Känsligt ämne: Kan alger FÖRVÄRRA eksem?

A

Annika_38

Har mer och mer funderat på det här med att ge alger till hästar.
Har fram till i vintras gett min häst alger. Varför? Jo, för att jag fick berättat för mig att det måste han ha för att det lindrar hans eksem.
Efter att under ett par år ha läst mycket om behandling av eksemhästar så har jag förstått att många använder det som "utrensningskur". Men, VAD rensar man ut?
Alger är väl "Havens reningsverk"(vad är det i dem, egentligen)? Är det då så smart att ge det till våra djur? Eller är algerna på något sätt "renade"?
Hänger ni med?
Eller är det så att vi med eksemhästar VET att hästar från Island aldrig har eksem, och då tror att det beror på att hästarna där äter alger? :oBorde ju förnuftsmässigt förstå att det är en annan natur (utan knott???).
Är det så att någon/några tjänar stora pengar på att sälja "restprodukter", eller har jag fel?
Min häst går i dagsläget utan täcke, har inga som helst tecken på att börja få eksem, dvs. mår hur bra som helst.
Fats han BORDE ha börjat klia sig, fått skorv och förhårdnader, trots att det är mycket knott i luften. Och,ja, jag anser att eksemen beror på knottens bett.
Vart vill jag komma med det här då?
Ja, säger inte att jag har rätt eller fel, men vill bolla lite tankar.
Hur tänker ni om alger?
Varför ger ni det, och hur? (Alltså i vilket syfte).
Hoppas ni förstår mitt inlägg, annars får jag förtydliga.
Annika, som INTE har islänning, utan en Nordsvensk gentleman ;)

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Känsligt ämne: Kan alger FÖRVÄRRA eksem?

Jadu, det här med alger brukar mynna ut i en diskussion om deras jodinnehåll.. Vore intressant med en annan vinkel för en gångs skull!

Visst finns det alger som livnär sig på fagocytos, dvs att "äta upp" andra organismer o stora partiklar, men om de alger man ger som fodertillskott är sådana vågar jag inte svara på. Däremot är det ju ett faktum att de binder en del av det skit som finns i haven, precis som växter på land binder delar av den skit som finns i mark och luft.
Noga räknat är det väl en slags knöltång (Ascophyllum Nodosum) man ger? I alla fall är fodertillskottet från AlgBörjes det. Det är ett vanligt "hälsomedel" för människor och djur.

Saxat från en hundsida:
KNÖLTÅNGEN (Ascophyllum nodosum) har visat sig ha mycket värdefulla medicinska egenskaper.
Knöltången är en brunalgsart som innehåller cirka 18% mineraler och spårelement (magnesium, kalcium, kalium, natrium, järn, jod, kisel, krom,mangan, zink, selen mm), 20 olika aminosyror samt flera polysackarider, bland annat alginater. Alginater binder tungmetaller, en också andra föroreningar i munhåla och tandkött som kan orsaka dålig andedräkt. Dessa elimineras sedan via tarmen. Alginater höjer också viskositeten hos vätskor, vilket kan ge en positiv och skyddande effekt på djurets saliv.

Efter att ha läst på lite till om alger och alginater i allmänhet visar det sig att just alginater används bland annat mot halsbränna med mera.
Saxat från Ume universitet:
De används bl.a. till magmedicin mot halsbränna och sura uppstötningar, samt som blodstillande på sår. Forskning har visat att alginater drar till sig tungmetaller, vilket gör att de kan användas för t.ex. kvicksilversanering och mot sjukdomar orsakade av tungmetaller. Det senaste inom medicinsk forskning visar att alginater kan sänka kolesterolet.

Alginater är alginsyrornas salter, som i in tur finns i cellväggarna hos röd- och brunalger.

Jag vet faktiskt inte tillräckligt mycket om det här för att våga uttala mig om hur det påverkar kroppen, men jag har inte märkt av några försämringar hos min eksemhäst. Han har käkat alger i snart två år, cirka 20 gram om dagen. Han har inte fått ont av jodförgiftning, utan mår bättre än på länge. Han har både man och svans kvar. Visserligen KAN det bero på annat också, men jag inbillar mig att algerna har hjälpt till lite. Här flyger bitande insekter tätt om kvällarna, och precis som du är jag övertygad om att det är knotten som utlöser eksemen. Än har jag inte ens tittat åt täcket (fast jag erkänner att jag lagt upp ett förråd Horsol..).
En annan sak som jag tror stämmer med alger; de är bra för munnen. Min ponny har väldigt fina och rena tänder :angel:

Sen kan jag hålla med många "motståndare" att det är dumt att experimentera med saker som man inte vet vad de innehåller eller vad de har för inverkan på kroppen. Men på samma gång tror jag man ska ta såväl marknadsföring som forskningsrapporter med en nypa salt i vissa lägen..
Ja, nu har jag svamlat färdig för stunden. Det var en mycket bra ask du tog upp, det fick fart på mina små grå hjärnceller! Jag återkommer när jag hittar något mer intressant.

Kul att det finns någon som tänker lite i samma banor som mig.;)

Jod är nödvändigt för syntes av sköldkörtelhormonerna, som bland annat reglerar ämnesomsättningen i kroppen.(Från Wikipedia)
Är nog okunnig om hästars sköldkörtlar, har aldrig stött på det i eksemsammanhang.
Visst är det viktigt att hålla sin eksemhäst med bra foder, för att hålla "magen" i god form. Men angående jod så var jag för ett år sedan på en föreläsning, en kvinna från SLU höll i den, den handlade om foder. Frågan om alger kom upp, och det hon svarade var att det endast var dräktiga ston som ar känsliga för jod, dvs för mycket, många ston kastar då.

Alginater är alginsyrornas salter, som i in tur finns i cellväggarna hos röd- och brunalger. (Klippt från Stuh:s inlägg)

(Reflektion på Stuh:s inlägg)

Är det då så att man istället kan ge "mineralsalter" istället för alger?

Jag har inte märkt någon som helst försämring sedan jag slutade med alger, snarare tvärtom. Så mycket man som han har nu har han aldrig haft förut, blank och fin i pälsen, och har som sagt inte minsta tendens till eksemsymptom.
Hoppas ni hänger med i mitt "svammel".
Hur tänker ni som använder alger? Varför gör ni det?
(Det är inte så att jag tycker att man inte ska ge alger, alla gör som dem vill, men jag är intresserad hur ni tänker)
Annika, som också handlat Horsol

Senast ändrad av en moderator:

Vi har mineralfattiga jordar här nere så jag kompletterar med mineraltillskott i form av ishavsalger från norra Island (A-B), tycker det är naturligare än en näve grus (mineraltillskott) i hinken. Det innehåller nästan samtliga mineraler och vitaminer.
Har definitivt inte sett att det förvärrar eksemen, det skulle vara om pållen är känslig för något ämne i algen i så fall.
Det är ju så att en häst som har balans i näringsupptagandet och mår psykiskt bra klarar av eksemen mycket bättre än de som saknar något av ovanstående.
Man får alltså vara mer noga än vanligt med foder och miljö för att göra det så lindrigt som möjligt för eksemhästar.

Rolle
Islandshästar på Lösdrift

Om du tror att eksemet beror på knottens bett, varför ger du då alger som ska hjälpa hästen inifrån och ut?

Som jag skrev i första inlägget så fick han alger när jag tog över honom, så var det och han fick det av mig också.
Precis som Rolle tänker angående balans i näringsupptaget tänker jag också, är väldigt noga att ge bra foder, och räknar foderstat.

Även om eksemen orsakas av knott betyder ju inte det att insidan är som den ska. När en allergi utlöses påverkar det ju inte bara utsidan, utan hela mekanismen. Jag vet själv hur hemskt jag mår när jag kommer i kontakt med nickel eller när det börjar klia av sköljmedel..
Algerna kan hjälpa till att "hålla systemet i trim" tillsammans med en bra foderstat. Då kan immunförsvaret bli bättre och därmed allmänhälsan. Självklart fortsätter man skydda utsidan, eftersom det mig veterligen inte går att bota en allergi, bara förbättra symptomen eller hur jag ska uttrycka mig. Mer motståndskraft, helt enkelt.

Annika, det var en intressant tanke det med mineralsalter. Jag vet inte hur det är med det, men jag kan tänka mig att det är någon speciell egenskap hos alginaterna som ger den utrensande effekten. De sägs ju dra ut tungmetaller ur kroppen, och det har jag aldrig hört om "vanliga" mineralsalter.

Det här var en mycket intressant och lärorik tråd, jag ska läsa på lite till och se vad jag kan bidra med.
Att jod i stora mängder bara är farligt för ston med föl i magen kan förklara varför jag inte stött på det i något annat sammanhang.. ;)

Kanske ska svara på frågan varför jag ger alger; Jag hörde om att det skulle vara utrensande och kunde ha en positiv effekt på eksemhästar, så när det var dags att köpa vanliga mineraler skrotade jag det och köpte en säck alger i stället. Helt enkelt.

fast det där är lite intressant. att man vid allergi/astma skulle ha dåligt immunförsvar och att det skulle behöva stärkas. enligt expertisen och forskning så beror det på ett "allt för bra" immunförsvar :angel:

enligt läkarna som behandlat min dotters astma (och även en veterinär som behandlat en exemhäst vi hade för några år sedan) så beror allergier och astma på ett överaktivt immunförsvar, dvs. kroppen börjar reagera med att "försvara" sig mot det som igentligen är helt normalt, och utvecklar allergi/astma. det går att tillföra kroppen en mindre dos regelbundet för att få kroppen att acceptera ämnet som "normalt" och inte "bekämpa det" som sjukt. vet inte hur det stavas men utalas ungefär "sensibilisering".

Hyposensibilitering.

Ja, det var det jag menade med dåligt. Förlåt, jag var lite luddig, blir lätt så när jag försöker säga måga saker på en gång. Det är ju inte bra att immunförsvaret överreagerar, alltså är det dåligt. Inte svagt. Det fungerar som en slags varningssignal har jag fått för mig att jag hört någonstans, minns inte hur det var med det..

Att man kan tillföra lite av ämnet och bli bättre undan för undan ger jag inte mycket för.. Astma är lite annat än just knott- och kontaktallergi, men jag förstår parallellen.

ja, fast det finns ju ett samband, iaf. bland människor. har man kontakt allergi så kan det utvecklas till asma eller bli både ock om det börjar med kontaktallergi.

min dotter hade astma mot hund först, det har utveckats även till kontaktallargi (om hon tex. klappar en hund ute och den slickar henne på handen så blir handen i dag röd och svullen) mot häst har hon "bara" haft kontaktallergi men läkaren har "varnat" för att hon inte bör vistas med hästar då luftrören kan reagera rätt som det är

ja just det :angel: så hette det :idea: dottern ska få det så småningom :D

Man kan se det från andra hållet också, finns det belägg, vetenskapliga, för att det faktiskt är bra mot eksem hos människa eller något slags djur? Annars, varför chansa? Hästen och hästens mage är mycket känslig och hästens kropp är fortfarande utvecklad för ett liv på stäppen. Alger till häst och andra djur har saluförts i många år i Sverige, skulle det vara effektivt mot eksem mm skulle det vara en riktig storsäljare, pengar till forskning skulle finnas för vidarutveckling och förfining av algprodukterna. Nä, jag fattar inte folk som proppar i sina hästar diverse tillskott som det inte finns tillräckligt faktaunderlag för, hur vet ni att det är ofarligt, och i vilka mängder, när blir det toxiskt?

Alger är inte till för hästar. Har hört att de som ger dräktiga ston alger får föl med struma! Alger innehåller för mycket jod som inte hästar ska ha. Det finns snart ingenting de inte kan lura på hästfolk!:)

Hmmm... hur mycket jod innehåller alger? Skiljer det sig från art till art och var det växer? Vad är gränsen för häst? Har det betydelse vad och var hästen äter för övrigt......undrar.

Rolle
Islandshästar på Lösdrift

Amen till det:bow: Det är ju samma business som de s k natur"läkemedel" som prånglas ut till människor:cool:

Ja tror man på det som läkemedel så får man nog vara rätt naiv eller desperat. Men att använda det som mineraltillskott m.m. ser jag inte som något konstigt, inte konstigare än att ge annat tillskott som man konstaterat hästen saknar.

Rolle, som inte tror på det som det inte finns goda (vetenskapligt grundade )skäl att tro på.....

Då tycker jag att det nog finns mera beprövade mineraltillskott, avsedda och lämpade för just häst, som är bättre att använda.

Om alla de andra tillskotten är mer beprövade rent vetenskapligt är jag inte säker på, har inte sett någon oberoende och någorlunda vetenskaplig redovisning på det. Innehållsdeklarationen på alger är inget konstigt. Det innehåller väldigt mycket mineraler, aminosyror och vitaminer bl.a. Jag kan inte se något konstigt med det. Jag har jämfört olika tillskott och vad de innehåller. En del som används mycket till hästar har näst intill identiskt innehåll som ishavsalgerna Ascophyllum Nodosum, knöltång :grin:
Men som alltid ska man inte ge tillskott om det inte behövs. Det händer nog ganska ofta att man köper vissa saker till sin pålle bara för att "alla" andra gör det :eek:
Sedan är det ju en ren naturprodukt, precis som Whisky och vin är :angel:

Har precis haft mailkontakt med SLU, var på en föreläsning för ca 1 år sedan som hette " Fel utfodring kan ge sjukdomar", då kom frågan om alger upp.
Då minnet är kort så mailade jag alltså föreläsaren och frågade om alger till dräktiga ston, som mineraltillskott och vad hon anser allmänt.
Svaret löd så här:
"Det är alldeles riktigt att man ej ska ge alger till dräktiga ston pga den höga jodhalten, men det är framförallt för risken att de får föl med struma. Det låter bakvänt, eftersom vi anligtvis sammankopplar struma med brist på jod, men även överskott ger alltså det.
Det är helt befängt att ge alger istället för mineraler, eftersom de mineralämnen hästarna behöver mest av dvs. kalcium och fosfor finns i ganska små mängder i alger. Däremot finns det en massa mineralämnen som i livsmedel betraktas som förorening eller gift, t.ex. strontium.
Mig veterligt finns det inga försök som undersökt effekten av alger på eksem, men om man tycker att en valack eller icke dräktigt sto blir bättre och det inte finns något annat kan man väl prova det. Att ge det i förebyggande syfte anser jag dock vara förkastligt med tanke på alla olämpliga mineraler i algerna. I första hand bör man försöka utreda vad som orsakar eksemen."

Tycker det var ett bra svar, sen får ju alla göra som de vill.
Min häst har i alla fall väldigt små tendenser till eksem mot hur det brukar vara den här årstiden, vet ej, men kanske det beror på att jag ej ger alger mer.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Skottlossning på skola
  • Vad gör vi? Del CCVIII
  • Snabbmat?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka