Jaha han äter inte nått!

caradan

Trådstartare
Nu har jag testat lusern (både hack och pellets) foderjäst, krafft protein och inget av det äter han. Han smakar men spottar ut det fort igen.....
Vad ska jag ge honom då?? (han äter hö, ca 8-10kg/dygn, fri tillgång)
Det hjälper inte att blanda med betfor för dåäter han inte den heller...SUCK!
 
Hur mycket protein behöver du?

Min kräsna medryttarhäst gillar hippo alfa. Vetekli slinker också ner, liksom linfrökaka. Havren tar han sist. :)
 
Foderjäst kan få många hästar att spotta och fräsa, är det nytt för honom kan det vara förklaringen.

Annars håller jag på Hestekraft, som de mest kräsna brukar få smak på.
 
har du forsökt den svarta smörjan?
jag vet inte vad det heter nu så klart,
men det är svart,trögflytande och sött.
nestan alla hästar älskar det.
nån här på buke vet nog namnet på det jag pratar om
 
han äter inte om du blandar med morötter eller någonting annat som han tycker om heller?
Även om du tjatar lite? Det är inte så att det är en ny konsistens och den reagerar på det, kanske inte själva smaken som inte passar.
Så kan min kuse vara. Men sen äter han det med god aptit i alla fall.
 
Nej, han lämnade det ändå...

Han vill inte äta pelletrerat foder alls verkar det som...funderar på om han har något problem med tänderna. För han verkar ha det svårt att tugga när det blir lite hårdare tex groov..
 
Det här kanske låter långsökt...
Vad sägs om att försöka ge hästen mag och tarm kur och skippa betfor. Blandar du lusernpellets med varmt vatten? Det luktar gott :d(tycker min häst).

Den långsökta teorin är:
När hästen äter får den kanske magknip (eller liknande) = obehag, därför vill den inte äta annat än hö(lättare att smälta). Många fd tävlingshästar har "stressmage".
Bara en tanke och hörsägen...
 
Jag hade kört på hestekrafft det älskar nästan alla hästar som jag vet!!! Där har du alla dom viktiga ämena och så är det bra för hästar som har svårt att hålla hullet!!! :bow: Kanon bra för tarmarna oxå min häst va alltid lös i magen innan jag började med det!!! :love:I dag får alla gårdens hästar det (24 hästar)... Du kan köpa på en del olika ställen i sverige!!! Bland annat här i Hjo hos oss och nere i göteborg och i stockholm det är dom som jag vet men det finns säkert fler!!! :rofl:
 
müsli har jag väldigt bra erfarenhet av... :)
svägerskans förra häst näst intill matvägrade tills att hon fick tag på detta...
sen så blev d världens matvrak av pållan istället... ;)
 
Hestekraft HATAR båda mina ;)

Sen såvida tänderna är okej och magen är okej så är det bara att kämpa på. Jag hade ju ett helsike att få fölis att gå med på att äta något annat än breed, havre, korn och lucernhack. Jag lyckades lura i henne linfröpellets med, men det var ungefär det.

Kan du blötlägga krafft kanske, om han verkar ha problem att tugga? Du behöver ju inte göra sörja av det utan bara så att de nästan faller isär när man tar id em pelletserna.

men som sagt, först tandkoll.

Du verkar ha försökt få in PROTEIN i foderstaten, Krafft Breed har 10 MJ och 100 gr SRP per kg foder. Små pelletsar, mycket mindre än groovpelletserna.
 
Jag fck i honom kP i går 2 dl (150g) så nu är det bara foderjäst som jag ska lyckas med oxå. (fast på sikt så vill jag ha i honom lusern...men det vägrar han änsålänge)
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Har lite funderingar på foder. Har en nätt dam på 450kg och 162hög. Hon är väldigt svårfödd och har därför svårt att få upp och...
2
Svar
33
· Visningar
2 302
Senast: Efwa
·
Katthälsa Min sibiriska katthane är 1 år (min första katt) och helt underbar på alla sätt såklart. Han är ute på dagtid med GPS, så under...
Svar
8
· Visningar
1 218
Foder & Strö Min snart ettåriga halvblodshingst ser lite tunn ut. Inte mager men ranglig som ettåringar i allmänhet, men lite för skralig för min...
Svar
9
· Visningar
1 270
Senast: MissOnly
·
Foder & Strö Har i år fått tag på två olika sorters hö. Skickade in själv analys till USA. Hade aldrig köpt det ett normalt år, men har inget val...
Svar
9
· Visningar
1 945
Senast: Bee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp