Kattpensionat i Sverige

alazzi

Trådstartare
Hur är det normalt på kattpensionat i Svrige? Har man enskilda burar som standard eller har man ett stort rum där alla katter är?

Jag har bara haft katt på två pensionat i Sverige och där var det småburar till varje katt. Men här i Tyskland så har jag bara stött på pensionat där man har alla katterna samlade på en större yta.

Det enda kravet från pensionatet har varit att man har vaccinationerna i ordning och sen har man bara släppt ut katterna tillsammans med alla andra katter. Det har gått att boka enkelrum för sina katter också, men det rekommenderades att man provade gruppboendet först med katterna. Och mina katter tycktes fungera ok när vi var där.

Jag lämnade mina två bengaler idag till ett pensionat och där hade man 25 katter i flera olika rum tillsammans. De hade en rastgård utomhus samt olika rum för katterna att vara i. En liten bassäng med rinnande vatten fanns det också.

Fri tillgång på mat, inget annat går ju egentligen (misstänker att mina katter kommer att bli tjockare;))

Sv: Kattpensionat i Sverige

Det normala i Sverige är väl att katterna har egna "burar". Inte små burar utan större, mer som små rum (vilka mått som måste hållas går att läsa i SJVs föreskrifter). En del av dem har tillgång till rastgård, andra inte.

Det är absolut inte normalt att ha alla katterna tillsammans och jag skulle aldrig i mitt liv släppa ihop mina katter med främmande katter. Katter är inte hundar...

Jag blev rätt förvånad över att man gör så på de två pensionat som jag har varit på. Men mina katter tycks i alla fall trivas med det upplägget.

Men det var inte en massa superdyra raskatter på pensionatet, mest huskatter. Så mina bengaler var exotiska i sammanhanget.

Raskatter är lite ovanligt trots allt.

Slaka Djurhem utanför Linköping kan ta emot ett par djur om man behöver djurvakt. Där sitter dom i sin egna "bur".
Så även jag fann det lite lustigt att dom hyser alla katterna i samma rum, men om det funkar så... tja...

Senast ändrad av en moderator:

Vilken tur att jag inte bor i Tyskland.:cool:

De kattpensionat jag känner till - där har varje katt/kattpar ett eget rum med egen utegård. Mellan rummen och utegårdarna är det ordnat så att de inte ens har noskontakt med grannkatterna, antingen med hjälp av plastskivor eller dubbla nät.

Googla lite så får du se, kattpensionaten här i Sverige är ofta ordnade som de jag använt. Fortfarande finns dock en del där man har katterna i små burar, ett sånt skulle jag inte ens överväga.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka