klippa = täcke?

NightRain

Trådstartare
I år hade jag tänkt att göra en såkallad islandsklippning eller en variant av den..

"måste" man täcka hästen då? han är inte frusen av sig de minsta i vanliga fall å går heltutan täcke om vintrarna..

å eftersom att jag bara ska klippa bogen ungefär så borde han väl inte behöva täcke? hur hade ni gjort?

för han blir svettig med regntäcke på vintern.

Sv: klippa = täcke?

Jag har klippt min ponny flera vintrar utan att täcka.
Han fick magen rakad på djursjukhus en vinter, för ett ultraljud. Inte ens då behövde han täcke.

Så om hästen inte är frusen av sig tror jag inte du behöver täcka.

kände lite så med att han svettas med täcke så känns inte som att han skulle behöva täcke med klippt bog lite å halsen å vid sadelgjorden..

kl
nån annan som hade gjort på nåt anant sätt?

Jag har haft hästar halvklippta vintertid utan täcke, men jag har även haft oklippta hästar som behövt täcke så jag skulle säga att det är högst individuellt om hästen behöver täcke. Om den inte brukar vara "frusen" så behöver den antagligen inte täcke.

Jag har mina klippta så (shettis och kallblod på lösdrift), de behöver normalt inte täcke förutom vid snöslaskstorm, då får gamla kallblodet ett fodrat regntäcke.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
737
Senast: Oknytt
·
Hundhälsa En dum fråga...kan tyckas. Men behöver en rottweiler täcke på sig på vintern och vid regn? Jag har en husky som hellre skulle dö än att...
Svar
15
· Visningar
934
Senast: Sonic76
·
Hästvård Magsår? Någon som haft en häst vars enda symptom varit att den varit riktigt sur när man rörde vid magen? Vi har haft veterinär ute som...
Svar
4
· Visningar
340
Senast: Malva1978
·
H
Hundavel & Ras Jag har så smått börjat fundera på en till hund inom ett par år, men känner att jag behöver bolla lite tankar om rasval. Tack på förhand...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
13 414
Senast: Bulldoozer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar