Vica

Trådstartare
Gaaah! Jag håller på att få dårdimpen! :mad:
I en av våra sommarhagar finns det en lite skogsdunge som Eddan ÄLSKAR att utnyttja som klistolpar. Dessvärre ser han ut som 7 svåra år och har gnuggat in hela manen, halsen och rumpan med kåda. :crazy:

Pälsglans, olja, yes, och brinnande sax hjälper inte.. Finns det nått som tar bort kåda utan att behöva klippa bort allt?
Nu behöver jag tips från Bukes vise män/kvinnor.

Hjälp mej och Kådamannen. :bow:

Sv: Kåda!

Ett gammalt knep som verkligen funkar är margarin och diskmedel!

Först kleta in det kådade området i margarin och sedan tvätta med typ yes diskmedel (grönsåpa kanske också funkar men definitivt yes)

Så tog min mamma bort kåda från mina händer, armar och hår när jag var liten skitunge och klättrade och lekte i skogarna :D

Det enklaste är matolja, tycker jag.

Först matolja, som löser upp kådan, och sen tvättar du bort alltihop med tvål. Enkelt!

Bara tvål/grönsåpa funkar inte, kådan sitter kvar orörd i princip.

Tycker dessvärre inte att matolja funkar..

Kanske man ska prova med Extra Virgin Olivolja? :p

Gaaah! Jag håller på att få dårdimpen! :mad:
I en av våra sommarhagar finns det en lite skogsdunge som Eddan ÄLSKAR att utnyttja som klistolpar. Dessvärre ser han ut som 7 svåra år och har gnuggat in hela manen, halsen och rumpan med kåda. :crazy:

Pälsglans, olja, yes, och brinnande sax hjälper inte.. Finns det nått som tar bort kåda utan att behöva klippa bort allt?
Nu behöver jag tips från Bukes vise män/kvinnor.

Hjälp mej och Kådamannen. :bow:

en våtsavett som man torkar barnrumpor och sedan babyolja... funkade för min grannen när ja hjälpte henne inför utställningen :) då vi såg den monstruösa Kodan! som vilt ropade *muhaha* ( i våra hjärnor).. men uppfödaren/utställaren hade sitt knep =) .. men man måste gnugga lite såklart haha!

Spraya ( INVADERA ) savetten med babyolja så den dryper av de och börja gnugga :)

en våtsavett som man torkar barnrumpor och sedan babyolja... funkade för min grannen när ja hjälpte henne inför utställningen :) då vi såg den monstruösa Kodan! som vilt ropade *muhaha* ( i våra hjärnor).. men uppfödaren/utställaren hade sitt knep =) .. men man måste gnugga lite såklart haha!

Spraya ( INVADERA ) savetten med babyolja så den dryper av de och börja gnugga :)

Här ska hästen oljas så han dryper! :devil:

:p

Jga har ett väldigt bra häst shampoo som jag tyvärr inte kommer ihåg riktigt vad det heter, någonting på Hexicol eller nått:crazy:
Tvättar man regelbundet mankammen och svansroten med det så hjälper det. Använder det på min pålle som får tendens till "exemknölar" vid mankammen och han låter bli att klia sig :D
Shampoot tar bort, bakterier och svamp som kan orsaka exem.
Skicka ett pm om ni vill veta vad det heter så får jag kolla när jag åker till stallet;)

Fett brukar lösa upp kådan. Jag har inte provat med matolja, men däremot med en fet salva, t ex vaselin. Jag smorde in fläckarna och sen fick det verka ett tag, sen kunde jag borsta bort kådan. (Det kändes som värsta mirakelkuren! :))

Fett brukar lösa upp kådan. Jag har inte provat med matolja, men däremot med en fet salva, t ex vaselin. Jag smorde in fläckarna och sen fick det verka ett tag, sen kunde jag borsta bort kådan. (Det kändes som värsta mirakelkuren! :))

Jag har en massa Helosan, funkar det tro?

Jga har ett väldigt bra häst shampoo som jag tyvärr inte kommer ihåg riktigt vad det heter, någonting på Hexicol eller nått:crazy:
Tvättar man regelbundet mankammen och svansroten med det så hjälper det. Använder det på min pålle som får tendens till "exemknölar" vid mankammen och han låter bli att klia sig :D
Shampoot tar bort, bakterier och svamp som kan orsaka exem.
Skicka ett pm om ni vill veta vad det heter så får jag kolla när jag åker till stallet;)

Jo Hexiocol har vi provat med men eftersom han inte har exem eller liknande utan bara "lite kli" kvittar det då kådan nu sitter där den gör..

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka