Jaha, och nu är han död....

Girasol

Trådstartare
Vår ena uppfödning på fyra år flyttade hemifrån i söndags. I morse kastrerades han och allt gick enligt skolboken.

I eftermiddags ringer telefonen, tarmen hade trillat ut genom inguinalkanalen/erna och avlivning var enda utväg.:eek:

Så väldigt tråkigt på denna underbara individ.

Vi har haft pungbråck på ett föl för några år sedan och det opererades framgångsrikt. Vi har alltid klämt och känt på våra hingstar för att minimera risker och ha chans att kunna upptäcka så tidigt som möjligt. Denna har inte visat några tendenser. Vet såg inget idag heller.

Gira, med viss sorg i hjärtat.

Sv: Jaha, och nu är han död....

Nej vad tråkigt, särskilt med en så ung häst:(

Men varför hände det? Är det något som kan hända i samband med kastrering?

Usch, så hemskt. :(
Tyvärr finns det ju alltid risker med kastrering. Var med när en hingst kastrerades i onsdags... Han hade så stor blodkärl till testiklarna så det ville inte sluta blöda så han höll på att dö. Som tur var så gav det med sig så nu är han pigg och kry igen.

Verkligen beklagligt.

Tänker på er i det tragiska som hänt. Förstår att det är sorg i hjärtat nu.

Jag har uppfattat det som att man inte kan gardera sig för att detta ska hända, att en del syr ihop och en del gör det inte.

Du behöver inte oroa dig. Risken för tarmframfall genom inguinalkanalen efter kastration ökar med åldern och är vanligast på äldre varmblodshingstar. Av den anledningen brukar man utföra ingreppet på ett lite annorlunda sätt för att minimera riskerna.

Det utförs MÅNGA kastrationer och endast ett fåtal drabbas av allvarliga komplikationer.

Tack, men usch o fy va hemskt att tänka tanken. Jag har dumma ideér för mig. När mitt sto skulle föla läste jag på om allt som kunde hända och var livrädd flera månader innan, ångrade till och me datt jag betäckt henne. Och nu när lillkillen klarat sig så här länge finns det ju tusen andra faror. Jag erkänner, Hönsmamma:crazy:

Men så tråkigt, sånt kan man aldrig riktigt förbereda sig på. Har varit med om en inflammation efter kastration som gav med sig, inte värre än så. Däremot opererades en häst i stallet för äggstockstumör i februari, operationen gick bra men hästen bröt benet på uppvaket - avlivades direkt. Så åter igen, man kan aldrig förbereda sig på allt :(

Min lilla plutt kastrerades stående idag... Och när vi nästan skulle få åka hem lät det som om ngn skulle fylla ett badkar eller så:eek:, det totalt började spruta blod!

Och jag som blivit så mobbad av kompisarna för att jag var ängslig inför stående kastrering (har bara kastrerat en hingst tidigare och det var liggande), jag blev ju inte mindre fånig av det här:grin:.

Tack och lov för att vi var inne på kliniken iaf:bow:, så lillen fick lov att stanna över natten. Jag skulle höra av mig imorgon för att bestämma när jag kan ta hem honom.

Glad att allt gick bra med den häst du kände till som blödde,
hemskt ledsen för TS skull!

Kastrerade en forra veckan som gick perfekt. Allt sag bra ut tills morgonen darpa da boxen var tackt av blod. Vet kom ut igen och fick lagga ner hasten. "Oppnade" upp och fick knyta at kring ett envist blodkarl. Nu ser det superfint ut men hasten har pa mysko vis lyckats bli halt (i boxen till raga pa allt.)
Maste se till att bli av med kraket - han ar bara otur rakt igenom...

usch vadd hemskt!!!

Förra året fick våran connemara framfall...
Det var bara in i transporten o åka te skara och som tur va så klarade han sej fick infektion efteråt så de fick öppna upp en gång till men nu mår han som tur är bra !

Fy vad hemskt :(
Beklagar sorgen verkligen:cry:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka