Kalak putsad del på ladugård

trofé

Trådstartare
Hittade bara en gammal tråd i ämnet så skapar en ny. Är det någon som vet hur man går till väga? Jag har läst det jag kan komma över på internet, och pratat med några olika färghandlare. Men det jag läste mig till själv gav mer information än att prata med levande människor, tyvär.

Måste man kalka där det tidigare är kalkat? Går det att använda någon modernare färg med bättre hållbarhet? Måste man knacka upp alla små sprickor i fasaden och lägga i nytt bruk där först? Går det att lägga i nytt bruk utan att knacka upp sprickorna?

Jag vill veta allt om detta! Då allt det röda på ladugården (nu mer stall och garage) snart är målat, och den vita delen också behöver ett uppsving!

Tillägg: Hittat lite information om silikatfärg, är det en miss att måla tidigare kalkad vägg med sådan? Ska man använda kalk enligt "tradition" eller vågar man sig på en modernare färg?

Senast ändrad:
Sv: Kalak putsad del på ladugård

Vår granne har använt sk silikatfärg på sina stallbyggnader och det håller mycket bra år efter år och verkar helt okej. Kalkning måste göras om relativt ofta. ( Vi kalkar våra byggnader varannat- vartredje år).

Oj, det var ofta ni behövde kalka! Knackar ni upp sprickor och spacklar om varje gång också?

Om du har kalkade väggar så kan du slamma sprickorna med kalkcement innan ni kalka dem. Om inte putsen sitter löst för då finns risken att den lossnar helt.

Om du har kalkade väggar så kan du slamma sprickorna med kalkcement innan ni kalka dem. Om inte putsen sitter löst för då finns risken att den lossnar helt.

Är nästan säker på att väggarna är kalkade i dagsläget. Använder man i så fall kalkcement och bara "smetar på" och fyller sprickorna? Det (lilla) jag läst så står det överallt att man måste knacka bort puts på en ganska stor bit bredvid sprickan för att få något att fästa.

Ta bort allt löst, annars ramlar det iallafall bort ganska snart, sedan slammar du på kalkbruk flera lager som ska torka ngr dagar mellan varje slammning!

Du måste använda kalk på kalk annars fäster det inte!

Lycka till från en som håller på med det samma, jag ringde murare och frågade, det ligger på deras bord!:laugh:

Ta bort allt löst, annars ramlar det iallafall bort ganska snart, sedan slammar du på kalkbruk flera lager som ska torka ngr dagar mellan varje slammning!

Du måste använda kalk på kalk annars fäster det inte!

Lycka till från en som håller på med det samma, jag ringde murare och frågade, det ligger på deras bord!:laugh:

Tack för svar! Murare var ju smart att vända sig till, de har nog bättre koll än målarna kanske.

Vad är kalkbruk?

Kalkbruk är kalkbruk, du bara frågar efter det när du handlar. Finns färdigt att blanda med vatten så att du slipper blanda delarna själv.

Silikatfärg är betydligt enklare, just eftersom kalken slits. Annars är hemligheten med kalk att kalka tunna lager många gånger. Jag använder kule-kalk som kommer som en slags pasta som man blandar med vatten.

kl

Om man ska måla med färg på yta som tidigare varit kalkad, måste man borsta hela ytan noggrannt för att få bort all lös kalk och behandla hela ytan med primer innan man målar, annars kommer färgen att ligga i sjok på marken när den torkat.

Att tänka på i sammanhanget är att kalk är ett material som andas, så omaket att kalka om vartannat, vart tredje år är väl värt jobbet.
Dessutom är kalkning ganska lätt: man gör det med en stor kalkborste och det gör inget om man slabbar :)

Dessutom tycker jag att en kalkad vägg är snyggt.

Senast ändrad:

En anna fördel merd kalket är att det decifiserar väggarna. Men det är ju endel pyssel. Har hört att endel använder någon form av spruta att spruta på kalket med någon som provat?

Hmmm - växthusodlare sprutar ju sina växthustak med kalk på sommaren - man kanske kunde göra på samma sätt med stallväggarna?

Jag tycker det är enkelt och går snabbt att kalka. Och det blir så fint ... Och så blir man så härligt vitprickig efter att ha slabbat med kalkborsten!

Brukar behöva kalka mitt gamla stall vartannat år.

Men vartannat år låter inte så lockande... Fick veta av bygghandeln på orten att det finns någon annan produkt man kan använda antingen som finspackel eller sista lager istället för färg. Den var mkt hållbar och fanns i vit, stengrå och ljusgrå. Murputs hette det. Kostade 500:- för 10 kg. Dyrare än kalk, men billigare än silikatfärg. Är något jag tror kan vara värt att testa.

Kalk är ju beprövat etc, men som sagt, det är inte lockande att underhålla vartannat år. Även om det är en billig produkt och relativt enkelt handhavande.

Är det någon som vet om kalkbruk även håller på innerväggarna i stallet, dvs även inne i boxarna? Om en häst sparkar på en kalkad vägg?

Har även hört att man måste vara säker på vad som är använt till väggen tidigare, så att man använder samma bruk, annars fäster det inte.

Har själv murat stall, med bruk/puts som släpper på insidan. All lös puts/bruk måste knackas ned, men vad fyller man på med bäst sedan? Som håller inne i boxarna?

Är det någon som vet om kalkbruk även håller på innerväggarna i stallet, dvs även inne i boxarna? Om en häst sparkar på en kalkad vägg?

Har även hört att man måste vara säker på vad som är använt till väggen tidigare, så att man använder samma bruk, annars fäster det inte.

Har själv murat stall, med bruk/puts som släpper på insidan. All lös puts/bruk måste knackas ned, men vad fyller man på med bäst sedan? Som håller inne i boxarna?

Vi har kalkade väggar i stallet. Använder kalk när vi behöver bättra på, sitter bra även med sparkande hästar.

det som är bra med kalken är ju att den är bakteriedödande

Jag absolut hatar kalk. Vill du göra det lätt för dig i framtiden så gör du så här. Skrapa bort så mycket kalk som du bara kan och laga alla sprickor, fråga bygghandeln vad de tycker blir bäst att använda. Sen stryker du med ren silikatbinder, sen en blandning av 50% silikatbinder oh 50% silikat färg och till slut ren silikatfärg.

Det är ett jäkla jobb att få bort kalken men jag gjorde så och det är lika fint som för 8 år sedan. Jag målade med Jotuns silikatfärg, lite dyrare, men resultatet blir helt outstandning och du behöver inte måla på minst 10 år.

Att få bort kalken är nog inte omöjligt, den är redan på god väg ner för egen maskin. Vi har valt (har kommit till att knacka lös ner puts och knacka upp sprickor), att först mura upp sprickor och andra partier där putsen släppt. Sen fick vi tips från bygghandeln om en produkt som används som finputs och som är färgad. Den går alltså att välja i vit. Och han som rekommenderade den hade använt den själv för 8-20 år sedan till något hemma hos honom, och det såg tydligen lika bra ut nu som när det var gjort. Så det tänkte vi testa med.

Liknande trådar

T
Anläggning Vi har äntligen hittat den större gården som vi letat efter! Ladugården är av äldre modell (foderbord för kreatur gjort 1931!). Det...
Svar
0
· Visningar
1 255
Senast: Trollsan
·
Hemmet Vi har ett rum i källaren som i nuläget är oinrett men som vi vill göra till ett gästrum och så småningom ska det bli sovrum till...
Svar
8
· Visningar
21 889
Senast: Fanzia
·
C
Övr. Katt Hej, Kommer inom månaderna att skaffa en katt, för att vara mer precis en ragdoll, helst av färgen bicolour blå eller brun. Detta är...
Svar
12
· Visningar
2 796
Senast: Elina8
·
U
Övr. Hund Hej! Jag fick frågan om jag visste något om viltspårprov eftersom jag är jägare. Skrev ett svar i P.M men det kanske blev för långt...
Svar
2
· Visningar
1 260
Senast: UrsusRex
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka