ngn form av hastig blodcancer. Sorgen var stor och sökandet på olika säljsidor pågick...
2
Svar
24
· Visningar
2 934
Hästhantering Jag och en vän tog hem två ponnyer några veckor i somras av flera olika anledninga. Ponnyn som min kompis red var en maxad d-ponny, sex...
Svar
1
· Visningar
2 533
Övr. Hund "HUR KUNDE DU?" När jag var valp underhöll jag dig med mina egenheter och fick dig att skratta. Du kallade mig ditt barn, och trots...
Svar
18
· Visningar
1 467
Senast: Zizzy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama