I somras köpte vi in en pall med hösilage på småbal från en producent med gott rykte. Vi har en liten lösdrift med 2-3 lättfödda mindre hästar och ponnyer varav en har astma och en är fångkänslig, så vi måste vara supernoga med vad vi fodrar med. Nu har minst 10 av de 40 balarna visat sig ha det jag uppfattar som jästsvamp (vita prickar) eller större områden med vitt ludd som jag antar är mögel. De påverkade balarna luktar alla väldigt starkt. Övriga balar har luktat gott och sett ut att hålla god kvalitet.
När jag läser på olika fodersidor ser jag att jästsvamp är ofarligt för hästar men kan göra att balen snabbt blir dålig. Vi har kasserat samtliga balar som varit påverkade, eftersom våra hästar är känsliga.
1. Uppfattar ni som har småbalshösilage att det är vanligt att balarna är påverkade av svamp eller mögel?
2. Skulle ni fodra med silage ur en bal som har vita prickar på ytan?
När jag läser på olika fodersidor ser jag att jästsvamp är ofarligt för hästar men kan göra att balen snabbt blir dålig. Vi har kasserat samtliga balar som varit påverkade, eftersom våra hästar är känsliga.
1. Uppfattar ni som har småbalshösilage att det är vanligt att balarna är påverkade av svamp eller mögel?
2. Skulle ni fodra med silage ur en bal som har vita prickar på ytan?