linnsan

Trådstartare
Jag tycker inte riktigt att jag hittar den info som jag söker så därför frågar jag härinne i hopp om att någon kunnig vill ta sig tiden :)

Jagvill börja lite smått med kaninuppfödning. Rasen är lejonhuvad dvärgkanin och jag har redan en hona som nu är ca 10 månader och ska paras för första gången snart. Hon har härstamningsbevis eller stamtavla (kommer inte ihåg vilket just nu bara för det, hon har ring runt benet iaf).

Så frågan är hur jag nu går vidare. Om jag har förstått det rätt så måste jag ha uppfödarnummer för att kunna registrera med stam/härstamningsbevis?

Jag vill dessutom köpa ett par stycken ninisar till. En hane är det tänkt och en eller två honor, iaf till att börja med. Jag har ju sett några som är korsade dv. vädur/lejon, och de har härstamningsbevis verkar det som. Hur är det när man korsar? Det är verkar ju vara en trevlig korsning både om man ser till det mentala och så är de också supersöta. Sen tänker jag att det blir lite bättre med "nytt blod" också. Hur är det då med utställning med dessa korsningar? Det är inget som går?

Jag hoppas att någon orkar svara på mina korkade frågor ;)

Sv: Kaninavel

Är inte helt 100% på detta men... Stamtavla och härstamningsbevis är i princip samma sak. Men en kanin som har härstamningsbevis kan inte registreras för att den räknas som blandras eller har oregistrerade föräldrar (eller möjligen är uppfödd hos nån som inte är godkänd uppfödare). Ska du skaffa riktig uppfödning så är det väl bättre att köra med renrasiga djur som kan få stamtavla. Nytt blod får du ju ändå om du köper djur från olika linjer och avlar på dessa :p

Så då är det alltså endast djur med stamtavla som är aktuellt? Vet att min kanin skulle gå att ställa ut så då måste hon ju ha stamtavla?

Stamtavla = utställningsbar kanin, papper med kaninavelsföreningens logga/vattenstämpel.
Härstamningsbevis = kanin som ej går att ställa ut, går att skriva hur man vill.

Är den ringmärkt har den alltså en stamtavla. :)
Gällande att korsa ex dvärgvädur och lejonhuvad så är det en väldigt dum idé, om tanken är att använda i lejonhuvad avel.
Detta då dvärgväduren ju har hängande öron, vilket då ger för långa öron på lejonhuvade, samt svajöron.
Om man däremot tänkt avla för lejonhuvad dvärgvädur (som är ganska ny, godkänd ras) är det en annan femma.
Dock finns det redan flertalet lejonhuvade dvärgvädurar, så frågan är hur pass "nyttigt" det är för aveln (det är väl upp till en själv).
Dessa räknas ju då som korsningar till att börja med och går då ej att skriva stamtavla på, då de extremt sällan blir rastypiska i första generation.
När de sen blir rastypiska kan man ställa ut dessa och går de igenom vuxenklass, kan man ansöka om dispens för att kunna stambokföra dessa och då skriva stamtavla på avkommor.

Det som krävs för att få skriva stamtavla på ungarna förresten, är medlemsskap i Sveriges Kaninavelsföreningars Riksförbund och ett uppfödarnummer (kostar 100kr). Sedan kan man skriva stamtavla på ungarna. Att komma ihåg är att stammen inte bör ha mer än 2 luckor för att kaninen i sig ska kunna stambokföras. Den går fortfarande att ställa ut trots för många luckor, men går alltså ej att stambokföra då. Luckorna får en vara mamma + pappa, eller på samma sida stammen (ex mamma + mormor).

Liknande trådar

Däggdjur Var och hämtade två kaniner idag, hos två olika personer. Den första var jag och hämtade idag på morgonen, den skulle ha stamtavla (både...
Svar
4
· Visningar
1 578
Senast: lilstar
·
M
Övr. Djur Hej! Jag och min kompis söker en tävlings kanin.(Hane)Som ska kunna hoppa och helst fått placering nån gång.Vi vill ha en okastrerad då...
Svar
1
· Visningar
834
Senast: replica
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama