Kan man ge halm istället för hö?

ponnymother

Trådstartare
Jag har två ponnier, en knubbig liten bponny och en smäcker dponny = svårt med hö i samma hage! Det betyder att den stora får mer inne och ute får dom nu när det är kallt ca 3 kg/häst. Men jag vill ju att den lilla ska ha något att tugga på i boxen oxå! ( Hon får ca 1 kg hö nu) Min fråga är alltså om hon kan äta halm inne istället för hö? Är det någon mening med att göra så? Ska bli spännande att se vad ni tycker!

Sv: Kan man ge halm istället för hö?

har man protein rikt hö så kan det vara bra efter som halm endast inehåller energi. men visst kan man ge hästen halm att äta. byta typ 1kg hö mot 1kg halm. min ponny får ca 7-9kg hö ute fri tillgång, sedan får hon 1kg hö och 1-2kg halm inne. funkar bra.

Sv: Kan man ge halm istället för hö?

Visst kan du göra så men var observant på att halm inte inenhåller någon protein alls!
Har ni analyserat hö? Vilka är värdena i det?
För om man byter ut hö mot halm riskerar hästen få proteinbrist... beroende på hur mkt som byts ut och hur mkt protein erat hö innehålelr.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag behöver hjälp med halm för lättfödd d-ponny. Vi köpte en överviktig (eller fet 🤷🏽‍♀️) ponny. Bedömd 7.5 på en skala till 9 av...
Svar
16
· Visningar
1 999
Senast: CaisaCax
·
Foder & Strö Hej, Funderar på det här med tuggtid för min häst (D-ponny, ganska normalfödd) just nu. Går på lösdrift så är ute dygnet runt och gräset...
Svar
4
· Visningar
845
Foder & Strö Jag skulle behöva lite kloka åsikter om foder till en liten krabat :confused: Lånar en liten shettis som sällskap till mina storhäst...
2
Svar
20
· Visningar
2 368
Senast: CFrisk
·
Foder & Strö Ok, som läget är i vinter kommer jag inte kunna blötlägga lusernpellets på morgonen och sen bära ut till stallet när jag väl ska dit...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
8 267

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka