Kattpsykologi någon ?

Mynta2

Trådstartare
Min hane på 13 år som vart kastrerad sedan 1 års ålder markerar. Fast jag vet inte riktigt om det är han, men troligtvis eftersom han gjort så för flera år sedan och då har jag kommit på han. Jag har funderat å funderat på varför han gör så, den enda orsaken måste vara att vi fått barn = omställning för honom. Men vi kan inte ha bebisens tygleksaker på golvet, för i går hade han pinkat ned en tygbok. Om jag funderar så pinkade han ned en annan sak, ett täcke som våran dotter legat på på golvet, sen när hon började krypa omkring tog vi täcket och lät det vara i hundbädden. En dag hittade jag det nedpissat.

Men kan barnet vara den enda orsaken ? För när min sambo flyttade in här i november hade han med sig en skitfin matta som vi lade under rumsbordet. En dag hade någon katt pissat ned ena hörnet !!

En annan sak, OM jag inte lagt något tyg i hundens biabädd så pinkar hannen där. Han har aldrig innan täckesincidenten pinkat i bädden när jag haft filt eller tyg där. Är det ingenting i bädden, så har han pissat. Man vet aldrig när det händer heller. Kan gå flera månader, ja halvår..innan något händer. Men nu anser vi det hänt för mycket på kort tid.

Vad ska man göra ? Feliway, kan det funka BARA på katten. Menar, så inte hunden tvärvägrar gå till de ställena man använt det på.

Senast ändrad:
Sv: Kattpsykologi någon ?

Ingen som har en endaste teori ? jo, jag VET det finns trådar om pissekatter, MEN dessa trådar handlar om relativt unga katter. Min är 13 och det har börjat nu.

Katter kan bli känsligare för förändringar med åldern. Det låter ju helt klart som att han protesterar mot förändring.

Feliway ska mig veterligen inte påverka hunden så du kan ju prova iaf och som alltid, rengör alla nerkissade ställen ordentligt. Textilier kan du tvätta med Vanish, det brukar ta bort kisslukten bra.

Man kör samma metod på äldre katter som protestkissar som yngre så kika lite i de trådarna. Clomicalm kan vara till hjälp, men bör vara en sista utväg.

Tack för svaret. Du tror inte det funkar bättre med en sån där man sätter i elutaget ? Läste man kunde göra det och att det gav en jämn ström i hela lägenheten/huset. Vilket är bäst egentligen ? Hanen har börjat ( igen) att dänga upp den yngsta honan...vilket inte är så bra. Jag har 3 katter, 2 honor och hanen. Alla kastrerade.

Troligen är det protest då våran dotter kryper nu. Är liksom överallt hela tiden. så hennes grejor att han pissar på har jag viss förståelse för, men våra kläder då, dvs ligger något på golvet så kissar han. Fast jag kanske bör kolla om han har urinvägsinfektion...läste katter kan börja strila då. Skadar inte att checka av. Vad är Clomicalm för något och varför är det sista utvägen ?

Jag skulle nog kombinera adapter med spray. Det man ska komma ihåg med en adapter är att den bara har en viss räckvidd så man behöver sätta flera stycken om man bor i en större lägenhet eller villa.

Du kanske ska prova att separera de som bråkar (tex. med en nätdörr)? Se om det hjälper för husfriden.

Kolla om han har UVI och kolla njurvärden kan absolut vara bra, bara för att försäkra sig om att det handlar om ett protestbeteende och inte något fysiskt men det låter mer som en protest.

Clomicalm är psykofarmaka, det används främst på hundar med separationsångest men det brukar fungera bra vid kissproblem (som beror på tex. stress) hos katter. Ibland räcker det med en kortare periods behandling bara för att bryta beteendet men ibland behövs långvarig behandling. Långvarig behandling kan tyvärr ge en väldigt dåsig katt. Inget jag skulle rekommendera i första hand, men definitivt värt att prova när man gått igenom hela listan av möjliga lösningar och avlivning börjar bli ett alternativ.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka