Kan hovbölder läka av sig självt?

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare RosenMedTaggar
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 2
  • Visningar Visningar 2 702
R

RosenMedTaggar

Min foderhäst har varit ganska halt nu i lite mer än en vecka, och eftersom han har tappat skor och är ganska känslig i hovarna och lätt blir öm när han tappar skor trodde vi först att hältan berodde på det. Men skon slogs på och han blev ganska mkt bättre, men några dagar senare var hoven dock jättevarm, han hade puls och var mer halt. Vi trodde att det kunde vara sömstick, och plockade av skon. Det hjälpte inte, han är fortfarande varm och halt (och väldigt ledsen för att han måste stå inne). Vi misstänker att det är en hovböld, men jag tycker att hältan har blivit lite mindre och hoven är lite mindre varm.

Hur vanligt är det att hovbölder läker av sig självt? Och hur lång tid tar det isåfall?

Hovis tyckte att vi skulle lägga ett spritbandage och se om det blev bättre då. Några fler tips som kan hjälpa? Eller kanske vad det annars kan vara om inte hovböld?

Sv: Kan hovbölder läka av sig självt?

Ingen aning om det är vanligt eller tar lång tid men det hade gjort det på vår häst. Hovis frågade när hon skodde om hästen hade varit halt eller något sånt då hon kunde se att hon hade haft en hovböld som läkt ut. Hästen hade inte varit det minsta halt vad vi hade märkt :crazy:

Sv: Kan hovbölder läka av sig självt?

Alla bölder inte bara hovbölder, kan om man har tur gå tillbaka av sig själv eller spricka upp. Har man otur så så kapslar de in sig istället så att de får skäras upp.

Det är ju ungefär som djupt liggande finne. Det har ju flesta lite erfarenhet av själv. Ofta försvinner den av sig själv, ibland spricker den och i svåra fall får både ha antibiotika och kirurgi för att bli av med den.

Liknande trådar

Hästvård Hej! För tre veckor sedan tappade min häst en sko under en ridtur, hon har ganska kass hovkvalite.. hovslagaren kom dagen efter och...
Svar
6
· Visningar
810
Senast: Ajda
·
Hästvård Vet inte vart jag ska ta vägen längre.. För 2,5 månad sen så tappades en sko på uteritt och hon blev halt och hovslagaren kom ut och...
Svar
1
· Visningar
603
Senast: Grazing
·
Hästvård Hej! Va ute och red gör 1,5 månad sen och hästen tappade en sko i galopp och började halta. Vi gick hem och hovslagaren kom dagen efter... 2
Svar
23
· Visningar
2 250
Senast: animalasia
·
Hästvård Min häst visade sig vara oren i traven förra tisdagen för en vecka sedan. Dagen efter var hon halt. Lät henne vila, och var i kontakt... 2 3
Svar
51
· Visningar
5 055
Senast: co-SMAD4
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka