Katter som har haft kristaller

C

Contezza

Hejsan!

Min kastrerade hankatt fick diagnosen små kristaller i urinet för 2 år sedan.
Han fick medicin samt diet foder som han inte åt.

Nu verkar det som han har fått det igen.
I går natt gick han överallt och pinkade,pappåsar,mattan och en filt.
Han var och sket i en låda.
Dricker väldigt mycket vatten.

Kan det vara så och kan man få ner det nu utan vet hjälp?

Sv: Katter som har haft kristaller

Har din katt återigen urinsten/kristaller så kommer problemen med största sannolikhet inte gå över utan åtgärd. Vad som behöver göras tycker jag du ska ta en diskussion med din veterinär om. Om denne tycker att du ska komma in med katten för att man ska kunna ta urinprov och mikroskopera för att se vad för kristaller det handlar om, eller om det är en UVI, så ska du såklart åka in.
Har en katt en gång haft kristaller, brukar det komma tillbaka, det är därför du skulle ge det fodret din veterinär rekommenderade! Först brukar man ge ett foder några veckor som löser stenar, därefter ett förebyggande foder resten av livet. Dessa foder säljs hos veterinär och finns i flera olika märken så gillade din katt inte en sort så finns det fler!

Liknande trådar

Katthälsa Hej, Vi har en 10-månaders katt som sista två månaderna ungefär har börjat kräkas lite mer regelbundet och vi har svårt att klura ut...
Svar
12
· Visningar
1 570
Senast: Sassy
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 409
Katthälsa Hej! Till en början vill jag säg att veterinär naturligtvis är inkopplad och varit hela tiden :) Men just nu verkar de inte kunna göra...
Svar
18
· Visningar
2 226
Senast: hoppsann
·
Katthälsa Hej! Har läst massa trådar men inte specifikt hittat det som jag söker så jag provar här. 2016 reagerade jag på att vår (mina...
Svar
12
· Visningar
5 695
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama