Juverfråga

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare A-K.Eng
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 3
  • Visningar Visningar 913

A-K.Eng

Trådstartare
Har två ston med konstiga juver.

Det högdräktiga hade en juverinflammation i sommras i den vänstra spenen. Nu ett par veckor innan fölning så växer den högra mest. Visst är den vänstra lite större men det är en tydlig skillnad.

Veterinären som var ute i sommras sade att juvret kan bli förstört av juverinflammation. Någon som har erfarenhet av detta?

Sto nr 2. Hon ska INTE ha föl, men precis ovanför spenarna är det uppsvällt som två små balonger. Det går att mjölka ut en genomskinlig vätska. Hon har aldrig haft föl. Hon har heller inte ont utan stod stilla när jag provade att mjölka ut.
Vågar inte röra juvret mer ifall man sätter igång något.
Vad kan detta vara?

Tacksam för svar.

Sv: Juverfråga

Hästar har ju i och för sig bara två spenar, men de har fyra juverdelar.
Det finns två hål i varje spene, som leder till var sin juverdel.
Antagligen är den ena juverfjärdedelen förstörd.
Det är inget som har nån större betydelse för mjölkproduktionen.

Sv: Juverfråga

Intressant!

Det växer lite framför den ene spenen och jag vill minnas att det var just ur det bakre hålet som det var som värst. Gul tjock gröt som vi fick klämma ut ur stackars Zizi.

Tack för svaret!:)

Liknande trådar

Avel Asså jag behöver hjälp😰 Jag fick hem ett 4 årigt sto för tre månader sedan. Dom som importerade henne från Frankrike fem dagar innan vi...
Svar
16
· Visningar
3 230
Senast: Moa092
·
Hundhälsa Jag har för ca en månad sen tagit över en liten dvärg pinscher tjej. Hon fyller tio i Oktober. Hon har ett väldigt konstigt beteende när... 2
Svar
23
· Visningar
5 693
Senast: Kakis
·
Avel Nu väntar vi på djurambulansen som ska ta vårt avelssto till Helsingborg. Högdräktig med beräknad fölning fredag. Juver som börjat... 2 3 4
Svar
76
· Visningar
11 817
Senast: phie
·
Avel hej skulle behöva lite tips råd o erfarenheter. jag har ett shetlandssto som är dräktig. Hon brunstade kraftigt o smet in till... 2
Svar
20
· Visningar
5 363
Senast: athena
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka