Jodopax nackdelar?

R

ronjabus

Har för mig att jag har läst en hel del som är negativa till att använda jodopax till sårvård. Vad säger ni som är kritiska?

Sv: Jodopax nackdelar?

På tok för starkt för normal sårvård. Använder bara på rekommendation av veterinär. Vatten till normal sårvård, koksaltlösning om det behövs.

Jag håller med Lovisaleonora. Det finns lika bra (bättre?) alternativ för vanlig sårvård som inte är lika starkt (och missfärgande).

Håller med..

Jag fick lära mig förut att man kunde använda det och då på färska sår..
Jotjena, det slutade m nästan svampinfektion på det såret som krävde en väldigt stark och dyr salva (receptbelagd) innan såret kunde fortsätta sin normala läkning.
Och det var ändå ett litet sår.

Jag kommer aldrig att använda det till sårtvätt igen.

som jag fått lära mig så dödar jodopaxen ALLT! inte bara bakterier och det man vill ha bort utan även det friska i såret. Därav vill man inte använda det mer än nödvändigt. Förr användes det även på human sidan men det slutade man med för många år sen.

Det kan användas till ett gammalt sår som ser riktigt fult ut och som måste rengöras rejält. Dock är jag själv mycket försiktig numera med jodopax.

Kan förstå varför man inte vill använda det i sår, eftersom det är så starkt.

Men hur är det på hovar? Min häst fick röta i lamellranden och det hade vandrat upp bakterier så hovslagaren fick skära rent lite. Nu har han ett litet hål upp i hoven, vid lamellranden (man ser att det är sådär randig vävnad där inne). Har fått sätta in bomullstussar för att skydda så att det inte kommer in skit där. Fick kollidalt silver att blöta bomullen med för att hålla det rent.
Nu har det tagit slut, och jag har inte lyckats få tag i det någonstans (tips om var man kan hitta det förresten?)

Kan jag använda jodopax istället? Eller finns det något bättre jag kan använda?

Det fick jag erfara..
Hästfolk i min närhet sa tvärtom att det går utmärkt att använda som sårtvätt i färska sår..

Återigen; Jag kommer aldrig att använda det igen till sårtvätt oavsett

Jag har precis som _Erik_ fått lära mig(av en vet) att jodopax dödar både dom onda och goda bakterierna.
Jag har andvänt jodopax(utspädd) i många år utan problem.

*kl*

Jodopax fungerar bra i många situationer. Traditionellt anwänds det till både djur och människor för desinfektion aw små sår. Det säljs frekwent och anwänds äwen till folk, bla som sårrengöring och gurgelwatten wid halsinfektion. Båda säljs receptfritt på apotek, så det är inte direkt dödande som somliga tycks tro.

Om hästen har skadat sig i hagen; fått in en tagg i benet, skurit sig, fått ett skrapsår osw så är jodopax ett bra förstahandswal wid rengöring. Tack ware den antiseptiska effekten så awdödas bakterier som annars kan orsaka en infektion. Det är också bra för till hund och katt och lagom utspädd kan man t e anwända den för att spola förhuden på kletiga hanhundar. Bra att spola ur bölder med.

På sår som inte är infekterade ska man däremot inte hålla på att dutta med medlet någon längre tid eftersom det mycket riktigt hämmar sårläkningen. Detta gäller inte bara för jodopax utan äwen för andra antiseptika. Det ska inte heller anwändas på stora "köttsår", men om man hittar kusen med ett sådant brukar det å andra sidan kännas bäst att ringa weterinären!

På howar funkar det också bra och det är bra om man will desinficera borstar eller liknande. Instrument.

Att Jodopax skulle "döda allt" eller framkalla swampinfektioner (!?) i sår stämmer inte. Man ska wara noga med spädningen och anwända det med förnuft, men det är absolut en medel att ha i stallapoteket. Sedan kanske jag inte anwänder det för att "twätta" sår med, där föredrar jag koksalt eller ljummet watten och twål, men har såret suttit på ett hästben i en lerig hage några timmar (eller på ett sommarbete och warit täckt med flugor) "duttar" jag gärna med jodopax för att desinficera. På sår som tenderar att bilda swallkött anwänder jag också medlet, dock koncentrerat, för att etsa. Är lite för lat för att söka licens på Lotagen... :o

Det finns fö många andra sårpreparat man ska wara aktsam med. Som AloeWera - det fungerar säkert bra när det fungerar, men tywärr är det inte owanligt att detta ger kraftiga allergiska reaktioner. Inget jag rekommenderar.

Klorhexidin tycker jag är mkt anwändbart, och inte färgar det gult heller! Och så ska man ge sjutton i att gegga på fet salwa på ett öppet sår eller ett sår som warar (i det senare fallet är det bra att ha under såret för att skydda mot frätande sårsekret). Salwa på ett öppet friskt sår eller ett infekterat sår stänger in infektionen, hämmar läkningen och utgör en smaskig grogrund för bakterier!

Så, nog awhandlat för mig!
(förresten har jag gjort Jodopaxbandage på eget finger en gång (efter kattbett). Sow med det och på morgonen war fingret smalt, skrynkligt och liksom läderartat... Och känseln war si så där... Men nån infektion blew det inte!! Så wisst ska man wara försiktig, helt nyttigt lär det inte wara).

Jag har precis som _Erik_ fått lära mig(av en vet) att jodopax dödar både dom onda och goda bakterierna.
Jag har andvänt jodopax(utspädd) i många år utan problem.

Jo så är det förstås. Det finns tywärr inget preparat som "ser" skillnad på bakterier. Man har ju precis samma problem med antibiotika - däraw biwerkningar med störd tarmflora; de goda tarmbakterierna dör de å.

Så, det stämmer, men är inte specifikt för jodopax!

Liknande trådar

Hästvård Jag har snubblat över några trådar på FB på sistone om alternativbehandlingar av hästar (avmaska med örter, inte vaccinera...
Svar
6
· Visningar
373
Senast: animalasia
·
Hemmet Är på gång med att försöka bygga om mitt kök, och funderar mycket på hur jag borde göra kring spis/ugn. Köper jag en klassisk spis, är...
2 3
Svar
40
· Visningar
1 033
Senast: LenaH
·
Katthälsa Vi har två gudomliga kattungar hemma nu som är 4 månader. Jag har läst så mycket jag kunnat om foder och vilket som är bäst. Nu äter de...
Svar
16
· Visningar
1 363
Senast: MiniLi
·
Kropp & Själ Jag har på senare tid fått upp en hel del reklam för menstrosor i mina sociala medier. Det som står att läsa på deras egna hemsidor är...
2 3
Svar
44
· Visningar
2 577
Senast: Svartkatt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar