Kaniner inomhus

K

KaZa

I stallet har vi två kaniner. Dessa har alltid (sen vi "fick" dem för två år sedan) varit utomhus sommarhalvåret och inomhus vinterhalvåret.

I år har stallägaren bestämt att de ska få vara ute även i vinter. Tycker så synd om dem! :( Inte för att de inte klarar sig ute, men för att där de kommer att få vara är så litet (ca 70x80 cm) och framförallt...ingen kommer att mysa och gosa med dem. De är för komplicerat att öppna buren de kommer att sitta i så der lär inte bli så mkt mer än att de får mat och rent i buren.

Nu funderar jag på att kanske ta hem dem över vintern. Men sambon tycker inte om ideén . Hur mkt luktar det i ett rum där man har 2 st kaniner. Även om man gör rent ofta, luktar det mkt??

Min innekanin fick flytta ut pga att hon grävde, grävde, grävde, grävde, grävde och åter grävde i sin bur hela nätterna. Ändå hade hon ständigt tillgång till stor hage i huset. Det var betydligt värre än lukten. Byter man i buren luktar det inget.

Hon flyttade ut på sommaren och vande sig därför långsamt till vintern. Hon mår bara bra av att bo ute. Det jobbiga är bara att man behöver byta vattnet flera ggr om dagen eftersom det fryser. Kan vara svårt att lösa om man själv är borta hela dagen.

Personligen tycker jag synd om dem om de inte skulle få nåt kel eller gos på hela vintern.
Jag tycker du ska försöka ta hem dem. De behöver inte alltför stor bur om de får skutta mycket fritt.
Är det okastrerade hanar kan det lukta lite, men inte så farligt tycker jag. Sambon får väl "vänja" sig för kaninernas skull :angel:
Hoppas det löser sig!

Tycker också synd om dem. Tar gärna hem dem, har ju ett helt rum ledigt.

Det är två honor, antar att de luktar mindre än hanar, eller?

Sambon är troligen allergisk, men jag vet inte säkert. Han är i alla fall allergisk mot häst, hund och katt. :angel: Men han vänjer sig nog. :D :angel:

De behöver inte alltför stor bur om de får skutta mycket fritt.

Fördelen med att låta dem skutta fritt är ju att vovven får mkt motion. :D

Nä, hunden har visserligen inte haft kaniner hemma, men hon är snäll och låter kaninerna vara när de sitter i koppel på gräsmattan vid stallet.

Liknande trådar

Däggdjur Barnen har ett tag önskat sig kanin/kaniner. Jag är fullt medveten om hur sånt här brukar bli i längden (barnen tröttnar och föräldrarna...
Svar
6
· Visningar
1 961
Senast: KesoNeso
·
Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
844
Senast: Svartkatt
·
Övr. Hund Jag har en omplaceringshund (staffe/blandras) som tros vara 12-14 år gammal. Han är adopterad från Irland och jag vet inget om hans...
2
Svar
30
· Visningar
7 417
Senast: Ajda
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok I oktober 2007 så kom en liten ljusbrun kille med fyra vita tassar hem till mig, fyra månader gammal! :love: Imorgon fyller samma kille...
Svar
6
· Visningar
2 945
Senast: Takire
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama