Jordärtskocka och magont

Trissa

Trådstartare
Jag gjorde jättegod soppa på jordärtskockor, men fick magknip efteråt. :( Google avslöjade att det inte är ovanligt, tydligen ska man förkoka dem och sedan byta vatten till soppan. Så nu har jag sju matlådor i frysen som ger mig ont i magen.... Kan man hoppas på att frysningen på något sätt tar bort den effekten? Så himla trist att behöva slänga dem!

Jag gjorde jättegod soppa på jordärtskockor, men fick magknip efteråt. :( Google avslöjade att det inte är ovanligt, tydligen ska man förkoka dem och sedan byta vatten till soppan. Så nu har jag sju matlådor i frysen som ger mig ont i magen.... Kan man hoppas på att frysningen på något sätt tar bort den effekten? Så himla trist att behöva slänga dem!

I mitt fall gör det ingen skillnad så jag har mer eller mindre fått lov att sluta med jordärtskockor. En liten mängd sällan går bra men soppa eller puré är för mycket.

Det är tydligen mängdberoende också, så om du kan göra en omgång potatissoppa och sedan blanda 50/50 kan det funka utan magont!
Själv har jag turen att tåla dem i obegränsad mängd så annars kan du skicka hit soppan ;)

Tyvärr brukar inte tillagningsmetod eller frysning fungera men jag har förstått att det ska gå att vänja in magen vid jordärtskocka. Börja med att ha lite jordärtskocka i potatismoset och jobba dig uppåt! Jag har dock aldrig lyckats vänja mig så mitt tips är mest baserat på hörsägen :D

Nämen?!?!?
Aldrig hört talas om? Har jag bott under en sten, eller?
ÄLSKAR jordärtskocksoppa och puré och lagat det många gånger utan att känna av något magknip. Har mina gäster varit för väluppfostrade för att klaga? ;)
Åt puré på restaurang för ett par veckor sedan och kände inget då heller.

Nämen?!?!?
Aldrig hört talas om? Har jag bott under en sten, eller?
ÄLSKAR jordärtskocksoppa och puré och lagat det många gånger utan att känna av något magknip. Har mina gäster varit för väluppfostrade för att klaga? ;)
Åt puré på restaurang för ett par veckor sedan och kände inget då heller.

Var glad för din mage :)
@Trissa du får bjuda hem jordärtskockståliga personer på middag och skicka med en doggybag

Jordärtskocka innehåller mycket inulin, något som gör många pruttiga. Tror inte byte av kokvatten gör någon signifikativ skillnad på inulininnehållet.

Tyvärr brukar inte tillagningsmetod eller frysning fungera men jag har förstått att det ska gå att vänja in magen vid jordärtskocka. Börja med att ha lite jordärtskocka i potatismoset och jobba dig uppåt! Jag har dock aldrig lyckats vänja mig så mitt tips är mest baserat på hörsägen :D

Invänjning funkar inte på mig men visst, min mage är ju extra grinig (Crohns).

Jag kan tillägga att jag blir inte lite "fisig" utan får gaser som gör att jag ligger dubbelvikt av smärta. En fis på tvären är inte roligt någonstans :crazy:

Invänjning funkar inte på mig men visst, min mage är ju extra grinig (Crohns).

Jag kan tillägga att jag blir inte lite "fisig" utan får gaser som gör att jag ligger dubbelvikt av smärta. En fis på tvären är inte roligt någonstans :crazy:
Nä jag har inte heller lyckats vänja in mig som sagt, jag får också jävligt ont om jag äter tex soppa som bara innehåller jordärtskocka men kan klara potatismos med liten mängd jordärtskocka med att bara bli lite fisig.
Jag gissar att olika magar har olika lätt att tåla vissa saker?
Jag har inga diagnoser men uppenbart svårt att smälta vissa saker, kan tex inte äta svamp utan att ligga dubbelvikt av smärta och eventuellt kräkas.

Jag kan inte heller äta jordärtskocka, dels på grund av inulinet och dels på att jag får korsreaktioner med min gråboallergi. Synd, för det är himla gott!

Älskar jordärtskocka... jag äter dem i alla former. Men om du mår dåligt av dem så testa att dryga ut med annat, som någon redan skrivit.

Jordärtskockor innehåller mkt inulin som fungerar om prebiotika, mag- och tarmbakterierna blir jättelyckliga om du matar dem med sådant. Men kanske tål dina bakterier inte så mycket åt gången?

Jag saknar verkligen paprika :(
Gäller det alla färger på paprika?
Jag har som sagt inga problem med jordärtskockor, men just GRÖN paprika "åker hiss" upp och ner läänge för mig. Blir inte sjuk direkt, det är bara obehagligt.
Inga som helst reaktioner från gul, röd eller orange paprika.

Tack för alla svar! Jag gjorde soppan med lika mycket potatis som jordärtskockor, och en hel del purjolök därtill, så det blir nog svårt att dryga ut den mer. Men kanske att äta den i mindre mängder åt gången skulle funka. Jag provsmakade en halv portion när jag precis hade gjort den, och då var det inga problem. Dagen efter så åt jag en rejäl portion till lunch och fick magknip och lite illamående under eftermiddagen.

Tack för alla svar! Jag gjorde soppan med lika mycket potatis som jordärtskockor, och en hel del purjolök därtill, så det blir nog svårt att dryga ut den mer. Men kanske att äta den i mindre mängder åt gången skulle funka. Jag provsmakade en halv portion när jag precis hade gjort den, och då var det inga problem. Dagen efter så åt jag en rejäl portion till lunch och fick magknip och lite illamående under eftermiddagen.

Äter du det ofta så kommer magen att vänja sig, rätt bakterier växer till, såna som kan hantera större mängder inulin. Samma gäller med en del kålsorter, etc. Men håll dig på den nivå som magen klarar av, och ät lite syrade grönsaker emellan för att hjälpa till. :)

Koks potatis som svalnat fungerar också som prebiotika, så kombon blir kanske lite jobbig om du är känslig.

Gäller det alla färger på paprika?
Jag har som sagt inga problem med jordärtskockor, men just GRÖN paprika "åker hiss" upp och ner läänge för mig. Blir inte sjuk direkt, det är bara obehagligt.
Inga som helst reaktioner från gul, röd eller orange paprika.

All paprika i alla former :cry:

Liknande trådar

Skola & Jobb För rejäla magknip som varat i tolv timmar följt av slemmiga diarréer som definitivt inte varit i närheten av nyansen brun snarare åt...
2
Svar
39
· Visningar
4 694
Senast: Flixon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 30