kan hingsten vara större än stoet?

C

caro

Hej!
Är själv urkass på avel, lika bra att erkänna... Har hört att vissa betäcker ston med större hingstar. Om detta är möjligt, på ett ungefär hur mycket större kan hingsten vara än stoet? Har ett sto som är stor d-ponny eller liten häst.

Sv: kan hingsten vara större än stoet?

Du kan betäcka med hur stor hingst du vill. Fölet anpassar sej efter utrymmet i stoets mage. Är den väldigt stor (över 170 cm) kanske du ska välja att få stoet seminerat. Detta pga av skaderisken vid naturlig betäckning vid litet sto + stor hingst.

Jag håller med föregående talare. Tänk på alla korsningsponnyer, det är vanligast med ponnysto som betäcks med bra halvblodshingst. Fölet anpassar sej efter stoets mage men sen kan det förstås dra iväg så om du vill ha ponny titta på andra avkommor om möjligt, hur stora dom blir och stoets förfäder.

Jag kan ge ett exempel :
mitt sto 142cm hög 500kilo betäcktes med ca 170hög och 1000kilos hingst .
Hon hade en lätt fölning och allt gick bra .
Nu är fölet 5mån och 128cm hög o mkt grov :p

Håller med dom andra du kan använda hur stor hingst som helst .

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 079
Senast: Piaff
·
Avel Hej! Jag har ett sto e alfur som jag ska betäcka. Vilka hingstar är era favoriter med mycket gång och bra stam? Gärna svart. Lynne är...
Svar
6
· Visningar
709
Senast: Roheryn
·
Avel Hej! Jag ska betäcka mitt quarter sto i år och vill betäcka med en quarter. Jag har sen tidigare bara koll på swb hästar och där tycker...
Svar
1
· Visningar
519
Senast: Nikan
·
Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 627
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka