kasande hasbandage på nyop. spatt-isis

Marlan

Trådstartare
Kanske ska dra historien från början....
Behandlat vänster has 4-5 ggr sedan förra sommaren med kortvarigt resultat.
Röntgenplåtarna såg bra ut enligt vet, trånga glidleder men ingen förändring.
Men eftersom han inte förblev fräsch diskuterade vet. med skicklig kirurg på ATG Klinik i södra sverige ...
De kom fram till en op där man går in med laser i leden och "kokar ledvätskan tills brosket trillar sönder":eek:

Detta gjordes i måndags och allt gick jätte bra.:D

MEN nu till problemet...
Hasbandeget skulle bytas med 3-4 dagars mellanrum.
Det hade kasat så pass mycket att jag ringde ut vet. i tisdags som fick lägga om det.

Det hade kasat igen till igår men inte så mycket att det stramade eller tryckte.
Tycker dock att det har kasat ännu mer till idag....

Tar tacksamt emot alla tips på hasbandage och övriga (positiva:angel:)synpunkter/tankar kring spattop.....:bow:

Sv: kasande hasbandage på nyop. spatt-isis

När min häst hade bandage över hasen som riskerade att kasa så la jag ett torrt stallbandage på benet under hasen. Det bandaget fungerade som "stopp" och således halkade inte hasbandaget ner. Värt att testa kanske?

tack för ditt tips...
tyvärr hjälper det inte så mycke då det är så han är lindad... kasar iaf:crazy:

Vad är det för typ av bandage? Borde det inte funka om du lindar vetflex i åttor runt hasen och låter hasspetsen vara "naken". Med något under såklart, men jag vet inte riktigt vad för typ av omläggning det är.
Vet en häst som opererades för benbitar i hasen som fick något slags skumgummiskydd runt hasen som satt väldigt bra.

Ett vanligt bandage:confused:

Lindar först nedersta delen av benet... :confused:
typ vanligt kotbandage.
Bomull underst och sen gasbinda på det, sedan bomull över hasen med extra polstring vid hassenan och hasspetsen och gasbinda på det... sedan en gasbinda över hela nerifrån och upp.
sedan en vetrap (sån självhäftande) nerifrån så långt den räcker. ca 4/5.
och sist en vetrap från ungefär halva senan och upp över hasen.
Lindar som en åtta över hasen för att undvika tryck på hasspetsen...

men fanstygen vill inte sitta kvar iaf:cry:

Konstigt att det inte sitter fast du har vetvrap. Antar att hasen är rakad eftersom den är opererad, då tycker man det borde sitta bra ju. Kanske är knepigare om det är lång päls.

där fick jag en ide....:idea:
det ser faktiskt ut som att det är det nedre bandaget sas som kasar och drar med sig det övre... om någån förstår vad jag menar...

han är juh bara rakad på hasen och inte resten av benet... kanske skulle prova raka resten i morron när jag ska lägga om det?

Vad har du under det nedra bandaget sas?

Jag hade samma problem med min hasledsop, men upptäckte att om jag la ett helt vanligt stallbandage, med padd + fleecelinda (så det blir ordentligt tjockt) från kronled och upp till strax under hasen, och sen bomull och vetrap över hasen som vanligt, så satt det kvar. Har bilder nånstans. Men alltså INTE dra ner vetrapen över stallbandaget.

Det höll tom för promenaderna utan att kasa, innan bara kasade det ner som du beskriver, när jag hade bomull neråt, han fick blisterskador av veckan.

älskar sådanhär beprövade tips:p

det blir helt klart ett sådant bandage i morron.....
myyycket lättare å lägga juh och säkert lättare att få det att sitta kvar:laugh:

återkommer med hur det gått.....

såg lixom bomullshögen framför mig efter 14 dagar med omläggning dagligen....
ENORM:o

Vet ej hur stor has din pålle eller hur mycket bomull det måste vara över såret men testa att sätta ett hasskydd över:)

Tänk på att fästa nedre delen runt ballaran får nedre delen chans att kasa så åker allt ner. Linda ganska hårt!

hur kan en laser få ledvätskan att koka? laser är ju ljus o inte värme, kan det ha varit ngt annat instrument än laser? hur kan det lossna av värme? ngn som vet?

Jag har aldrig testat själv men vet de som med stor framgång använt vanliga blöjor när ben ska bandageras! :idea: Blöjan suger upp sårvätskan utan att det fastnar i såret, tejpen och formen på blöjan underlättar omläggningen och sedan ett vanligt bandage utanpå det. Jag har långt gångna planer på att införskaffa ett blöjpaket till stallapoteket. :D

HeJ!

Precis vad jag tänkte skriva! Först ett stallbandage och sen ett annat runt hasen- var det enda som funkade på min tjej när hon blivit hasopererad.. Och vad vi höll på innan vi insåg det...

/ Lavinia

KL till viss del.....

TACK för alla tips!:love:
bara älskar buke i sånnahär lägen.....

La om bandaget igår, med vanligt stallbandage underst och sjukbandage med bomull över hasen... Såg fins ut när ja gjort det.
Blå-blommig fleece linda och grön och blå vetrap.... mode?:D

Såg tyvärr inte lika bra ut i morse.... hade kasat ca 5 cm.... Satte en tejpbit på benet igår för att hålla koll... Tror jag lindade för löst med gasbindan....

Har lagt om det idag för någon timme sedan och idag använde jag en elastisk gasbinda och tycker det sitter stadigare:)

hur kan en laser få ledvätskan att koka? laser är ju ljus o inte värme, kan det ha varit ngt annat instrument än laser? hur kan det lossna av värme? ngn som vet?

Vet inte hur det hela fungerar rent praktiskt...
Men värme uppstod iaf. Det va tydligen ganska rökigt i op-rummet..:eek:
Det va bara så han sa, kirurgen...

Skulle va en rellativt ny teknik.....

Jag slopade faktiskt gasbindan ganska snart,d en bara korvade sig. Drog vetrap rakt på bomullen istället, funkade bättre för mig.

Och jag la på elastiskt bandage (ridvarianten modell urtvättat) istället för gasbindan som jag också tröttnade på..

/ Lavinia

Hejsan
Lycka till med Bengan;), jag håller alla tummar så vi får friska hästar, vi har rivit väggen i Hressas box nu så hon får gå i hela boxen, nu har jag en lyckligare häst:laugh:
Kram Suss

Jag har oxå tröttnat på gasbindan kan ja lova..... Hade inte killen vatt så snäll som han är så hade jag fått spunk för länge sedan...

Står stilla och tittar på mig i ca 15 min som det tar å få eländet å sitta:devil:

sitter betydligt bättre med vanligt stallbandage nertill.. men måste ändå byta varje dag för det kasar... livrädd för tryckskador:o

Lycka till med din tokstolla:love: så hoppas vi på ett fiiiiiint föl efter maj:D

Kram!

Liknande trådar

Hästvård För att göra en lång och jobbig historia lite kortare.... Min isisvalack på 13 har sedan mitten av juli förra året brottats med sin...
Svar
5
· Visningar
1 209
Senast: Marlan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka