Kattleksaker som katten kan leka med själv

_Elly_

Trådstartare
Vad finns det för leksaker som ingen behöver sitta och vifta/dra/etc med utan som katten kan roa sig själv med? Sett att det finns lasergrejer som far runt själva efter att man startat, bra eller dåligt? Vanlig laserpekare? Behöver vara riktigt roligt och det är givetvis individuellt men behöver lite tips om vad era katter tycker om:) Kanske en vibrerande typ skalbagge? Alla former av aktiveringstips tas tacksamt emot. Det gäller en närstående vars ena katt har blivit alldeles för fet eftersom han ätit av sin kompis veterinärfoder... Ålder och latkattsyndromet spelar också in;) Han har helt enkelt blivit bekväm och det är trist att se en fin katt så otymplig.

Sv: Kattleksaker som katten kan leka med själv

Mina gillar kartonglådor, papperskassar och ett linsnöre fastbundet i en stol. Ett ihopknölat tidningsblad kan också sysselsätta en lång stund när leklusten kryper på. Kan ju kräva en del städande efteråt dock... :D

Jag kan rekommendera FroliCat Bolt laserpekare, Fling-ama-string och Undercover mouse.

Sma bollar tycker var katt är roligt att leka med, bara att rulla igang bollen och sen springer han efter och rullar den själv.

Min yngre katt älskar kottar! Kastar jag en liten råtta åt henne bryr hon sig inte men så fort jag bara rör lite på kotten så blir hon supertaggad :D

Åh, och trasmattor! De kan hålla på hur länge som helst att gömma sig i och under den och lura på varandra, att döda den våldsamt eller bara springa och kasa på den...

Leksaker med kattmynta i, våra har en mindre boll med plinga samt kattmynta i. De puttar den själv, kastar även ner den för trappan för att hämta den så de kan kasta ner den för trappan igen. :D

Har en leksak som ser ut som en ring med en boll inuti så den kan inte rulla bort (om du förstår?), min lilla kisse roar sig lite med den ibland. Men annars är det absolut bästa pappersbollar och en liten svans (tyvärr äkta päls) som hon älskar att gosa, busa med och bära runt i munnen.

Jag vet dock att det kan vara svårt att få en lite äldre katt att tända på leksaker när de kanske inte har gjort det så mycket innan. Min förra katt var så när hon blev äldre. Men har märkt att leksaker med äkta päls och/eller kattmynta (om de inte är vana vid det) gör ofta susen :)

Annars tycker jag att katter är rätt så duktiga på att roa sig själva :D

-Knyt fast en skinnbit med ett resårband och knyt fast det i till ex ett dörrhandtag.

Åh, och trasmattor! De kan hålla på hur länge som helst att gömma sig i och under den och lura på varandra, att döda den våldsamt eller bara springa och kasa på den...

Trasmattor kan jag hålla med om! Min yngre katt (igen) älskar att springa i full fart så hon glider iväg på mattan :D

Varför inget som man måste vifta med? Det är ju sånna saker som ger katten bäst träning. 5-10 min med en DaBird gör katten riktigt andfådd, den får hoppa och springa.

Kanske inte bara katt som drabbats av lathetssyndrom :p

Våra katter gillar de där mössen med inbyggt pip, natural nånting heter de. Vi har såna lite överallt, fastknutna i dörrar, liggandes i svettiga skor, i sängen.. Överallt! För ett jäkla väsen och gör ont att trampa på, men katterna gillar.

En annan favorit är gamla kabelbitar. Plastklädd metalltråd, oj så kul!

Torrfoder serveras inte i skål, utan i bollar och annat som kräver lite engagemang från kattens sida. Tycker det fått igång tanten i största allmänhet.

Jag håller med om att daBird är fullständigt outstanding vad gäller aktivering av katt. Alla andra vippor kan slänga sig i väggen.

Delvis kl:

Det är en äldre släkting som jag inte kan garantera orkar/kan vifta så mycket men Dabird är med i tankegången:) Den verkar onekligen rolig och har hört om den förut.

Tack för övriga tips :) Tror jag ska hitta någon bra leksak med kattmynta så kanske båda katterna kan få igång varandra. Samt se över de andra alternativen. Tror katten skulle gilla Undercover Mouse.

Fördelen med just DaBird är ju att pinnen är så lång, att man kan sitta still och vifta lite. Men det kan ju vara ett bra komplement i alla fall, jag rekommenderar den verkligen! Katt och ägare har ungefär lika roligt, fast på olika sätt :D

Bollar med bollar på kan roa min grabb långa stunder. Kasta en i golvet så är han igång :) Typ sånahär menar jag: http://www.zooplus.se/shop/katt/kattleksaker/bollar_for_katter/250791

Papperstussar och påsförslutare är annars poppis, de gillar han att apportera.

Fatcats cracklers är aspoppis. Är inte alltid han far runt så mycket med de dock, utan de går bra att mysa med också. Men ibland så! Och kastar man en sån är det full fräs ^^ Gäller iofs alla leksaker från Fatcat, men just cracklers är det bara att klämma lite på så kommer han farande.

Annars som flera nämnt, Da Bird. Kan inte gå snett med en sån, bästa leksaken ever! Den är ju inte så tung som vissa andra vippor heller, väldigt lättviftad på det viset, så den kan ju absolut vara värt ett försök även för en skruttig gamling som inte orkar vifta så mycket. Fjädrarna är ju nästan självflygande liksom :)

Morsans katt är en latmsk som totalvägrar leka. Men laserpekare och Da Bird får igång även honom :D

Min katt är besatt av plastpärlor, hon far runt med dem i hela lägenheten, har gjort så under de 10 åren vi haft henne:D. favoritställena att stoppa dem i är våra skor och bästa stället att jaga pärlor är i badkaret.... byggjobbarna lär hitta en pärlskatt när vi ska ha stammbyte ;)

Fick precis hem lite nya leksaker. Två extremt myntafyllda leksaker och ett fjäderspö som kallades "Bird" ;)

Så just nu har jag två katter som underhåller sig på egen hand med myntagrejerna och en som far runt som tokig med fjädrar i munnen. Heja!

En kickeroo brukar vara mycket poppis

26806_PLA_Kong_Kickeroo_Giraffe_136111_kong_kickeroo_1_2.jpg

Liknande trådar

Övr. Katt Jag har för mig att det funnits en presentationstråd för oss och våra katter tidigare (hittar den dock inte vid en snabb sökning), men i...
Svar
10
· Visningar
1 951
Senast: cili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama