Kala fläckar

Hokahult

Trådstartare
Min häst har fått kala fläckar på utsidan av halsen, pälsen reser sig och lossnar. Huden är mjuk och fin utan blåsor eller sår, kliar inte. Har funderat på ringorm men varken hästen eller hästkompisen har inte träffat några andra hästar eller djur på 7 år. Någon som har erfarenhet av vad det kan vara?
IMG_20180217_100857.webp

Jag hade en häst som tappade stora fläckar hår i samband med pälssättning varje år. Såg inte friskt ut, men veterinär hade inget vettigt att säga och det återkom varje år.

Men ta ut och fråga veterinären.

Jag hade en häst som tappade stora fläckar hår i samband med pälssättning varje år. Såg inte friskt ut, men veterinär hade inget vettigt att säga och det återkom varje år.

Men ta ut och fråga veterinären.

Vi hade en sådan i stallet också. Efter några år visade det sig vara PPID.
@Hokahult Det kan givetvis vara många orsaker till en sådan pälsfällning men kan vara idé att kolla eller iallafall ha i bakhuvudet.

Vi hade en sådan i stallet också. Efter några år visade det sig vara PPID.
@Hokahult Det kan givetvis vara många orsaker till en sådan pälsfällning men kan vara idé att kolla eller iallafall ha i bakhuvudet.
Den hästen har jag svårt att tro att hade ppid, den är dock borta sen många år. Men vi listade som sagt aldrig ut felet heller. :)

Den hästen har jag svårt att tro att hade ppid, den är dock borta sen många år. Men vi listade som sagt aldrig ut felet heller. :)

Nä, det behöver ju verkligen inte vara det men jag tänker att det kan vara lätt att kolla i sammanhanget för TS så man inte kommer på det i och med fång eller annat. Det är så onödigt.

Liknande trådar

Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
852
Senast: Fiorano
·
Utrustning Behöver få lite tankar från er andra. Har haft min häst i några år nu, varje vinter får han mindre slav/små sår på haserna (har varierat...
Svar
3
· Visningar
410
Senast: sweep
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 495
Senast: tuaphua
·
Hästvård Hej! Jag står inför ett tufft beslut om att eventuellt låta min bästa vän på 20 år få somna in. Jag har ägt honom sedan han var 7 år...
Svar
8
· Visningar
1 419

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka