Kaninpsykologi

Mynta2

Trådstartare
Kan någon förklara fenomenet att: En del kaniner bara måste gnaga loss tapeter, äta på sladdar..men andra inte ?! Har 1 hona och 1 hane ( separata burar i fall någon undrar. Inga barn här inte. Hannen väntar på kastrering ;).

Honan är fenomenal på att hitta nånstans att dra loss tapeter samt har hon gnagt av x antal sladdar som av misstag råkat vara framme.

Hannen däremot...aldrig han gnagt på en tapet eller en sladd som råkat ligga nånstans ( typ mobil laddare, mussladd mm)...Honan honan har aldrig gnagt på köksstolarna, däremot hannens favorit sysselsättning. Enda han gör i skadegörelsen ;)

Honan har alltid vart tapetfixerad. Så mycket som jag fått laga efter henne :( Hon är plastmattefixerad med...gnager hål i plastmattor. Typ trasmattor i plast ;)..Sånt har aldrig hanen sysslat med. Vad skiljer dom åt i beteende...är det könet som avgör ? Hanar är ju enligt mig, kanske andra med...mildare i humöret...mer sansad....men det tycker jag mer handlar om reviret. Honan är hin håle i buren, hanen inte. Dom har pinnar och tandvässare i buren och hö i massor..typ 90% av deras diet är hö..kanske man plockar hem fel grenar ? ;)

Är det skillnad i beteende mellan hona/hane i det jag sagt ? Jag tänkte på ett djupare plan...

Sv: Kaninpsykologi

Om mina djur har haft tillgång till färska äppelkvistar så har de aldrig vandaliserat.

Om jag glömt en stund märks det snabbt på bitna sladdar etc..

Vad ger du för kvistar?

Mest björk...finns inte så mycket att välja på här. Intressant...du menar om du ev slarvat och inte gett dom färska äppelkvistar så märker du det genom att dom gnager på div saker dom annars inte gör ?

Senast ändrad:

Iofs asp har jag inte provat, det gillar ju hästar att gnaga på så det kanske kan vara något för kaniner också?

jag hade en hane förut som gnagde på alla sladdar han kom åt trots att han fick grenar. Min nuvarande hane gnager aldrig på något annat än papper och sina egna fleecefiltar och sin tygsäng. han gillar tyg :p lille mjukisen!
individer helt enkelt. Han är som en hund, medan mammas o pappas hund gärna gnager av sladdar.

Att gnaga på saker är en djupt inrotad instinkt hos kaniner. I det vilda gnagar dem på grenar rötter och dem river av bark från träd. Så man kan nog konstatera att en kanin "behöver" gnaga för att må bra både psykiskt och för dess tänders skull.

Som kanin ägare är det derför oerhört viktigt att tillfredställa detta behov på att bra sätt för annars kan dem börja vandalisera som i ditt fall. Det bästa du kan göra är att skaffa grenar från träd som kaniner verkligen gillar och uppskattar. Jag vet att många inte kan skaffa grenar vilket är så tragiskt då vi i Sverige är omgiven av skogar vart vi än vänder oss, fast man behöver visst be om lov och fråga "markägaren". Eller så kan man skita i det och bara plocka på sig grenar men då är man en "tjuv" enligt vissa, så, du kan mejla/ringa markägaren och fråga om du får plocka på dig grenar och "sly" för dina kaniner, jag tror inte ägaren skulle ha något emot det.

Nu till vilka träd du bör testa. Björk gillas faktiskt inte så mycket av kaniner. Mina har aldrig gillat varken björk grenar eller bladen men jag ger "musöronen" under maj då dem är riktigt nyttiga för både männsikor och djur och dessa accepterar han då det är späda blad.
Annars älskar han dessa trädgrenar och löv; Äppelträd, sälg, bok, hassel dessa fyra är hans absoluta favoriter. Sedan accepterar han asp, ask, rönn och lönn, thats it. Inget annat gillas. Så jag skulle råda dig att fylla ditt hus med ovan nämnda trädgrenar med löv på :) så kommer dem se att tapeter och möbler inte alls är så goda (såvida detta inte har blivit till ett fult beteende, men hoppas inte!)
Om trädgrenar är omöjliga att skaffa fram så kan du köpa träleksaker för kaniner som säljs i zooaffärer fast jag förederar naturliga alternativ ^,^

Fast nedfallna grenar får man ta utan att fråga. :)
Min förra kanin älskade rönn och fruktgrenar samt hallongrenar.
Ett tips kan vara att linda in sladdar i aluminiumfolie. Det vill de inte bita i. Linda flera varv.
Man kan även smörja in ställen med krubb-nix. Eller peppra, lättare att städa bort.
Det låter som om ts kanin behöver sysselsättning. Ge den filtar, pennor att kasta, en balja sand att gräva i etc. Vår kanin tyckte det var så kul att gräva, han gjorde i ordning på ett visst sätt i baljan och sen gick han. När han hörde spadtag i baljan rusade han dit och fixade det rätt igen. Ibland satt han tom och väntad medan vi sabotage-grävde och sedan satte han igång igen. Jättekul! :laugh:
Han kastar små saker vi håller fram och plattar till filten om vi håller upp den. Han har fullt upp...

Ja gräva är ju skitkul :D

Min ena hona är helt gräv-tokig. Vi har dem ute i en stooor rasthage dagtid om somrarna.
Förra sommaren grävde hon en två meter lång tunnel som slutade i en stor grotta. Höll på hela sommaren och grävde, boade och fixade, klorna höll hon då verkligen slipade !

Det är så vädligt individuellt, hur mycket de gnager och vad de gnager på, enl min erfarenhet. Är inne på kanin nr 5 nu. Precis som med maten och vad de tycker om. Hade t ex en hona som vägrade äta sådant som inte var antingen sött eller kaloririkt!

Men nu vill jag ha lite tips, har en innekanin som bor i "lösdrift" - stor bur med mjuk igloo, två hus i olika storlek, en katt klös-stolpe med en upphöjd "håla" och en tunnel med förgrening. Mycket i trä eftersom han ska ha att bita på. Aktiverar genom att han går lös hemma när vi är hemma, gömma godis i lösdriften och aktivitetsbrädor/bollar. Försöker ta med honom ut på promenader utomhus i koppel.

Funderar på att skaffa sällskap men är rädd att de inte kommer trivas ihop, kaniner kan ju vara lite kinkiga med det där..

Hur som helst, hur med kan man aktivera dem? Försökte ordna en gräv-låda men vad ska jag fylla den med (och som inte är för stökigt, vill inte ha lägenheten full med sand också) eller någon som har något annat bra tips?

Liknande trådar

Däggdjur Sökte lite, men tycker det var smidigare att skaffa ny tråd så jag får svar på just mina frågor. Har precis blivit av med min...
Svar
3
· Visningar
1 712
F
Övr. Djur Min marsvinshane blev själv i vintras och då köpte jag en kompis till honom. (Han mår dåligt av att inte ha sällskap). Kompisen var en...
Svar
7
· Visningar
3 501
Senast: FjantaZ
·
Övr. Djur Nu är det så att jag har tänkt rätt länge på att skaffa marsvin, för dom är så otroligt söta :D och verkar vara roliga djur. Så nu får...
2
Svar
32
· Visningar
4 059
Senast: _Sascha_
·
Övr. Katt Mor å far har tre missar, de två honorna (bägge kastrerade) har aldrig kommit överens (på 5 år) utan den ena jagar den andra som blir...
Svar
4
· Visningar
897
Senast: Haukur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama