Knöl på frambenet

milena

Trådstartare
Jag hittade igår en liten knöl på baksidan av min hästs framben som fanns kvar idag och var alldeles oförändrad. Den är ca 1cm i diameter och sitter ett par cm under knäet. Den är ganska hård men går att "flytta på" den känns inte svullen eller vätskefylld och hon är inte varm eller öm. Kan inte se någon hälta utan hon ser tvärtom väldigt fräsch ut... Någon som har varit med om något liknande eller har några tankar kring vad det kan bero på?

Jag hade gärna lagt in en bild men jag fattar inte riktigt hur man gör...O_o

Sv: Knöl på frambenet

En liten senknuta kanske? Ganglion kallas det på människor, men jag vet inte om det heter så på häst. Det är viktigt att känna så att den är rörlig och att den inte förändras, växer eller så. Svårt att veta utan att ha känt/sett, men det är vad skulle gissa i alla fall.

Sv: Knöl på frambenet

Tack för ditt svar! Har nu googlar och läst lite om ganglion på människor och det låter som en ganska god gissning. Jag hittar dock ingen information alls om ganglion på häst. Någon som vet om hästar också kan få ganglion och som har erfarenhet av vad som orsakat det och om/hur man blivit av med det.

Liknande trådar

Hästvård Dag 1, 10:00: Min häst och hagkompisen mår prima. Dag 2, 09:00: Hovslagaren ska verka, då är min häst svullen båda fram, samt varm där...
Svar
6
· Visningar
1 493
Senast: Krystalline
·
Hästvård Det känns som att jag i princip bara startar trådar om sjuka hästar här, men just nu är det så mycket problem. För det första vill jag...
Svar
2
· Visningar
891
Senast: mackan
·
Hästvård Någon som har några idéer om vad detta kan vara? Försöker göra en lång historia kort. 1/2 fick jag hem min fina tjej som jag har på...
12 13 14
Svar
270
· Visningar
30 026
Senast: sandrafors
·
Hästvård Behöver lite akut hjälp med råd... Köpte en 6-åring för ca 4-5 månader sedan, hopphäst importerad från Polen i årsskiftet till ett...
2
Svar
28
· Visningar
5 998
Senast: Luff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Annonsera mera hundar 2