Katter som skakar tänder vid jakt

S

simpe

Jag har ju skrivit tidigare om min oriental som är en urkass jägare och när han smyger på flugor börjar han liksom skaka tänderna och ge ett ljud ifrån sig (föröker han snacka flugan till döds???) som ett väldigt darrigt mjauande. Svårt att förklara men har ni katter som gör så? Varför gör de så här? Det resulterar ju bara i att de drar uppmärksamhet till sig. Han gör även så när han tittar på fåglar i fönstret.

Sv: Katter som skakar tänder vid jakt

Så gör mina innekatter också. En av utekatterna gör så när hon "jagar" fåglar innomhus (genom fönstret) men inte när hon jagar på riktigt.. Verkar vara nån slags överslagshandling.

Så gör nog alla katter tror jag. Tjattrar liksom. Mammas hankatt lät när han var liten, men nu ser man bara att munner rör på sig. Hennes honkatt gjorde så om man satte upp handen åt henne :rofl: Och även när hon var ute o jagade på riktigt, så fåglarna hörde henne o drog ;)

Min sitter ofta o tjattrar på balkongen, det låter liksom kekekekeke, morrhåren riktade framåt, hon sitter i en hukande position o tjattrar. Ser kul ut, men verkar onekligen vara lite.... stjälpande :rofl:

Vår ena katt gör också så. När hon kommer igång ordentligt låter det som hon säger "jappjappjapp". Himla kul :D

Har hört att det kan hacka tänder och ge ifrån sig ett 'skällande' ljud om de ser ngt de vill fånga men inte kan få tag på det (tex en fågel i ett träd) :idea:

Det är ett uttryck för aggression - katten "övar" på det dödande bett den skulle ge bytet om den bara fick tag på det.

I mina öron låter det dock bara roligt:D

Min ena katt klapprar på fåglar och flugor - den andra katten klapprar bara på den första.

Min honkatt "fågelklapprar" (som vi, jag och sambon, kallar det) när hon se något intressant på andra sidan fönstret. Gör också våran hankatt ibland men inte lika ofta. Låter för himla kul!

För övrigt skulle hankatten aldrig klara av att jaga för så fort han ser en fluga eller liknande så börjar han jama på den. Låter ungefär som "Snälla kom hit jag vill ju bara smaka på dig lite grann!" :d Men så pratar han dagarna i ända med. :D

Liknande trådar

V
Övr. Hund Jag har ett problem! I vårt kvarter bor en stor svart enögd hankatt. Han får gå som han vill och jag har ingen aning om var han...
Svar
13
· Visningar
1 460
Senast: Lager
·
Övr. Katt Dörrar: Tillåt inga stängda dörrar någonstans i något rum, inklusive garderobsdörrar. För att öppna en dörr, ställ dig på bakbenen och...
Svar
13
· Visningar
2 231
Senast: corona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama