Klinikers sekretess?

Görel

Trådstartare
Moderator
Vad har kliniker för sekretess angående att ett djur blivit behandlat hos dem?

Har fått papper från en veterinärklinik. På baksidan av ett av papprena står hemgångsråd för en häst som inte är min. Det står vilken sorts behandling hästen fått och vad hästen heter. Då namnet har ett stuterinamn är hästen inte svår att identifiera.

Jag tycker att det känns lite olustigt, inte för att det som står är så sensationellt utan för att handlingar kring min egen häst kan ha skickats till andra på samma sätt.
 
Dom har tystnadsplikt/sekretess och får ej lämna ut uppgifter om ett djur till annan än ägaren (om inte annat är överenskommet med ägarens godkännande).
Men misstag sker i alla branscher.
 
Vad har kliniker för sekretess angående att ett djur blivit behandlat hos dem?

Har fått papper från en veterinärklinik. På baksidan av ett av papprena står hemgångsråd för en häst som inte är min. Det står vilken sorts behandling hästen fått och vad hästen heter. Då namnet har ett stuterinamn är hästen inte svår att identifiera.

Jag tycker att det känns lite olustigt, inte för att det som står är så sensationellt utan för att handlingar kring min egen häst kan ha skickats till andra på samma sätt.
Antar att det var ett misstag, misstag händer ibland tyvärr. Annars har dom en väldig tystnadsplikt.
 
Antar att det var ett misstag, misstag händer ibland tyvärr. Annars har dom en väldig tystnadsplikt.

Det är den uppfattning jag också har.

Det komiska i detta sammanhang är att jag har anmält en klinik till veterinära ansvarsnämnden. Detta är baksidan på ett av papprena de skickat in sitt svar på. Även om det inte har med det jag anmält dem för att göra förbättrar det inte intrycket.
 
Min uppfattning, utifrån de veterinärer/kliniker jag varit på/pratat med på plats, är att de inte får lämna ut uppgifter om sina patienter öht utan att beställaren/djurägaren gett sitt uttryckliga medgivande till detta. De har tystnadsplikt. Jag skulle tro att den här händelsen är ett misstag, men det är ändå inte helt ok..
 
Det är den uppfattning jag också har.

Det komiska i detta sammanhang är att jag har anmält en klinik till veterinära ansvarsnämnden. Detta är baksidan på ett av papprena de skickat in sitt svar på. Även om det inte har med det jag anmält dem för att göra förbättrar det inte intrycket.
Då hade jag definitivt anmält även detta eftersom det gör att de framstår i ännu sämre dager vilket ju inte är t nackdel för dig precis. Det där är inte lagligt!
 
Vad har kliniker för sekretess angående att ett djur blivit behandlat hos dem?

Har fått papper från en veterinärklinik. På baksidan av ett av papprena står hemgångsråd för en häst som inte är min. Det står vilken sorts behandling hästen fått och vad hästen heter. Då namnet har ett stuterinamn är hästen inte svår att identifiera.

Jag tycker att det känns lite olustigt, inte för att det som står är så sensationellt utan för att handlingar kring min egen häst kan ha skickats till andra på samma sätt.

Nej, de får inte lämna ut uppgifter till annan än ägaren.
Och de ska förstås hålla sig till reglerna.

Men jag blir nyfiken på varför du tycker att det är olustigt att info om din häst kan ha hamnat fel? Vad är det som är så känsligt?
Ärlig fråga, eftersom jag själv inte kan hitta på någon given situation där det är problematiskt att någon annan råkar få läsa.
 
Nej, de får inte lämna ut uppgifter till annan än ägaren.
Och de ska förstås hålla sig till reglerna.

Men jag blir nyfiken på varför du tycker att det är olustigt att info om din häst kan ha hamnat fel? Vad är det som är så känsligt?
Ärlig fråga, eftersom jag själv inte kan hitta på någon given situation där det är problematiskt att någon annan råkar få läsa.

Det är inget som är känsligt, nu tolkar du in något som inte finns.

Jag anser att sekretess är något viktigt, arbetar själv inom en verksamhet med hög sekretess där den här typen av slarv leder till att man prickas av JO. I värsta fall kan man bli dömd för tjänstefel.
 
Det är inget som är känsligt, nu tolkar du in något som inte finns.

Jag anser att sekretess är något viktigt, arbetar själv inom en verksamhet med hög sekretess där den här typen av slarv leder till att man prickas av JO. I värsta fall kan man bli dömd för tjänstefel.

Håller generellt med om att sekretess är viktigt (jobbar också med sådant där sekretess är viktigt) men samtidigt blir man ju mer eller mindre upprörd beroende på vad det är för slags uppgifter som "kommer på avvägar".

Skälet till att jag tolkade att det var känsligt är att du i trådstarten skriver att det är olustigt för att handlingar om din häst kan komma på avvägar. Och då blir jag nyfiken på varför det är känsligt/olustigt.
Ledsen om jag tolkar in något som inte finns.
 
Håller generellt med om att sekretess är viktigt (jobbar också med sådant där sekretess är viktigt) men samtidigt blir man ju mer eller mindre upprörd beroende på vad det är för slags uppgifter som "kommer på avvägar".

Skälet till att jag tolkade att det var känsligt är att du i trådstarten skriver att det är olustigt för att handlingar om din häst kan komma på avvägar. Och då blir jag nyfiken på varför det är känsligt/olustigt.
Ledsen om jag tolkar in något som inte finns.

Jag blir lika upprörd oavsett vilka sorts uppgifter som kommit på villovägar:)
Alltså det som upprör mig är själva handlingen inte dess innehåll.
 
Ursäkta ett litet trådkap, men jag undra om kliniken lämna ut hästens fullständiga journal vid försäljning? Alltså att den nya ägaren får rätten att se eventuellt tidigare behandlingar?
 
Ursäkta ett litet trådkap, men jag undra om kliniken lämna ut hästens fullständiga journal vid försäljning? Alltså att den nya ägaren får rätten att se eventuellt tidigare behandlingar?

Endast om säljaren ger sitt tillstånd till det. Den som äger hästen vid behandlingstillfället har rättigheten till journalen från det.
 
Endast om säljaren ger sitt tillstånd till det. Den som äger hästen vid behandlingstillfället har rättigheten till journalen från det.
Men hur blir då när en ny ägare byter försäkringsbolag och den tidigare ägaren har utnyttjat försäkringen tidigare? Hur kan då de nya försäkringsbolaget då reda på den informationen så att de kan sätta reservationer?
 
Men hur blir då när en ny ägare byter försäkringsbolag och den tidigare ägaren har utnyttjat försäkringen tidigare? Hur kan då de nya försäkringsbolaget då reda på den informationen så att de kan sätta reservationer?
Försäkringsbolagen har väll upplysningsplikt till varandra om de frågar efter gamla skador ?
Dock gör de väll inte det förrän skadan åter är aktuell och då nekar ersättning ?
 
Försäkringsbolagen har väll upplysningsplikt till varandra om de frågar efter gamla skador ?
Dock gör de väll inte det förrän skadan åter är aktuell och då nekar ersättning ?
Då kommer jag med en motfråga: om då köper en oförsäkrad häst som varit skadad, då finns det ju inget försäkringsbolag att fråga.
 
Jag blir lika upprörd oavsett vilka sorts uppgiftersom kommit på villovägar:)
Alltså det som upprör mig är själva handlingen inte dess innehåll.
Fast frågan är om det finns någon lag som reglerar sekretess när det gäller djur på klinik eller om det bara är "god sed" att hålla sekretess.
 
Då kommer jag med en motfråga: om då köper en oförsäkrad häst som varit skadad, då finns det ju inget försäkringsbolag att fråga.
Vad är frågan ? Kan skadan antas att den fanns innan försäkringen togs så får du inga pengar varken för behandling eller liv .
 
Fast frågan är om det finns någon lag som reglerar sekretess när det gäller djur på klinik eller om det bara är "god sed" att hålla sekretess.

Jag tror att det finns en lag, ska kolla upp vilken. Det kan ju inte vara så att någon annan än djurägaren kan kontakta en veterinär och få ut uppgifter om ett behandlat djur.
 
Konstigt egentligen tycker jag att det är tystnadsplikt för kliniker, det borde vara relativt öppna journaler tycker jag. Alla tjänar på det. Förutom dom då som luras medvetet, som vill dölja hästens historia. Liksom vad är det man vill dölja egentligen.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Får en veterinär prata om en häst hen behandlat till andra utom hästägaren? Jag hade inte gett någon tillåtelse till det. Som jag fattat...
Svar
7
· Visningar
1 822
Hästvård Hej alla! Min stora halvblodskille skadade sig på något konstigt sätt i hagen i april. Han var först tjock om hela benet. Några dagar...
Svar
13
· Visningar
4 030
Senast: lil-sis
·
Hästmänniskan Hej, jag har nu kommit i kvalet av valet av att gå skilda vägar med min häst. Nu är det tyvärr inte så lätt då han varit en del skadad...
Svar
9
· Visningar
3 935
Senast: Tora
·
Hästmänniskan Har en liten fråga angående papper på en häst. Jag har en häst som lider av extremt svår mugg som har utvecklats till resistenta...
Svar
10
· Visningar
1 290

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp