Jämntjock båda bak

G

GallantSpecial

Ja, nu är det så att min häst har blivit jämntjock på båda kotorna bak... Brukar rida ca 6 dar i veckan, men eftersom mitt knä gått sönder kan jag bara rida varannan dag nu. Har ridit varannan dag i en vecka nu och innan det stod han ca 1 1/2 vecka.

Såg igår att han var tjock om kotorna men tänkte att det bara var nåt tillfälligt. Men idag var han likadan. Kände igenom honom noga och det enda var svullnaden. Han var knappt märkbart varm och markerade inget och ömmade ingenstans heller. Tänkte att det kanske var för att han stått så mycket, så jag skrittade ut en mycket lugn tur på ca 20-25 min och efteråt var han betydligt bättre men forfarande lite lite svullen.

Är det något jag ska göra åt saken?
Är det bättre att skritta honom än att låta honom stå?

Hjälp!

Sv: Jämntjock båda bak

Ingen som har nåt tips, nån idé eller nån kommentar?

Går han ute dygnet runt? En del kan ju bli mindre tjocka när de går ute dygnet runt och har möjlighet att röra på sig även på nätterna.

Det låter ju helt klart rimligt. Har tänkt så, men samtidigt är jag rädd att ha sönder honom (eller hur man ska säga...). Men han varken markerar, ömmar eller är nämnvärt varm så...
Tack!

Han går ute dygnet runt. Har gjort det i drygt en månads tid... Jag fattar inte varför det kommer så plötsligt? Om nåt hade hänt så hade jag ju inte blivit förvånad. :confused:

Protein överskott? Gräset är ju krfatigt nu, och kombinationen mindre motion, mer protein kan ge gallor. Framförallt om du ger extra kraftfoder, eller byter hage.

Liknande trådar

Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 186
Senast: Anna-Bella
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
740
Senast: tara
·
Träning Hej! Jag ska köpa en häst som stått i ca 1 år pga privata anledningar hos ägaren. Den är riden kanske 5-10 ggr under ett år och lite...
Svar
19
· Visningar
1 918
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 581
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka