Klenflis till budgetridbana?

Buck

Trådstartare
Har en Gräsridbana med lite väggrus utmed spåret. Helt ok att rida på så länge det inte är för blött. Men sommartid då jag använder den som mest så är det dock alldeles för hårt.. funderar på alternativ för att ge lite mer svikt. Men som ändå enkelt kan plöjas bort om det blir att jag flyttar hästen i framtiden.

Bark har jag hört blir alldeles för halt, men hur är det med klenflis? Tänker mig ett 5cm tjockt lager över hela banan så att det blir lite mjukare att dressyr på och kan krattas slätt och fint :).
Och vid behov fylla på med ngn form av sand på spåret för lite bättre grepp.

Tror ni det kan fungera? En vanlig stenmjöl budget bana känns onödigt då det blir väldigt blött där vintertid och ändå inte kommer användas, och sommartid så blir ju stenmjölet lätt lika hårt som marken blir i nuläget.

Hoppar sällan högre än 70cm på hemmaplan och gör jag det så är ridbanan ändå i minsta laget, så är bara en fin väders bana för markarbete och dressyr jag vill ha :).

Kan det fungera?
 
Nej det är helt olämpligt att ha utomhus och även i ridhus måste flis blandas med sand annars blir det jättehalt. Jag känner en häst som bröt benet pga att den halkade i nyflisat ridhus där andelen flis blivit för stor eller inte tillräckligt djupt nerharvad. :(

Om problemet är att banan blir för hård och du bara ska rida sommartid är nog ett lag sand eller fint grus det bästa. Och så måste du harva regelbundet för att den inte ska bli för hård.
 
efter lite mer letande så hittade jag äntligen ett gammalt inlägg av en som haft flis direkt på marken som underlag,

hen hade då bara ett tunt lager så att man såg marken igenom, för att undvika att det blev halt.
så kanske blir för tjockt med 5cm. men tar jag lite mer väggrus längst spåret och sen strör över flis så kanske det blir tillräckligt mjukt utan att det blir halt? att flisen förmultnar och trampas ner är ju inget problem, bara fylla på med mer flis efterhand och grusa lite extra vid behov för bättre grepp.

känns som att det kan bli mer ridbart om man har flis över hela och grus + flis längst med spåret i alla fall.
efter regn så kan man ju undvika att rida i mitten för att inte trampa upp, och är det hårt i marken så kan man ju då harva upp gruset längst med spåret lite.
 
Nej det är helt olämpligt att ha utomhus och även i ridhus måste flis blandas med sand annars blir det jättehalt. Jag känner en häst som bröt benet pga att den halkade i nyflisat ridhus där andelen flis blivit för stor eller inte tillräckligt djupt nerharvad. :(

Om problemet är att banan blir för hård och du bara ska rida sommartid är nog ett lager sand eller fint grus det bästa. Och så måste du harva regelbundet för att den inte ska bli för hård.
är bara det att jag inte har lust att lägga 10000kr på stenmjöl om det blir att jag flyttar hästen efter 3 år och ridbanan plöjs bort.

har svårt att tro att det kan bli så halt om man inte har mer än ett tunt lager som dels kommer växa igenom lite smått och blandas med väggruset och jorden under vid harvning. en 5cm som jag först tänkte blir nog för halt dock.
men ett tunt lager kanske inte mjukar upp ridbanan så att det blir lönt ändå?
 
Nej som sagt om det ska göra det mjukare måste du ju ha ett hyfsat lager=halt. Dessutom blir flis ganska snabbt till jord och det är inget trevligt underlag.

Är inte stallets ägare intresserade av att ha en ridbana?
 
Säger som Centaur, det blir för halt. Dessutom bryts det ner till jord ganska snabbt och då blir det bara kladdigt (och halt).
Kan du inte sand-dressa då? Inte med stenmjöl utan med riktig sand. Det kostar inga stora summor, det är oftast transporteringen som är dyr och den lär du ju ha i vilket fall.
 
Nej som sagt om det ska göra det mjukare måste du ju ha ett hyfsat lager=halt. Dessutom blir flis ganska snabbt till jord och det är inget trevligt underlag.

Är inte stallets ägare intresserade av att ha en ridbana?
är mina föräldrar som äger gården och bara jag som har hästarna där, och flyttar jag hästen så har de större nytta av att arrendera ut hagarna än att ha en paddock till ingen nytta. har också ridhus och större ridbana på skritt avstånd, så är bara hemma jobb banan blir för.

sand kommer nog att försvinna mycket snabbare ner i jorden än vad flisen kommer. och då det är jord som underlag nu så blir det ju ingen större panik att flisen bryts ner till jord heller.
 
Tror inte det blir för halt i sig initialt med så lite om marken under är som jag tolkat dig hyfsad , men däremot som alla sagt är det helt värdelöst att lägga på när du inte har en preparerad anlagd botten för fliset multnar typ direkt så väldigt onödiga pengar för ngt du inte kommer ha nytta av särskilt länge innan det multnar och gör grunden du har "äng/gräs" sämre än utan ...
Klenflis på bara marken multnar på ett kick även utan så stor belastning som på en ridbana . Dvs du kommer inte ha gräs som växer upp och binder osv för klenflisen vittrar sönder och håller inte .
 
Tråkigt :grin: lät bra I början i alla fall..

Funderar på att ta en jordborr och se hur tjockt med matjord det är i hagen. Finns morän/lera en halvmeter ner men kommer inte ihåg om det är ngn typ av sand eller bara lättare jord innan dess. Lite avundsjuk på alla som bara kan skala av gräset och sen ha en perfekt ridbana :(
 
Men alltså, om det är gräs hur kan de då bli för hårt? Gräs är ju mjukare än grus. Eller har jag missuppfattat något? :)
 
Men alltså, om det är gräs hur kan de då bli för hårt? Gräs är ju mjukare än grus. Eller har jag missuppfattat något? :)
jag kan inte svara för gräset i trådstarten men hemma hos oss rider vi på "gammal sjöbotten" Perfekt ibland, för lerigt och halt ibland och i torrperioder blir det riktigt stumt.
 
Men alltså, om det är gräs hur kan de då bli för hårt? Gräs är ju mjukare än grus. Eller har jag missuppfattat något? :)
nja, spåret trampas ju upp ganska snabbt, och då är det mer eller mindre bara torr, packad jord. sen så är det ju inte heller ngt tätt fint gräsmatte gräs på ridbanan, är mer mossa med sprida ogräs gräs ;).

men nu har jag ju också lite väggrus som går att harva upp så att det blir aningens mjukare, är bara rädd att även det ska packa sig och bli stenhårt.
 
jag kan inte svara för gräset i trådstarten men hemma hos oss rider vi på "gammal sjöbotten" Perfekt ibland, för lerigt och halt ibland och i torrperioder blir det riktigt stumt.
detta är iofs också gammal sjöbotten, men gammal gammal sådan med sanden en rejäl bra bit ner, med mörk småstenig jord i toppen. perfekt åker mark men inte så perfekt för ridbana :p
 
fortsätter i denna tråden ;).

om man bara ska slänga ut stenmjöl direkt på gräset, hur tjockt lager och vilken storlek är bäst? 0,4 eller 0,8?
och gör det något att banan lutar på bredden ca 10-20cm (inte mätt men är inte så mycket tycker jag) är inte så smidigt att gräva ner den höga delen av banan för att få den jämn då vägen går där och redan ligger ca 10cm högre än ridbanan. och det blir lite dyrt att bygga upp på andra sidan..

det kommer ju växa igenom och gruset försvinner ju tids nog, men om jag är flitig med sladden och harven (och rider mycket) så kan det förhoppningsvis hållas mer halkfritt än nu ;).

enligt en beräkning så behövs det 26 ton för 5cm stenmjöl, blir det bara dressning av det eller räcker det för en "riktig" budgetridbana? eller ska man ha 10cm?
 

Liknande trådar

Anläggning Vi har väldränerad sandjord (ett par dm, under det ren sand och ingen sten) hos oss i alldeles platta hagar och har börjat fundera på...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
12 222
Senast: Martina_m
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp