Katter som "strilar". Hjälp....

Zoya

Trådstartare
eller vad det heter? Vad sjuttsingen ska man göra åt katter som ägnar sig åt detta inomhus?.

Min pappa har två hankatter, de är syskon med ett halvårs åldersskillnad - födda 1999 så de blir ju 10 år i år och har bott ihop hela sitt liv. Båd aär kastrerade i 8-månaders åldern. De är utekatter och är ute mycket. De är inte bästa polare men accepterar varandra.

Dessa har nu (sedan ett bra tag) börjat strila inomhus - gärna i pappas sovrum :crazy: Hur äckligt som helst, luktar illa och förstör möblerna. Pappa stänger numera dörren dit men då gör de det i hallen utanför sovrummet, mot hans skinnfåtöljer, istället.

Någon kattkunnig här som vet vad man ska göra för att lösa problemet. Pappa vill ju helst inte göra sig av med dem men han har börjat fundera i de banorna om inte detta slutar....

Senast ändrad:
Sv: Katter som "strilar". Hjälp....

Har ni varit hos veterinären med katterna?
Det kan vara urinvägsinfektion eventuellt någon annan medicinsk orsak.
Ta katterna till vet.

Med tanke på att det är kastrerade hanar kan det handla om urinvägsproblem. Om väl en har fått problem och börjat skvätta inomhus kan den andra hänga på eftersom det luktar pink. Jag skulle börja med att ta dem till veterinären.

Sol gav jätte bra tips, och tvätta de utsatta områdena med ättika och ev pissoff. Möblera gärna om lite om det går, så det blir lite annorlunda miljö, häng för tyger som är rena och sprayade med ättika.
Ev, ställ fram fler toa lådor, lite var stans också, och allt som tiden går, minska ner antalet när de har börjat använda lådorna i stället.
Många hanar kan markera i lådor, så använd med tak, eller höga kanter, för fär inne gör det ju inget om det luktar skunk.:D

Fast katterna "pissar" ju inte - det gör de i sina lådar alt. ute utan de står och "fladdrar" med svansen mot möbler och så "sprayar" de.
Detta sker ju heller inte dagligen... ute gör de det ganska ofta (bl.a sprayade den ena min barnvagn ute förut :grin:

Menar ni att båda katterna skulle fått urinvägsinfektion samtidigt :confused:
Låter faktiskt inte så sannolikt (se infon ovan).

Tack för tipsen, lådor har de så det räcker så det borde inte vara något problem så eftersom de liksom inte gör detta för att de är "nödiga".

Verkar mer vara en "dominans-mot-varandra" grej.

dom kan börja strila i lådorna, jag förstår problemet.
Kan dom vara ute katter på heltid? Löser ju rätt mycke problem..

Min ena mor tog bort en katt för han gav sig inte, droppen var när han, som kastrat, ställde sig uppe på spisen och strilade rätt över maten..

Handlar det om dominans kan man ju prova att dela på dem. I praktiken innebär det väl att en av katterna måste flytta tillfälligt. Svårt dock att "låna ut" en strilande katt.

Handlar det om dominans kan man ju prova att dela på dem. I praktiken innebär det väl att en av katterna måste flytta tillfälligt. Svårt dock att "låna ut" en strilande katt.

Ja dels det men så har vi också provat det. Vi tog hem den ena katten som egentligen är "min". Det funkade exakt så länge man höll han inomhus. Den dagen han fick gå ut så drog han hem till farsan igen (vi bor ca 2 km ifrån varandra). Vi provade 3 ggr men samma visa varje gång och det går inte att ha han som innekatt. Den andra katten vill vi inte ens prova ha för han är opålitlig med våra barn.

Jäkla problem alltså :(

Hade du bott närmre kunde någon av dem fått vara mus jägare här en stund..
Förstår problemet, men varför kan nr 1 inte vara innekatt?

Tack vad snällt :)
Det är de ypperliga på - att fånga möss och fåglar alltså...

Nej han kan inte vara innekatt för han står bara och skriker och river på dörren då. Han älskar att vara ute så ska man förvägra han det kan man lika gärna slå ihjäl han på en gång tyvärr :(

Då verkar det ju nästan vara någonting utomhus som triggar beteendet... trixigt värre.

ja, det verkar inte finnas någon enkel lösning tyvärr... det är lite synd men det börjar luta åt att åtminstone en av katterna "ryker" ifall detta fortsätter...

Jag vet precis vilken sits du är i. Vi hade med en sådan katt som höll på på samma vis. Det höll dock inte i längden så vi fick ta bort katten. Trist men det gick bara inte. Allt stank kattpiss.

Har ni provat Feliway? Long shot, men för en del funkar det ju. Om avlivning blir aktuell tycker jag att ni ska prova Clomicalm först. Det är psykofarmaka som ofta används mot "mystiska kisseriproblem" hos katt (egentligen är det psykofarmaka mot separationsångest hos hund). Det brukar funka. Många gånger behöver man bara ge det någon vecka för att det ska ge önskad effekt. Man kan sedan fasa ut medicineringen utan att problemen uppstår, i bästa fall.

Interessant, har aldrig hört talas om det!
Berätta gärna mer.

Finns det fler katter i området där din far bor?
KAN ju vara som så att det revis pinkas ute på deras revir av någon anann katt, och de känner sig stressade av det?

Jag har ingen egen erfarenhet av Clomicalm men jag känner några som har använt det och det har funkat bra. I vissa fall har de fått medicinera katten (låg dos) resten av livet medan det i andra fall har räckt med några veckors medicinering och så har beteendet brutits och man har kunnat sluta med medicineringen utan att katten börjat pinka igen.

Det är antidepressivt för katt och det verkar funka bra mot kisseriproblem. Tricket för att man ska kunna sluta medicinera brukar dock vara att man löser grundproblemet. Tar bort faktorn som gjorde att katten började strila.

Jag tror även att en del av tricket är att hitta en veterinär som har erfarenhet av Clomicalm-behandling av "kisskatter". Långt ifrån alla har erfarenhet av det och många är oerhört skeptiska. För egen del kan jag dock tycka att det alltid är värt att prova om avlining är det alternativ som kvarstår.

Okej, tack för informationen, är alltid lika roligt och lära sig något nytt!:laugh:

Ja man ska ju testa allt och lite till innan man gör något så drastiskt som att tar bort misse..

Liknande trådar

Övr. Katt Hej. jag har en fråga gällande mina 2 katter som helt plötsligt inte kommer överrens. Dom är båda hanar och kastrerade. Den ena hanen är...
Svar
3
· Visningar
568
Senast: Svartkatt
·
Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
813
Senast: Svartkatt
·
Katthälsa Vi har veterinär tid nästa vecka. Var lite fullbokat den här veckan. Lite bakgrund. Vi har en kastrerad hankatt på sex år hemma. Han...
Svar
15
· Visningar
1 859
Övr. Katt Det här inlägget, lade jag på en annan sida och tänkte att det kunde passa här med, med tanke på att "katter är katter och 'ska ha sin...
Svar
5
· Visningar
2 383

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Halloweenmat
  • Adventskalendertråden 2024
  • Menskopp

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar