Sv: Jodopax nackdelar?
*kl*
Jodopax fungerar bra i många situationer. Traditionellt anwänds det till både djur och människor för desinfektion aw små sår. Det säljs frekwent och anwänds äwen till folk, bla som sårrengöring och gurgelwatten wid halsinfektion. Båda säljs receptfritt på apotek, så det är inte direkt dödande som somliga tycks tro.
Om hästen har skadat sig i hagen; fått in en tagg i benet, skurit sig, fått ett skrapsår osw så är jodopax ett bra förstahandswal wid rengöring. Tack ware den antiseptiska effekten så awdödas bakterier som annars kan orsaka en infektion. Det är också bra för till hund och katt och lagom utspädd kan man t e anwända den för att spola förhuden på kletiga hanhundar. Bra att spola ur bölder med.
På sår som inte är infekterade ska man däremot inte hålla på att dutta med medlet någon längre tid eftersom det mycket riktigt hämmar sårläkningen. Detta gäller inte bara för jodopax utan äwen för andra antiseptika. Det ska inte heller anwändas på stora "köttsår", men om man hittar kusen med ett sådant brukar det å andra sidan kännas bäst att ringa weterinären!
På howar funkar det också bra och det är bra om man will desinficera borstar eller liknande. Instrument.
Att Jodopax skulle "döda allt" eller framkalla swampinfektioner (!?) i sår stämmer inte. Man ska wara noga med spädningen och anwända det med förnuft, men det är absolut en medel att ha i stallapoteket. Sedan kanske jag inte anwänder det för att "twätta" sår med, där föredrar jag koksalt eller ljummet watten och twål, men har såret suttit på ett hästben i en lerig hage några timmar (eller på ett sommarbete och warit täckt med flugor) "duttar" jag gärna med jodopax för att desinficera. På sår som tenderar att bilda swallkött anwänder jag också medlet, dock koncentrerat, för att etsa. Är lite för lat för att söka licens på Lotagen...
Det finns fö många andra sårpreparat man ska wara aktsam med. Som AloeWera - det fungerar säkert bra när det fungerar, men tywärr är det inte owanligt att detta ger kraftiga allergiska reaktioner. Inget jag rekommenderar.
Klorhexidin tycker jag är mkt anwändbart, och inte färgar det gult heller! Och så ska man ge sjutton i att gegga på fet salwa på ett öppet sår eller ett sår som warar (i det senare fallet är det bra att ha under såret för att skydda mot frätande sårsekret). Salwa på ett öppet friskt sår eller ett infekterat sår stänger in infektionen, hämmar läkningen och utgör en smaskig grogrund för bakterier!
Så, nog awhandlat för mig!
(förresten har jag gjort Jodopaxbandage på eget finger en gång (efter kattbett). Sow med det och på morgonen war fingret smalt, skrynkligt och liksom läderartat... Och känseln war si så där... Men nån infektion blew det inte!! Så wisst ska man wara försiktig, helt nyttigt lär det inte wara).