Kastrering?

J

jappisen

vad tycker ni om kastrering? Om ni har en hanhund som ni inte planerar att avla på, kastrerar ni den då eller låter det vara? För och nackdelar med att kastrera en hund?

Sv: Kastrering?

Har haft tre okastrerade hanar och aldrig haft problem med dem pga det. Blir inte tokiga av löptikar etc. Hade det varit ett problem hade jag absolut kastrerat.

Mormors hanar har alltid blivit helt tokiga när tikarna runtomkring löpte, de brukade åka till landet med dem. Den gamle användes i avel, men den yngre ångrar de att de inte kastrerade. Han är väldigt orastypisk och inte alls trevig att umgås med.

Men nej, jag tycker inte man behöver kastrera om man inte har något problem som beror på kulorna, ellr om man har en av varje kön och inte vill riskera något. Alla hundar i en nturlig flock parar sig inte. Det behöver inte våra tamhundar heller göra.

En perfekt lösning på ett icke existerande problem känns ju onödigt.

Fast skulle jag ha en hane som blev sne i huvve varje gång nån tik löpte i kvarteret, så skulle jag aldrig tveka.

Än så länge har jag inte haft ensam bestämmanderätt över hundarna men skulle jag ha ensam bestämmanderätt så ja, hund som inte är tänkt för avel skulle definitivt kastreras. Oavsett kön.

Jag tittade innan på programmet "Mannen som kan tala med hundar" på TV4+. Han tyckte att ska man inte använda sin hund till avel kunde man lika gärna kastrera hunden, beroende lite på hur den beter sig mot andra hanhundar såklart.
Men är det inga problem så tycker jag personligen inte att man ska behöva kastrera.

Om det föreligger problem eller omständigheter som gör det enklare så skulle jag självklart kastrera, annars inte.

Jag har nämligen inga problem med min hane som lyssnar bra och han bli rint etokig och mår dåligt när tikarna löper. Det är en del folk som säger till mig att han lider av att int evara kastrerad men jag ser inet det så. Jag tycker inte han lider bara för att han inte paras och inte är kastrerad. Ser ingen anledning i att kastrera en hane som inte är besvärlig.

Men det är väl som med tikar att de kan få cancer. Prostatacanser, det behöver ju inte bli så men det finns ju risk för att de "bildar" de. Så det är väl därför man kanske ska göra det också om man inte ska använda hunden i avel. Men sen behöver man ju inte de heller om hunden är trevlig och inte mår dåligt av de.
Min hund är kastrarad då han var extremt jobbig innan men nu är han hur mysig som helst och går att ha ihop med nästan alla hundar. Innan kunde han knappt va i närheten av andra hannar. Och när tikarna löpte gick det ju inte att gå en vanlig promenad man vart släpad runt. Så på min vovve har det bara varit en fördel:banana:

Men det är väl som med tikar att de kan få cancer. Prostatacanser, det behöver ju inte bli så men det finns ju risk för att de "bildar" de. Så det är väl därför man kanske ska göra det också om man inte ska använda hunden i avel.

Just av den anledningen ska min tik kastreras. Sen blir det jobbigt vid löptider, då familjen även har en hanhund. Han ska också kastreras, just för att han blir så jobbig när vår tik och alla andra tikar i byn löper. Ingen av dom ska användas i avel heller, så jag ser ingen anledning till att ha dem okastrerade.

vissa hundar mår dåligt om dom inte får para sej och ska springa efter alla tikar och blir frustrerade av de och då tycker jag man ska kastrera..de är snällast mot hunden.

sen så är de ju prostatacancer som man slipper och de kan ju va skönt att inte behöva tänka på även ifall hunden inte är jobbig.

men finns de inga problem med hunden så behöver man väl inte kastrera om man inte vill de.

Defnitivt kastering om de inte är avels objekt.

Liknande trådar

Hundhälsa I morgon har det gått en vecka sen kastreringen av vår hanhund. Tycker att läkningen ser fin ut och han verkar inte ha ont, slickar inte...
Svar
17
· Visningar
1 306
Övr. Hund Hej! Jag har 2 tikar ( fransk bulldog) den ena är 9 år kastrerad & hon har bott med mig sedan hon var 8 v. Den andra tiken är en rescue...
Svar
3
· Visningar
846
Senast: animalasia
·
Övr. Hund Ni som har hanhundar som påverkas av löptikar i närheten, hur hanterar ni det? T.ex. hanhund som slutar äta och gnäller/gläfser/ tjuter...
Svar
11
· Visningar
756
Senast: Roheryn
·
Hundhälsa Min 9 åriga hund kastrerades för snart 6 veckor (kirurgisk kastrering)sedan pga förstorad prostata. Han har fortsatt problemen kvar (tar...
Svar
12
· Visningar
761

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka