jätte lerig hage!?

A

Anja586

min häst står i en hage, med 3 andra hästar. hagen är JÄTTE upptrampad precis vid ingången, det är så lerigt och äckligt och dom bara halkar omkring där, nu har det inte regnat på ett tag men herregud, jag vil inte ens tänka på hur det blir om det regnar. jag tänkte spärra av den delen av hagen, för det är som en typ långbent triangel, och i kortsidan då så är det lera, vid ingånge, så om jag flyttar den några meter upp, så är det ju inte lerigt där och marken får"vila" men nu till min fråga, tror ni att om marken får vila lite, att den komemr bli mindre upptrampad och lika lerig sen om jagliksom öppnar upp den delen igen?

hur gör ni när era hagar blir alldeles för leriga?

Sv: jätte lerig hage!?

Tyvärr kommer det inte att hjälpa speciellt länge att ta upp ett nytt grindhål. Det kommer fort att bli upptrampat där också och då har du två jätteleriga ställen i hagen för det första stället skulle behöva låång tid för att återhämta sig från hästarnas upptrampning och sedan skulle de trampa upp det hyfsat fort igen.

Satsa istället på att raka av det översta lagret jord o lera vid ingången och grusa sedan upp rejält där.

ja jag kom på det! inte så bra idee som jag först tänkte!

grus? vanligt grus som man har på gatorna?

Åh fy! Det där känner man igen :(

Förra stallet pållen stod i hade en fruktansvärd vinterhage.
Vet inte om det kanske har med hur jorden är eller nåt.
Hur som helst så blev den hagen riktigt jävlig! Jag överdriver absolut inte när jag säger att hästarna gick ända upp till knäna i ren lera.
Gick och gick förresten - när man väl lyckats få in de stackarna där så stod de i princip stilla på nästan samma plätt hela jäkla dagen. :crazy:

En av orsakerna till att vi flyttade var faktiskt pga leran. Det hjälpte liksom inte att tänka att sommarhagarna var stora, kuperade och fina när det var som det var hela vintern. För att inte tala om när de djupa ler-kratrarna frös till is! :eek: Stor risk för vrickningar etc.

Jag tror tyvärr inte heller att det hjälper att spärra av. Det blir snabbt likadant igen om jorden är väldigt lerig.

Grus kan hjälpa men det bör nog vara sån där grov grus med stenar i som de brukar lägga när de ska asfaltera tex. Det bör nog också läggas på ganska tjockt så det inte kan sjunka ned.

Bellafjella skrev:
Jag överdriver absolut inte när jag säger att hästarna gick ända upp till knäna i ren lera.

Jag hoppas att alla som släpper sin häst i en sådan hage är medveten om att de bryter mot djurskyddsbestämmelserna för hästar?

Citat: Marken ska i anlagda rastgårdar och på av djur hårt belastade ytor utomhus, vara hårdgjord, dränerad eller naturligt ha motsvarande funktion. (Källa: Djurskyddsbestämmelser Hästar, Jordbruksinformation 12-2003)

Dränering och sand och grus... (jättebilligt och enkelt - NOT tyvärr)
Det finns gummimattor för mindre ytor. På min årings lösdrift låg det mattor runt ensilagebalen och vid ingången till hallen för att det inte skulle blir så lerigt och det funkade hyfsat.

Tror det har med jorden att göra. I Skåne på slätten där det är gammal sjöbotten och bara tjockt med superbördig lerjord blir det nästan bottenlöst med lervälling om man inte har jätteytor och dränerar.
Här runt Stockholm verkar det inte vara alls lika besvärligt.

SofiaP skrev:
Tror det har med jorden att göra. I Skåne på slätten där det är gammal sjöbotten och bara tjockt med superbördig lerjord blir det nästan bottenlöst med lervälling om man inte har jätteytor och dränerar.
Här runt Stockholm verkar det inte vara alls lika besvärligt.

Åh, mitt ställe i Hälsingland var då hur lerigt som helst och för att inte bli föremål för ev.anmälan så sålde jag jorden på den delen där vinterhagarna är och köpte grus istället (vi bytte helt enkelt). Jag fick till och med grus nog för en ridbana :D .

Hur skönt som helst att se att hästarna går helt torrskodda där oavsett väderförhållande. På sommaren hade jag bete, 4,5ha, som räckte gott och väl och där det inte blev söndertrampat. (högt upp på en kulle).

Här i Småland ligger gården jag hyr också på en kulle och hästarna går torrskodda än så länge...får se hur det blir längre fram i vinter :crazy:

Där jag har min häst blir det ALDRIG lerigt !! :banana: ...Våra hästar är 2, i en väldigt stor hage...Såå det blir inte lerigt som tur är !..

..Meen för att hela hagen ska bli nerlerad måste det väl vara för att det går många hästar på en liten yta..??...För jag har aldrig sett någon större hage nerlerad !

// Merci...Ny här på Bukefalos :d ...Ha det bra !

Vi har dränerat hagen o har två brunnar i hästhagen o en i fårhagen. Därtill har vi grusat en större yta vid ingångarna till stallet(vi har lösdrift). Resten av hagen håller sig fin, mkt tack vare dräneringen tror jag och för att vi har få hästar på stor yta.

Jag tror det kan vara bra om ni låter grusa just vid grinden, det kommer löna sig. Även om du stänger av en bit nu, så blir det ju upptrampat efter ett tag när du öppnat det igen.

Man kan behöva gräva sig ner en 30 cm, ta bort lerjorden där det är som värst, bottna med natursten, ovanpå det singel, och till sist sk."väggrus".
Mot riktigt besvärliga förhållanden tror jag inte det finns några enkla genvägar.
Och det går åt mer material än vad man tror, så det gäller att inte snåla när man väl håller på.

Ja precis!

Men vi flyttade dit på sommaren och blev helt betagna av de underbara sommarhagarna. Vad vi inte visste var att vinterhagen skulle bli ett sådant helvete. Vi blev helt förtvivlade när hösten och vintern var ett faktum och stallägaren tyvärr inte ville lyssna på oss.
(Hennes egna gick i en gruspaddock :mad: )

För att göra en lång historia kort så ägnade jag åtskilliga timmar och dagar åt att åka runt och "knacka dörr" för att kunna flytta hästen.

Numera står vi i ett litet kanonstall med jättebra hagar. Har en bekant som stått där i några år innan och det blir aldrig lera där.

Ett tips till de som letar stall mitt i sommaren (när allt är underbart)
är att försöka ta reda på hur det brukar vara på vintern.

Det bästa är att ha så stora hagar som möjligt, för att undvika att det blir upptrampat och att sedan göra en ruta/insläpp vid grinden så att hästarna inte står där och trycker och gör det mer lerigt

ja, andledningen till att det är så upptramap är att det är en liten hage med tre hästar i. om jag ägde stallet skulle jag självklart inte ha det så här! usch.

Liknande trådar

Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 675
Senast: AbCdE
·
Hästvård Jag har två hästar som alltid har högt epg med små blodsmaskar. Jag har inte mycket mark ca 1 hektar jag delat till en sommar och en...
2 3
Svar
53
· Visningar
4 852
Senast: Cicci75
·
Hästvård Har en bekant vars häst jag rider ibland. Hon står uppstallad hos en ridinstrukör som hur ut stallplatser. Brukar själv ta in hästen...
2
Svar
36
· Visningar
5 581
Senast: Dopy
·
Hästvård Med tanke på den långa och leriga våren så vill jag planera på bästa sätt för att dels skydda hagarna från att bli helt söndertrampade...
Svar
2
· Visningar
686
Senast: Sporthorse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama