Knäpp hund!

L

lillamarre

Min golden är knäpp, och jag får ingen logisk förklaring till nånting!

Han har tidigare haft perioder då han varit lite rädd att gå nedför trappor. Han halkade i en stentrappa på jobbet en gång, så det kan jag köpa. Men en morgon i förra veckan vaknade jag av att hunden satt på hallmattan och gnällde, och inte vågade kliva av mattan..

I dagsläget går han på golvet..när han måste. Han stannar på mattkanten, tvekar och kryper ihop innan han tar ett jätteskutt ut på golvet och skyndar till nästa matta. Han tvekar även att gå över trösklar..

Va är det för fel på honom??

Kan tillägga att vi bott i samma lägenhet i 4 år, inga större förändringar där. Han hoppar glatt upp och ner från gängen och bilen, så jag tror inte han har ont. Ute springer han oftast lös och där är det inga konstigheter.

Någon som varit med om ngt liknande? Hjälp mig nu, jag vill så gärna ha en förklaring!

Tack på förhand /Marie

Sv: Knäpp hund!

Obehag inför hala golv, hänger ihop med hur pass miljökänslig hunden är. Om hunden gått på golvet tidigare så kan han ha halkat under natten och är då hunden ordentligt vek så skapas en negativ minnesbild av att gå på golv. Ergo, hunden vill inte längre gå på golvet.

Låter ju logiskt, om det inte vore för att det är en ganska "tuff" hund. Han är väldigt lugn och stabil. Men visst kan det ligga ngt i det ändå. Jag vill bara inte tro det :)

Ring gärna till en hundpsykolog tycker jag och fråga vad de tror. Det vore väldigt intressant att få veta hur ett sådant beteende uppväcks.

Men tanke på att hunden redan skapat en negativ minnesbild av trappen så är det inte alltför otroligt. Att hunden är lugn och stabil har inget med vekhet att göra. Det är nerver och temperament.

Min mamma hade samma problem med en golden hon hade för x antal år sedan. Hunden var knappt kapabel att ta sig igenom huset för att hon inte ville gå på golven.

Utomhus och borta var hon glad, "normal" och jätteduktig i spår och lydnad.När hon var hemma hos mig t ex., så var det inga problem att gå hyfsat lugnt och normalt på golven.

Vi klurade på det där och kom fram till att problemet stammade från att hon legat i köket på golvet och sovit, när blixten slog ned och det uppkom en ljudlig knall och skarp lukt från ett av väggutagen i köket.
Hunden blev (ganska naturligt)rädd och halkade på golvet flera gånger i paniken att ta sig bort från det farliga.

Det gick aldrig över och blev i längden ohållbart tyvärr..

Otroligt vilket minne hundar har. Att de så fort kan skapa en negativ minnesbild av sånt som hänt. Stackars liten då..hoppas du får bukt med problemet.

Gnist skrev:
:confused: Antar att du lånade min knapp lite..;)

Ah sorry ;)
Passar på att fråga....Fick ni bukt med din mammas hund eller hur blev det? Du skriver ohållbart...fick ni ta bort vovven då eller blev det bara bestående?

De tog bort henne till slut, då hon led så pass mycket av den konstanta stressen hela tiden hon var inomhus.

Synd på en i övrigt fin och trevlig hund.

Hos oss tvåbeningar finns en fobi som heter autofobi. Det betyder att man är rädd för sig själv, sin egen skugga, sin spegelbild, sina tankar, med mera. Det låter lite som att din vovve lider av samma sak! :D

När jag köpte min vovve vid 4 månaders ålder var den enda trappa hon sett (i princip) förstutrappan till uppfödarens hus, och den var typ tre trappsteg hög. Idag är vofflan 10 månader och är fortfarande skeptisk till just trappor - MEN! Inte varje dag! Bara ibland. Hon kan ha gått i samma trappa hundra gånger och plötsligt är hon rädd för att gå i den. Hon är ju hälften flat, så det kanske är en retriever-grej?

Gnist skrev:
De tog bort henne till slut, då hon led så pass mycket av den konstanta stressen hela tiden hon var inomhus.

Synd på en i övrigt fin och trevlig hund.

Usch va sorgligt :(
Hur går det med din 9 åring då? (hunden) Har du fattat beslut än?

Liknande trådar

Övr. Katt Dörrar: Tillåt inga stängda dörrar någonstans i något rum, inklusive garderobsdörrar. För att öppna en dörr, ställ dig på bakbenen och...
Svar
13
· Visningar
2 231
Senast: corona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama