Jaha, "knutor" på hästen!

alice

Trådstartare
Pga lågt proteininnehåll i grovfodret fodrar jag med nya grooven och k.protein utöver havre och grovfoder. Jag har smugit på proteinet långsamt, precis som man ska. Grooven har tant gått på hela sommaren så den var redan invand.
Nu har tant börjat få knölar på kroppen, ung tre i sadelstaden (ej precis där sadeln ligger an) och några små på rumpan :( . Kan det bero på proteinet/fodret? :confused: Hon går på en kvot på 6,2. I förra stallet stod hon på en kvot på över 7 pga högt protein i grovfodret pluss att jag fodrade med Nya grooven.
Vad bör jag göra? Vill ju inte sluta ge k.protein eftersom det behövs i foderstaten. Vad kan dessa knölar bero på? Vad gör jag om de uppkommer precis där sadeln ska ligga? Ska jag försöka räkna om foderstaten så att jag kan ge annat än k.protein? Vågar inte ge soja.....framför allt inte nu när detta har uppkommit.
Ska tillägga att hon fäller mycket just nu...för ung tredje gången denna höst. :crazy:

//Alice
 
Sv: Jaha, "knutor" på hästen!

Knutorna kan komma vid för snabb tillvänjning av foder. Det behöver inte vara så att just du har lagt till för snabbt utan att hästen är extra känslig av olika anledningar.

mvh Jessica
 
Sv: Jaha, "knutor" på hästen!

Okey! Ja, hästen var nog extra känslig och jag tänkte mig inte för riktigt när jag började med k.protein. Vi flyttade i samband med att jag vande in det och då blev det ett grovfoderbyte som hästen reagerade på. Hon fick en kolikkänning och vet trodde att det berodde på det snabba grovfoderbytet. Mitt klantaschle väntade ju inte med att vänja in k.protein utan började med det direkt....korkat!!!

Tror du att knutorna försvinner med tiden?

//Alice
 
Sv: Jaha, "knutor" på hästen!

öka inte på mängden utan stanna på samma eller backa några steg så försvinner de säkert.

annars kan det ju vara hårsäcksinflammationer? om hon fäller och har täcke osv.
 
Sv: Jaha, "knutor" på hästen!

Min häst har haft en knuta i ett år nu och den har inte blivit mindre,tyvärr. :crazy:

Prova med alsolsprit på knutorna, det kanske torka ut den.

mvh Jessica
 
Sv: Jaha, "knutor" på hästen!

Torka ut??? Men det är ju bara hårda "bollar" utan "ingångshål"?!?! Men jag ska givetvis prova. Tack för tipset! Inte snyggt med en "knöglig" häst...

//Alice
 
Sv: Jaha, "knutor" på hästen!

Det behöver inte vara protein eller för snabb invänjning. Hästen kan också vara överkänslig mot något annat.
 
Sv: Jaha, "knutor" på hästen!

Och så kan det väl även vara insekter, finns tyvärr fortfarande en del mygg kvar. åtminstonde i södra sverige.
 
Sv: Jaha, "knutor" på hästen!

Knutorna kan komma av alla möjliga orsaker...

Fel foderrutiner
Fel utrustning (täcken som inte andas, o dyl)
Att hästen är allergisk mot nånting i dess miljö (nåt i hagen, nåt i boxen, nåt i fodret, nåt i utrustningen o s v)
Stress
Insektsbett som svullnat
Rubbningar i nåt organ
o s v

Håll huden ren o torr runt knutorna, se över kvaliten/hygienen på vodret o all utrustning, se över hästens levnadsmiljö och -rutiner samt hur det ser ut i hagen OCH SÅ VIDARE.

Lycka till!
 
Sv: Jaha, "knutor" på hästen!

Lånar knapp

Ett tips till alla med knutor.
Jag har gett mina Äppelcidervinäger när de fått foderknutor och på ett par veckor har det försvunnit.
Upptäckte en på min ena häst i förra veckan och började ge äppelcider och jag märker redan att den blivit mindre.
 
Sv: Jaha, "knutor" på hästen!

Tack för tipset! Skall provas på min knöliga häst!

// Åska
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag blir inte riktigt klok på fyraåringen härhemma. Tar gärna emot tankar och åsikter. Jag har haft honom sedan han var ettåring, och...
15 16 17
Svar
335
· Visningar
45 831
Senast: Efwa
·
Hästvård Hej! Jag tänkte höra mig för litegrann efter någon med erfarenheter eller tips om vad som kan tänkas vara med min lilla pärla. Hästen...
Svar
10
· Visningar
1 831
Senast: Centaur
·
Ekonomi & Juridik Sist jag(och mina föräldrar då)hade häst var det en relativt enkel historia. Stallplatserna kostade 800 kr i kallhyra(kollektivstall med...
2 3
Svar
53
· Visningar
10 654
Senast: lil-sis
·
Foder & Strö För första gången nånsin har jag fått chans att ge hästen ett grovfoder som inte kommer att leda till proteinbrist. Roligt att slippa...
Svar
10
· Visningar
1 503
Senast: Ingela_S
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp