Bukefalos 28 år!

Kan hundar bli förkylda, eller vad är detta?

I

Instant

Idag på morgonen började min tik visa tecken på förkylning (?). Har sökt lite på det och det verkar finnas delade meningar hurvida det finns eler inte..
Hon hostar/nyser i ett på nåt konstigt sätt. Nästan som att hon nyser inåt? Ska ta och titta nogrannare på nästa "nysning". De förekommer inte särskilt ofta.

Vad kan det vara? :crazy:
 
Sv: Kan hundar bli förkylda, eller vad är detta?

Kan vara noskvalster hon har fått.

Annars är jag av den uppfattningen att hundar visst kan bli förkylda. Min Nikita har varit det ett par gånger. Då rinner det ur näsan på henne och hon nyser lite. Brukar ge med sig på ett par dagar och jag har aldrig märkt att hon är allmänpåverkad av det.
 
Sv: Kan hundar bli förkylda, eller vad är detta?

Det rinner inte särskilt mycket ur näsan vad jag kan se, men det kan väl komma visserligen.

Hur skiljer sig symptomen mellan kennelhosta & noskvalster?
 
Sv: Kan hundar bli förkylda, eller vad är detta?

noskvalster har just de innåt dragningarna.
låter lite konstigt
Gå till vet o få medesin
 
Sv: Kan hundar bli förkylda, eller vad är detta?

Just inåtnysningar är ofta tecken på noskvalster.

Avhjälps lätt genom veterinärbesök och medicin och är inte farligt men väldigt smittsamt.
 
Sv: Kan hundar bli förkylda, eller vad är detta?

kennelhosta ger riktig hosta, som inte sällan leder till att hunden kräks.
 
Sv: Kan hundar bli förkylda, eller vad är detta?

låter som noskvalster, som alla andra säger, min hund hade det nyligen.. hon nös under en hel promenad :eek: men nu är det bättre. fick recept skickat till apoteket, för dom ville inte ha dit hunden
 
Sv: Kan hundar bli förkylda, eller vad är detta?

Hon kan även fått tonsillit. Är hennes halsmandlar svullna? Kolla med veterinären.
 
Sv: Kan hundar bli förkylda, eller vad är detta?

Tack för alla svar!

Har läst på lite nu & hennes hostningare stämmer väldigt bra in på beskrivningen av hostningarna vid kennelhosta. Det låter liksom som att hon ska kräkas. :crazy:

Dock är det inte särskilt ofta hon hostar, mestadels under promenader och några (4-6 ggr) på hela dagen.

Om det är tonsillit eller noskvalster, stämmer dessa symptom in då också?
 
Sv: Kan hundar bli förkylda, eller vad är detta?

Noskvalster ger främst "snorklingar" - inåtnysningar, ingen direkt hosta och inga hostningar där det låter som att de ska kräkas

Tonsillit = halsfluss kan de kräkas av, äta dåligt, hosta.

Kennelhosta ger mer allmänpåverkan. Det går kennelhosta i Sthlm/Uppsala nu vet jag. Bor du där i trakten?
 
Sv: Kan hundar bli förkylda, eller vad är detta?

Jag tycker att det låter som kennelhosta! Då hostar hunden som om den hade satt något i halsen eller som om den skulle kräkas.

Kennelhosta går ju nu på många ställen. Även om hunden är vaccinerad så kan den få en lättare variant.

Har du varit iväg på någon utställning eller annan hundaktivitet under den sista tiden så kanske hunden har fått med sig det hem därifrån?
 
Sv: Kan hundar bli förkylda, eller vad är detta?

Jag tycker att det låter som kennelhosta! Då hostar hunden som om den hade satt något i halsen eller som om den skulle kräkas.

Kennelhosta går ju nu på många ställen. Även om hunden är vaccinerad så kan den få en lättare variant.

Har du varit iväg på någon utställning eller annan hundaktivitet under den sista tiden så kanske hunden har fått med sig det hem därifrån?

Om hunden är vaccinerad och får en mildare variant, läker den ut av sig själv då? Den kan ju vara lite svårare att upptäcka.
 
Sv: Kan hundar bli förkylda, eller vad är detta?

Det går kennelhosta i Sthlm/Uppsala nu vet jag. Bor du där i trakten?

Nej, bor i Blekinge men det är väl mycket möjligt att det går även här omkring.
 
Sv: Kan hundar bli förkylda, eller vad är detta?

Kennelhosta går ju nu på många ställen. Även om hunden är vaccinerad så kan den få en lättare variant.

Har du varit iväg på någon utställning eller annan hundaktivitet under den sista tiden så kanske hunden har fått med sig det hem därifrån?

Jo, hon är ju vaccinerad och hon hostar ju ganska sällan, kan det menas med "lättare variant"?

Var och spårade med fyra andra hundar och tre av dem har någon hosta, har inte kollat med den fjärde än. Däremot räcker det ju med att hon hälsar på en hund med kennelhosta när vi är ute och går. Tror att hon fått det därifrån eftersom att hon ofta hälsar på ganska många..
 
Sv: Kan hundar bli förkylda, eller vad är detta?

Låter det som att hunden har slem i halsen när den har kennelhosta?!
 
Sv: Kan hundar bli förkylda, eller vad är detta?

*KL*

Lånar denna tråden då min hund antagligen kennelhosta.

Kan jag föra vidare smittan om jag hälsar på andra hundar?
När vet jag att han är frisk?
Han har ingen feber och är inte påverkad mer än att han gnäller lite efter hostningarna. Låter som att han har väldigt mycket slem i systemet. Har inte spytt något men det är nära varje gång. Hostar mycket vid vila men vi vill ju att han ska vila för att det ska gå över. Gör vi rätt?
 
Sv: Kan hundar bli förkylda, eller vad är detta?

Det låter som kikhosta. Blir hostan kraftig så kan hunden hosta upp vitt, skummigt slem.
 
Sv: Kan hundar bli förkylda, eller vad är detta?

Vid noskvaltser så har hunden inåtvända dragningar, nysningar. Inte hosta. Är man mycket uppmärksam kan man se kvalstrena krypa ur näsan när hunden vilar. Men det är ytterst sällsynt man överhuvudtaget gör. Det finns olika sätt att kolla kvalster, men det är inte helt pålitligt och det är dyrt. Istället kan man välja att behandla. Vilket preparat man ska använda får disskuteras från fall till fall.

Vaccin mot kennelhosta ger inte ett hundraprocentigt skydd mot smitta, men om hunden ändå blir sjuk förkortas sjukdomstiden och symptomen blir mildare.
 
Sv: Kan hundar bli förkylda, eller vad är detta?

Våran hund och många runt omkring där vi bor hade antagligen kennelhosta, verkar vara väldigt många hundar som fått nu. Våran nös väldigt mycket och liksom harklade sej ofta men hosta inte mycket, lät mer som om den hade nåt i halsen som den försökte få bort. Men det gick över helt själv och han är helt frisk nu.
 

Liknande trådar

Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 657
Senast: Blyger
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 384
Senast: Migo
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 445
Senast: Jamtland
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Det var värst vad allt blev konstigt i världen helt plötsligt… Och ungefär precis strax efter skiten träffade fläkten i det här landet...
Svar
6
· Visningar
1 079
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp